افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آزمایش بارداری و بررسی سلامت مادر و جنین

رپورتاژ آگهی

گاهی در طول بارداری شرایطی به‌وجود می‌آید که در صورت عدم تشخیص و درمان، جنین و مادر را در معرض مشکلاتی مانند پره اکلامپسی و زایمان زودرس قرار می‌دهد. انجام آزمایش‌ بارداری به پزشکان در تشخیص مواردی مانند نقایص مادرزادی یا ناهنجاری‌های کروموزومی کمک می‌کند. از این‌رو، تست‌های قبل از تولد یا آزمایش‌های دوره بارداری برای بررسی سلامت مادر و جنین ضروری هستند. در این مقاله انواع آزمایش بارداری را معرفی و راه آسان برای انجام آن‌ها را بیان می‌کنیم.

آزمایش بارداری و بررسی سلامت مادر و جنین

اهمیت آزمایش‌های بارداری چیست؟

برای بسیاری از والدین انجام آزمایش‌های دوره بارداری به آرامش روانی زوجین و اطمینان خاطر از سلامت جنین و مادر کمک می‌کند. برخی از آزمایش‌های قبل از تولد، آزمایش‌های غربالگری هستند که می‌توانند احتمال بروز مشکلات جنینی را ارزیابی کنند. برخی از آزمایشات نیز تست‌های تشخیصی هستند که به طور دقیق سلامت عمومی مادر و جنین را بررسی می‌کنند. با آزمایش‌های دوره بادراری می‌توان هرگونه کمبود ریزمغذی‌ها را در زنان باردار شناسایی و با اصلاح رژیم غذایی و مصرف مکمل‌های تقویتی فقر غذایی را جبران کرد. گاهی کمبود ویتامین‌هایی مانند فولیک اسید و یا ویتامین B12 ممکن است سلامت جنین را با خطر مواجه کند. از این‌رو، آگاه بودن از شرایط جسمانی مادر در دوره بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است.

چه آزمایشاتی در اولین ویزیت بارداری تجویز می‌شوند؟

یکی از اهداف اولین ویزیت متخصص زنان و زایمان تایید بارداری و ارزیابی عمومی مادر و جنین است. پزشک یک معاینه بالینی کامل انجام می‌دهد که ارزیابی وزن، بررسی فشار خون و معاینه سینه و لگن را شامل می‌شود. گاهی در ویزیت اول ممکن است آزمایش بیماری‌های مقاربتی و پاپ اسمیر هم تجویز شود. در این آزمایش هرگونه بیماری عفونی جنسی مانند کلامیدیا و سوزاک و تغییرات سلول‌های دهانه رحم که می‌توانند منجر به سرطان شوند، قابل تشخیص است.

در بعضی موارد، برای تایید بارداری ممکن است آزمایش خون بارداری یا ادرار نیز در نظر گرفته شود. برای تایید بارداری هورمون hCG در خون یا ادرار بررسی می‌شود. تست ادرار همچنین برای بررسی وجود پروتئین، قند و علائم عفونت در ادرار ضروری است. پس از تایید بارداری، تاریخ زایمان شما بر اساس تاریخ آخرین سیکل قاعدگی محاسبه می‌شود. البته آزمایش سونوگرافی سه ماهه اول بارداری نیز سن دقیق بارداری و زایمان را تعیین می‌کند. در آزمایش خون موارد زیر بررسی می‌شود:

گروه خونی و فاکتور Rh: اگر خون خانم باردار Rh منفی و همسر وی Rh مثبت باشد، ممکن است آنتی بادی‌هایی تولید شود که برای جنین خطرناک باشد. آزمایش خون بارداری می‌تواند از بروز چنین مشکلی پیشگیری کند.

ارزیابی کم خونی: یکی دیگر از موارد مهم در آزمایش خون بارداری بررسی کم خونی یعنی شمارش تعداد گلبول‌های قرمز و سطح هموگلوبین خون است. اگر مادر دچار کم خونی باشد پزشک رژیم غذایی مناسب و در صورت نیاز مکمل‌های تقویتی را تجویز می‌کند.

بررسی بیماری‌های مقاربتی: هپاتیت B، سیفلیس و HIV نیز در آزمایش خون قابل تشخیص هستند. بررسی بیماری‌های مقاربتی یکی از آزمایش‌های کلیدی برای مادر و جنین است.

فیبروز کیستیک و آتروفی نخاعی: بررسی این اختلالات حتی زمانی که سابقه خانوادگی آنها وجود ندارد، توصیه می‌شود.

آزمایش بارداری و بررسی سلامت مادر و جنین

چه آزمایش‌های دیگری در سه ماهه اول انجام می‌شود؟

در هر ویزیت پزشکی در دوره بارداری آزمایش ادرار، اندازه‌گیری وزن و فشار خون تا زمان زایمان انجام می‌شود. با این بررسی‌های ساده می‌توان بروز مشکلاتی مانند دیابت بارداری و پره اکلامپسی (فشار خون بالا) را زودهنگام تشخیص داد. در طول سه ماهه اول بسته به سن، سابقه درمانی و موارد دیگر، آزمایش‌های بیشتری تجویز می‌شوند. این آزمایش‌ها شامل موارد زیر است:

آزمایش‌های غربالگری: این آزمایش شامل آزمایش خون و سونوگرافی بوده و به شناسایی ناهنجاری‌های کروموزومی مانند سندرم داون یا نقص‌های مادرزادی مانند مشکلات قلبی و نخاعی کمک می‌کند.

سونوگرافی: در این آزمایش بی‌خطر از امواج صوتی برای بدست آوردن تصاویری از جنین استفاده می‌شود. سونوگرافی را می‌توان در اوایل سه ماهه اول برای تعیین تاریخ بارداری یا در هفته‌های ۱۱ تا ۱۴ به عنوان بخشی از غربالگری سه ماهه اول انجام داد. برای زنانی که حاملگی‌های پرخطر دارند ممکن است در سه ماهه اول چندین بار سونوگرافی تجویز شود.

نمونه برداری از پرزهای کوریونی (CVS): این آزمایش سلول‌های جفت را بررسی می‌کند تا مشخص شود که آیا جنین از نظر کروموزومی (مانند سندرم داون) در صحت و سلامت قرار دارد یا خیر. آزمایش نمونه برداری از هفته ۱۰ تا ۱۳ قابل انجام است و با اطمینان اختلالات کروموزومی جنین را گزارش می‌کند.

چه آزمایشات دیگری برای سلامت مادر و جنین تجویز می‌شوند؟

پزشکان ممکن است آزمایش‌های دیگری را در طول بارداری بر اساس مواردی مانند سابقه درمانی و عوامل خطر تجویز کنند. سایر آزمایش‌های تشخیصی برای سلامت مادر و جنین شامل موارد زیر است:

  • آزمایش تیروئید
  • آزمایش توکسوپلاسموز
  • آزمایش هپاتیت C
  • سیتومگالوویروس (CMV)
  • سندرم X شکننده
  • آزمایش بیماری سل

اگر جنین شما در معرض خطر بیماری‌های ارثی باشد، مهم است که با مشاور ژنتیک صحبت کنید.

آزمایش بارداری و بررسی سلامت مادر و جنین

انجام آزمایشات سلامت مادر و جنین در خانه با هومکا

انجام آزمایش‌های سلامت مادر و جنین در خانه از طریق خدمات آزمایش در منزل چندین مزیت مهم دارد از جمله:

راحتی و دسترسی: خدمات آزمایش در منزل به زنان باردار امکان می‌دهد بدون مراجعه به مراکز آزمایشگاهی، به راحتی آزمایشات خود را در منزل انجام دهند. ثبت درخواست آزمایش به صورت آنلاین بوده و با مراجعه به وبسایت هومکا می‌توانید در کمتر از چند دقیقه آزمایش خود را ثبت کنید.

امنیت و آرامش: انجام آزمایش در محیط امن و آرام خانه ایده‌آل‌ترین راه برای بررسی سلامت مادر و جنین است. این روش اضطراب و استرس مرتبط با ازدحام جمعیت و مراکز درمانی را کاهش داده و نتایج دقیق‌تری ارائه می‌دهد.

تشخیص و پایش زودهنگام: آزمایشات منظم سلامت مادر و جنین برای تشخیص زودهنگام هر گونه عوارض یا خطرات احتمالی در دوران بارداری بسیار مهم است. خدمات آزمایش در منزل شما را قادر می‌سازد تا سلامت خود و جنین را بیشتر تحت نظر داشته باشید.

محفوظ ماندن از بیماری‌های مسری: به دلیل شرایط خاص حاملگی، مبتلا شدن به بیماری‌های مسری مانند کرونا و آنفولانزا برای مادر و جنین مشکل ساز است. استفاده از خدمات آزمایش در منزل شما را از این مشکلات در امان نگه می‌دارد.

طیف وسیع آزمایش‌ها: در دوره بارداری جهت ارزیابی سلامت مادر و جنین آزمایش‌های خونی و ادراری مختلفی تجویز می‌شود. تمامی این آزمایشات توسط هومکا قابل انجام است و می‌توانید با ارائه نسخه خود از آزمایش‌های مورد نظر بهره‌مند شوید.

امکان استفاده از بیمه: یکی از مزیت‌هایی که به‌خصوص برای دوره بارداری اهمیت دارد، امکان استفاه از بیمه برای آزمایشات است. تمام آزمایش‌های هومکا تحت پوشش بیمه هستند از این‌رو می‌توانید خدمات آزمایش در منزل را با کمترین هزینه ممکن انجام دهید.

آزمایش بارداری و بررسی سلامت مادر و جنین

روش درخواست آزمایش بارداری در منزل به چه صورت است؟

یکی از ویژگی‌های مهم آزمایش بارداری در منزل هومکا در دسترس بودن همیشگی و امکان ثبت درخواست ۲۴ ساعته در ایام هفته است. با استفاده از این آزمایش قادرید حتی در روزهای تعطیل رسمی نیز آزمایش خود را انجام دهید. پس از ثبت آزمایش، کارشناسان هومکا در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند تا تاریخ اعزام کادر متخصص جهت نمونه‌گیری به منزلتان مشخص شود. برای ثبت آزمایش خود به وبسایت هومکا مراجعه کنید و با کلیک بر گزینه آزمایش در منزل در منوی بالای سایت وارد صفحه آزمایشات شوید. سپس آزمایش مورد نظر را انتخاب و شماره تماس خود را وارد کنید. در نهایت، در روز و ساعتی که جهت انجام آزمایش تعیین شده، کادر نمونه‌گیر از هومکا به محل سکونت شما اعزام می‌شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *