افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

چگونه سرطان پوست را تشخیص دهیم؟

نشانه های ابتلا به سرطان پوست

به گزارش پزشکین به نقل از ایرنا؛ روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از روابط عمومی انجمن رادیوانکولوژی ،دکتر سید رضا خاندوزی در دومین کنگره بین المللی کلینیکال آنکولوژی و دوازدهمین کنگره سالیانه کلینیکال آنکولوژی ایران در ارتباط با موضوع سرطان پوست اظهار داشت: این سرطان جزو شایع ترین سرطان ها در جهان بوده و شاید در ایران هم رتبه اول را داشته باشد.
وی افزود: ضایعات پوستی پیش بدخیم خطر جانی برای افراد نداشته و می تواند خود محدود باشد اما زمانی که مشکلات پوستی تبدیل به سرطان شد، نیاز به درمان جدی توسط پزشک متخصص است.
این متخصص رادیوتراپی و انکولوژی با اشاره به اینکه سرطان پوست به طور کلی به ۲ دسته سرطان های غیر ملانومی و ملانومی تقسیم می شوند، عنوان کرد: سرطان های غیر ملانومی پیش آگهی خوبی داشته و با درمان صحیح و به موقع برای بیمار بیماری ریشه کن می شود. همچنین ملانوم می تواند بر اساس مرحله بالینی بیماری در زمان تشخیص پیش آگهی خوب، متوسط و بد داشته باشد.
وی با بیان اینکه برای سرطان های غیر ملانومی معمولا درمان لوکال یا موضعی کافی بوده، گفت: این درمان شامل جراحی ضایعه و در صورت عدم امکان پاکسازی ضایعه، رادیوتراپی است و در مورد سرطان های ملانوم آنچه که پیش آگاهی را مخدوش و بد می کند درگیری غدد لنفاوی بوده که خیلی زود اتفاق افتاده و موجب شده که بیماری از حالت لوکال خارج و غدد لنفاوی ناحیه ای را درگیر کند.
متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی افزود: اگر سرطان های ملانومی پیشرفته تر شوند می توانند به سایر قسمت های بدن همچون ریه، کبد، مغز، استخوان و… متاستاز دهند و باعث فوت بیمار شوند.
دکتر خاندوزی در پاسخ به این سوال که سرطان های پوست چه نشانه هایی دارند؟ گفت: انواع سرطان های پوست با یک ضایعه ی پوستی شروع میشوند.
اما عواملی که به عنوان عامل خطر تعریف می شوند عباتند از هر گونه ضایعه پوستی پیش رونده که حالت زخمی، حاشیه های نامنظم و تغییر رنگ داشته باشد است.
عضو انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی با بیان اینکه افراد درصورت بروز عارضه های پوستی باید به پزشک مراجعه کنند، گفت: این بیماران تحت نمونه برداری قرار گرفته و با مشخص شدن نتیجه آزمایش اگر لازم بود اقدامات بعدی جهت درمان بیمار صورت می گیرد.
وی با تاکید بر اینکه سرطان های غیر ملانومی پوست بیشتر قسمت هایی را که تحت تابش مستقیم آفتاب هستند درگیر می کند، گفت: این نوع سرطانهای پوستی در قسمت های مختلف سر و صورت، گردن و نواحی فوقانی قفسه صدری شایع ترهستند.
متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی افزود:عدم استفاده از کرم های ضد آفتاب، کلاه لبه دار و عینک آفتابی وقرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، می تواند در ایجاد این ضایعات پوستی واین نوع سرطان موثر باشد.
وی خاطرنشان کرد: ضایعات پوستی تنها در ۳ ماه تابستان ایجاد نمی شود ،لذا افرادباید همواره از قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید در سالیان متمادی پرهیز نمایند تا مبتلا به ضایعات پوستی نشوند.
دکترخاندوزی در پایان گفت: سرطانهای پوست غیرملانومی اغلب در افراد مسن مشاهده می شود، زیرا این افراد سال های متوالی زیر نور مستقیم آفتاب قرار داشته که منجر به تشکیل تدریجی این ضایعات می شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *