افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

واکسن هپاتیت B و ضرورت انجام آزمایش HBsAg

رپورتاژ آگهی

 بیماری هپاتیت ‌B یکی از خطرناک‌ترین انواع بیماری‌های کبد است. اگرچه در بیشتر مواقع این بیماری علامت ظاهری خاصی از خود نشان نمی‌دهد اما می‌تواند به تدریج موجب آسیب‌های جدی به کبد شما مثل سرطان شود. عدم وجود علامت می‌تواند باعث شود که به صورت ناخواسته این بیماری به دیگران انتقال داده شود. به همین دلیل اطمینان از سلامتی به کمک آزمایش HBsAg و پیشگیری از ابتلا به وسیله واکسن هپاتیت ب اهمیت زیادی دارد.

آزمایش HBsAg چیست؟

برای پاسخ به پرسش آزمایش  HBsAgچیست؟ می‌توان گفت: این آزمایش برای تشخیص هپاتیت B تجویز می‌شود و می‌تواند آنتی‌ژن‌های سطحی هپاتیت B را در خون شما بررسی کند. این آزمایش برای تشخیص عفونت‌های نزدیک یا مزمن بیماری هپاتیت B به کار می‌رود.

هپاتیت B یا HBV دارای پروتئین‌هایی به نام آنتی‌ژن در سطح خود است که باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن شما در مقابل آن آنتی‌بادی بسازد. آنتی‌ژن‌های سطحی هپاتیت B را می‌توان طی چند هفته پس از شروع عفونت در خون شما یافت. آنتی‌ژن‌ها یکی از اولین علائم عفونت هپاتیت B هستند و در طول عفونت مزمن یا طولانی مدت نیز وجود دارند.

دلایل اصلی تجویز آزمایش HBsAg

اگر پزشک احتمال دهد که بیمار به هپاتیت B مبتلا است، ممکن است آزمایش HBs Ag را تجویز کند. علائم هپاتیت اغلب به آرامی شروع می‌شوند و بسیاری از مردم هیچ علامتی ندارند یا فقط احساس می‌کنند که یک مورد خفیف آنفولانزا دارند. ممکن است تا زمانی که عفونت شدید یا مزمن شود علائمی به وجود نیاید.

شایع ترین علامت آن خستگی مفرط است. علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کاهش اشتها
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تب خفیف
  • زردی چشم و پوست (یرقان)
  • درد در ماهیچه‌ها
  • رنگ تیره یا قهوه‌ای ادرار
  • درد در ناحیه شکم
  • گیجی و بی‌حالی (در موارد شدید)

همچنین اگردر معرض برخورد با افراد آلوده بوده‌اید، ممکن است آزمایش HBsAg تجویز شود. عوامل خطرناک برای عفونت هپاتیت B عبارتند از:

  • برقراری رابطه جنسی با کسی که به هپاتیت آلوده شده است.
  • تولد فرزند از مادری که مبتلا است.
  • زندگی با فردی که مبتلا است.
  • استفاده از سرنگ مشترک برای تزریق
  • کار در یک مرکز بهداشتی که آنجا در معرض تماس با خون قرار دارید.
  • دریافت خون یا پیوند عضو

همچنین اگر قبلا به هپاتیت B  مبتلا شده باشید، ممکن است چند بار این آزمایش تجویز شود تا بهبود عفونت شما تایید گردد.

آزمایش هپاتیت

تفسیر آزمایش HBsAg چطور صورت می‌گیرد؟

نتیجه آزمایش HBsAg شما ممکن است بسته به جنس، سن، سابقه ابتلا، آزمایشگاه انجام دهنده آزمایش و موارد دیگر تفاوت داشته باشد. نتیجه مثبت آزمایش شما ممکن است لزوما به این معنی نباشد که شما مبتلا به هپاتیت ب هستید؛ بلکه فقط نشان دهنده سابقه بیماری در شما باشد. برای تفسیر دقیق آزمایش HBs Ag با پزشک خود مشورت کنید. در حالت طبیعی و نرمال نتیجه آزمایش شما باید منفی باشد، به این بدان معنی است که هیچ آنتی‌ژن سطحی هپاتیت B در خون شما وجود ندارد و مشکلی ندارید.

اگر نتیجه آزمایش شما مثبت باشد، ممکن است به این معنی باشد که شما به هپاتیت B آلوده هستید. اما خوشبختانه در اغلب موارد شما ظرف ۶ ماه بهبود خواهید یافت. در این صورت، شما از ابتلای مجدد مصونیت کامل خواهید داشت و بیماری را به دیگران نیز منتقل نخواهید کرد. مثبت بودن آزمایش ممکن است به معنای این باشد که به عفونت مزمن هپاتیت B دچار هستید. اگر بعد از ۶ ماه خوب نشدید، امکان دارد ویروس در خون شما برای مدت طولانی باقی بماند و باعث آسیب به سلول‌های کبدی شما شود. شما در این شرایط همچنین می‌توانید بیماری را به دیگران منتقل کنید. اگر پس از چند ماه به طور طبیعی بهبود نیافتید، ممکن است پزشک روند درمانی را با دارو آغاز کند.

آیا بالا یا پایین بودن HBsAg در آزمایش خون خطرناک است؟

نتایج منفی خطرناک نیست و به این معنا است که شما به هپاتیت B مبتلا نیستید. البته در کنار این آزمایش معمولا آزمایش دیگری به نام آزمایش HBsAb انجام می‌شود که میزان ایمنی بدن شما در مقابل هپاتیت ب بررسی می‌کند. منفی بودن این آزمایش به این معنا است که شما باید واکسن هپاتیت B تزریق کنید.

مثبت بودن نتیجه HBsAg اما می‌تواند تفاسیر مختلفی داشته باشد. در این موارد باید با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت لزوم درمان دارویی را شروع کند و از ابتلا به بیماری‌های خطرناک‌تری مثل سرطان جلوگیری شود.

آزمایش HBs Ag در بارداری

شواهد زیادی وجود دارد که غربالگری هپاتیت ب در زنان باردار به طور قابل‌توجهی انتقال آن به نوزادان را کاهش می‌دهد و در نتیجه از ایجاد عفونت مزمن هپاتیت B در آینده جلوگیری می‌کند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد درمان نوزادان در بدو تولد علاوه بر واکسیناسیون هپاتیت B در پیشگیری از عفونت موثر است. به همین دلیل استفاده از آزمایش HBsAg در دوران بارداری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

نکات مهم پیش از انجام آزمایش HBsAg

برای این آزمایش آمادگی خاصی لازم نیست. اما لازم است پزشک شما در مورد همه داروهای شیمیایی و گیاهی، ویتامین‌ها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید اطلاع داشته باشد؛ زیرا بعضی داروها و غذاها مي‌توانند بر نتیجه آزمایش شما تاثیر بگذارند. این حتی شامل داروهایی که نیازی به نسخه ندارند نیز می‌شود.

تشخیص هپاتیت ب

تشخیص هپاتیت ب در منزل با هومکا

هپاتیت ب بیماری خطرناکی است که در صورت عدم توجه و تشخیص به موقع می‌تواند آسیب جدی به سلامت شما و دیگران بزند. خوشبختانه به کمک خدمات آزمایش در منزل هومکا بدون نیاز به مراجعه به آزمایشگاه می‌توانید در منزل خود آزمایش HBs Ag را انجام دهید.

بهتر است بدانید که مجموعه هومکا همواره بهترین خدمات آزمایش در منزل را تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی در تهران، کرج، شیراز، اصفهان، مشهد، رشت، اهواز و تبریز ارائه می‌دهد. همچنین استفاده از خدمات مجموعه درمانی و مراقبتی هومکا این مزیت را دارد که می‌توانید نتایج خود را به صورت آنلاین دریافت کنید و با پزشک خود مشورت کنید. برای درخواست آزمایش در منزل با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا با مراجعه به سایت هومکا به نشانی www.homeca.ir  درخواست آزمایش در منزل خود را نهایی کنید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *