افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آیا می توان از تاثیر ژنتیک بر دندان کاست؟

رپورتاژ آگهی

همه ما تا حدودی می دانیم که برخی از ویژگی های ظاهری ما وابسته به ژنتیک هستند. بافت مو، رنگ چشم، رنگ پوست، قد و حتی حالت چشم و بینی همه برگرفته از خصوصیات ژنتیکی پدر و مادر می باشند. اما آیا می دانستید ژنتیک بر سلامت و ظاهر دندان هایتان هم تاثیر می گذارد و مشکلاتی از جمله زردی دندان ها، کج بودن و حتی میزان آسیب پذیری آن ها (پوسیدگی) منشأ ژنتیکی و وراثتی دارد؟! این موضوع ناراحت کننده اما قابل حل است. چون که تمامی مشکلات دندان به ژنتیک وابسته نیستند و بخشی از آن ها به خود ما و عادات اشتباهمان ارتباط دارند. علاوه بر آن به دلیل آپدیت بودن علم دندانپزشکی و استفاده از تکنولوژی روز، می توان میزان تاثیر ژنتیک را کم کرد. اگر سال هاست که مشکلات دندان شما را به ستوه آورده و نمی دانید چه راهکاری را پیش بگیرید، مراجعه به دکتر سیروس قاسمی بهترین دندانپزشک شیراز و مطالعه این مطلب تا انتها به شما پیشنهاد می شود. در ادامه ما به مشکلات ژنتیکی دندان و راهکاری که برای کاهش اثر هر یک وجود دارد اشاره خواهیم کرد.

زیبایی دندان ها با دکتر سیروس قاسمی

مشکلات ژنتیکی دندان و راهکار برای کاهش اثر آن ها

پیش از پرداختن به مشکلات ژنتیکی دندان باید یادآور شد که این مشکلات می توانند مرتبط با وراثت نباشند و به دلیل عادات بدی که در زندگی داریم ایجاد شده باشند. چرا که طبق پژوهش های صورت گرفته در این حوزه ۶۰ درصد به ژنتیک و ۴۰ درصد دیگر به عادات و کارهایی که انجام می دهیم مرتبط هستند. همچنین اگر که در این بین مشکل ژنتیکی غیر قابل حلی در دندان دیده شود با سرمایه گذاری بر آن ۴۰ درصد می توان آن را کم رنگ تر کرد.

رنگ دندان ها

رنگ دندان به عوامل ژنتیکی و محیطی ربط دارد. افرادی که دندان هایشان به طور طبیعی با مینای نازک تری رشد کند، رنگ آن ها زردتر به نظر می رسد (سفیدی کم تری دارد). البته افرادی که سن بالایی دارند نیز به دلیل از دست دادن مینای دندان، دندان های زرد رنگی دارند.

راهکار کاهش اثر ژنتیک: امروزه برای این مشکل ژنتیکی راهکارهای مختلفی وجود دارد. از جمله این راهکارها می توان به بلچینگ کردن دندان ها اشاره کرد. بلچینگ جزو درمان های زیبایی دندان در مطب است که در آن دندانپزشک با استفاده از مواد مبتی بر پر اکسید و به کمک نور و گرما دندان ها را چند درجه سفید تر می کند. این روش دوام خوبی دارد و می تواند نازیبا بودن زردی دندان را بپوشاند.

توصیه ما برای این کار مراجعه به یک دندانپزشک خوب در شیراز است. زمانی که دندانپزشک جزو بهترین ها باشد در کنار تبحر و تجربه از مواد با کیفیت که کم ترین آسیب را به دندان ها می زند استفاده می کند.

پوسیدگی دندان

دندان های پوسیده دارید؟ احتمال اینکه این پوسیدگی و ضعیف بودن دندان را از اجداد خود به ارث برده باشید بالا است. وجود تغییر در برخی ژن ها احتمال پوسیدگی را بالا می برد. همچنین برخی افراد ژنتیکی علاقه خاصی به شیرینی دارند که همین امر نیز احتمال پوسیدگی دندان را بالا می برد. علاوه بر این ها در سطح دهان باکتری های مختلفی زندگی می کنند که پاسخ ایمنی هر فردی به عوامل ژنتیکی مرتبط است و در افراد مختلف متفاوت است که همین امر نیز دندان ها را به نسبت کم یا زیاد در معرض پوسیدگی قرار می دهد. ناگفته نماند که استحکام مینای دندان به ژنتیک مرتبط است و افرادی که مینای نرم تری دارند دندان هایشان آسیب پذیرتر خواهد بود.

راهکار کاهش اثر ژنتیک: برای پوسیدگی دندان راهکارهای مختلفی موجود است. از مراجعه منظم به دندان پزشک برای چکآپ گرفته تا پر کردن و ترمیم حفره های ایجاد شده. علاوه بر این ها و برای کم کردن میزان آسیب پذیری دندان گنجاندن مواد غذایی کلسیم دار و استخوان ساز و حذف یا کم کردن مواد غذایی مضرر ضروری است. همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و به کارگیری دهانشویه الزامی خواهد بود.

کج و نامرتب بودن دندان

یکی از مهم ترین دلایل کج بودن دندان ها و نامرتبی آن ها ژنتیک است که بر اندازه فک تاثیر می گذارد. زمانی که اندازه فک مناسب نباشد، اوربایت، آندربایت یا شکاف میان دندان ها ایجاد می شود. همچنین ممکن است دندان ها بر روی هم قرار بگیرند. این مشکلات جویدن را سخت می کنند یا به قرار گرفتن باکتری در شکاف هایی که با مسواک نمی توان آن ها را تمیز کرد و در نهایت پوسیدگی دندان، منجر شود.

راهکار کاهش اثر ژنتیک: بهترین راهکار برای این مشکل،استفاده از بریس ارتودنسی می باشد. بریس که در دو نوع متحرک و ثابت وجود دارند، در واقع ابزاری هستند که توسط دندانپزشک بر روی دندان ها به شکل مناسب قرار می گیرند تا آن ها را وادار کند به مرور زمان در جای خود قرار بگیرند و مرتب شوند.

بیماری لثه (پریودنتال)

درصد قابل توجهی از مردم از نظر ژنتیکی مستعد بیماری لثه هستند. این بیماری با لثه حساس و ملتهب، درد در ناحیه دهان و لثه و لق شدن دندان ها مشخص می شود و با پوسیدگی دندان مرتبط است به گونه ای که اگر درمان نگردد از دست دادن دندان و استخوان را باعث می شود. برای این مشکل دندان اگر چه نقش ژنتیکی مستقیمی تعریف نشده اما مرتبط بودن سی و هشت ژن با این وضعیت ناگوار برای دندان و لثه ثابت شده است.

راهکار کاهش اثر ژنتیک: از اصلی ترین راهکارهای موجود برای این مشکل جرمگیری و روت پلنینگ است. این کار که حذف پلاک از پاکت لثه است، با بی حسی موضعی و در مدت زمان یک جلسه انجام می شود. ناگفته نماند که رعایت بهداشت دهان و دندان در کنار مراجعه منظم به دندان پزشک از پیشرفت این بیماری جلوگیری می کند.

اگر که لثه درد دارید و یا هنگام مسواک زدن خونریزی دارید، بهتر است به دندانپزشکی دکتر قاسمی مراجعه کنید. چرا که ایشان در کنار کارهای ترمیمی و زیبایی، اعمال روت پلنینگ و جرمگیری را با کیفیت مناسب و در محیطی آرام انجام می دهد.

در آخر …

در آخر اینکه کمی مسئولیت پذیر باشیم. اگر چه بخش عمده ای از مشکلات دندان را می توان مرتبط با ژنتیک دانست اما عادات بد غذایی و بهداشتی نیز در طولانی مدت می توانند مشکلاتی چون زردی، کجی یا پوسیدگی دندان را برای شما به همراه داشته باشند. که با رعایت نکات مهمی چون مسواک مداوم، مراجعه منظم به دندانپزشک و جایگزینی عادت خوب با بد می توان از آن ها جلوگیری کرد.

در هر صورت خواه مشکلات موجود نتیجه انتخاب های نادرست شما باشند یا وابسته به ژنتیک و نسب شما، همچنان می توانید لبخند زیبا و استثنایی خود را داشته باشید! در یکی از مجهزترین مطب های دندانپزشکی در شیراز با یافتن مشکلات دندان هایتان و رفع آن ها به کمک متدهای روز دنیا و تحت نظر خبره ترین دندانپزشک در شیراز، در مطب دندانپزشکی دکتر قاسمی لبخندی منحصر به فرد و ایده آل بر اساس ویژگی های ظاهری شما ایجاد خواهیم کرد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *