افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

سردرد ناشی از کم آبی بدن و روش های درمان آن

رپورتاژ آگهی

زمانی سردرد کم آبی اتفاق می افتد که بدن شما کم آب باشد. سردرد اغلب همراه با علائم دیگر کم آبی بدن از جمله سرگیجه، تشنگی شدید و خشکی دهان ظاهر می شود. درد معمولاً پس از نوشیدن آب، استراحت و مصرف داروهای مسکن از بین می رود.

سردرد ناشی از کم آبی بدن و روش های درمان آن

سردرد ناشی از کم آبی چیست؟

سردرد ناشی از کم آبی زمانی اتفاق می افتد که بدن شما مایعات کافی دریافت نمی کند. حتی کم آبی خفیف هم می تواند باعث سردرد شود. معمولاً علائم دیگر کم آبی بدن (مانند خستگی، سرگیجه، تشنگی شدید و خشکی دهان) همراه با سردرد ظاهر می شود.

سردردهای کم‌آبی اغلب با درمان‌های خانگی مانند نوشیدن آب، استراحت و مصرف مسکن‌های بدون نسخه بهتر می‌شوند. اگر علائم کم آبی شدید، مانند گیجی یا سرگیجه دارید، فوراً به پزشک کمک کنید.

چگونه بفهمم سردردم ناشی از کم آبی است؟

انواع مختلفی از سردرد وجود دارد. برخی از سردردها (مانند میگرن و سردردهای تنشی) هیچ دلیل مشخصی ندارند. پزشکان به این سردردها، سردردهای اولیه می گویند.

سردردهای کم آبی سردردهای ثانویه هستند چون پزشکان می دانند که چه چیزی باعث آنها می شود. احتمالاً سردرد کم آبی دارید اگر:

  • سردرد با نوشیدن آب و استراحت از بین می رود یا بهتر می شود.
  • درد فقط در سر شما است. انواع دیگر سردردها می توانند باعث درد در گردن یا شانه نیز شوند.
  • همچنین شما علائم دیگری از کم آبی را دارید.

اگر پس از نوشیدن آب و استراحت سردردتان بهتر نشد، برای معاینه به پزشک مراجعه کنید. شرایط یا بیماری دیگری ممکن است باعث سردرد شما شود. احتمال دارد پزشک تان برای دیدن تصاویر مغز شما و تعیین اینکه چه چیزی باعث درد می‌شود، مطالعات تصویربرداری مانند MRI یا سی تی اسکن را تجویز نماید.

برای تشخیص و درمان انواع سردرد (https://drabdolhoseinpour.com/59) می توانید به دکتر حسام عبدالحسین پور جراح مغز و اعصاب، متخصص مراجعه کنید.

سردرد ناشی از کم آبی بدن و روش های درمان آن

چه چیزی باعث سردرد کم آبی می شود؟

وقتی دچار کم آبی می شوید، مغز و سایر بافت‌های بدن شما منقبض می‌شوند. و همین طور به ترتیب مغز شما کوچک می شود، از جمجمه دور می شود، به اعصاب فشار می آورد و باعث درد می شود.

حتی کم آبی خفیف می تواند منجر به سردرد شود. وقتی آب و مایعات دیگر می نوشید، مغز به اندازه قبلی خود باز میگردد و درد از بین خواهد رفت.

چگونه سردردهای کم آبی را درمان کنم؟

اکثر سردردهای کم آبی با درمان های خانگی در عرض چند ساعت بهبود می یابند. برای تسکین درد ناشی از سردرد کم آبی، باید از داروهای سردرد مانند:

– مصرف مایعات: آب را در جرعه های کوچک بنوشید. نوشیدن بیش از حد آب به سرعت می تواند باعث ایجاد احساس ناراحتی در معده شود. در صورت ناراحتی معده می توانید مکیدن تکه های یخ را امتحان کنید. نوشیدنی های الکترولیتی یا نوشیدنی های ورزشی نیز می توانند جایگزین مایعات شوند. اما آنها معمولاً حاوی سطوح بالایی از قند هستند، بنابراین آنها را در حد اعتدال بنوشید یا یکی از آنها را بدون قند اضافه انتخاب کنید.

استراحت: پس از فعالیت بدنی استراحت کنید. اگر در گرما یا آفتاب هستید، سعی کنید در مکانی خنک و سایه استراحت کنید. به بدن خود زمانی را برای استراحت بدهید.

مسکن‌ها: داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی بدون نسخه می‌توانند سردرد را تسکین دهند. برخی از داروهای سردرد دارای کافئین هستند. از مصرف این داروها اجتناب کنید، چون کافئین می تواند کم آبی بدن را بدتر کند.

– استفاده از یخ: قرار دادن کمپرس سرد روی سر می تواند درد را تسکین دهد. همچنین می توانید یک دستمال را با آب سرد خیس کنید و روی پیشانی خود قرار دهید.

افرادی که بسیار کم آب هستند ممکن است به مراقبت های بیشتری نیاز داشته باشند. برخی از افراد ممکن است نیاز داشته باشند در حالی که تحت مراقبت هستند در بیمارستان بمانند. پزشکان کم آبی شدید را با سرُم درمان می کنند.

سردرد ناشی از کم آبی بدن و روش های درمان آن

چگونه از سردرد ناشی از کم آبی جلوگیری کنم؟

بهترین راه برای جلوگیری از سردرد کم آبی، رساندن مایعات زیاد به بدن است. برای جلوگیری از کم آبی بدن باید:

مایعات زیاد بنوشید: هنگام خروج از خانه آب همراه داشته باشید و در طول روز جرعه جرعه بنوشید.

قبل از اینکه احساس تشنگی کنید آب بنوشید: در طول روز مایعات بنوشید. منتظر نمانید تا احساس تشنگی کنید. اگر صبر کنید تا هوس آب کنید، در حال حاضر کمی کم آب شده اید. افراد مسن ممکن است اصلاً احساس تشنگی نکنند زیرا ممکن است با افزایش سن احساس تشنگی خود را از دست بدهید.

مایعاتی را که از دست میدهید جایگزین کنید: وقتی ورزش می‌کنید یا فعالیت بدنی انجام می‌دهید، در زمان استراحت تان آب بنوشید. در طول برخی از ورزش ها مانند شنا، ممکن است متوجه میزان تعریق خود نشوید. نوشیدن مایعات در طول روز قبل از شرکت در یک ورزش نیز میتواند مفید و کمک کننده باشد.

زمانی که خسته اید، استراحت کنید: به بدن خود گوش دهید. اگر احساس خستگی یا سرگیجه می کنید، اندکی استراحت کنید و آب بنوشید.

– مراقب گرما باشید: اگر در یک روز گرم بیرون هستید، آب بیشتری بنوشید. بیشتر استراحت کنید و راهی برای خنک ماندن در هوای گرم پیدا کنید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *