افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

شرایط روزه گرفتن افراد دیابتی

download (1)

قابل توجه افرادی که دیابت دارند و می خواهند روزه بگیرند در این جا می خواهیم بیان کنیم شرایط روزه گرفتن افراد دیابتی و با رعایت این موارد می توانید به راحتی ساعات روزه داری بگذرانید .

افراد مبتلا به دیابت حتما باید برنامه غذایی خود در ماه رمضان را طبق توصیه پزشکان، تنظیم کنند زیرا توصیه‌های تغذیه‌ای کارشناسان تغذیه برای ماه مبارک رمضان فقط برای افراد سالم است و درباره دیابتی‌ها صدق نمی‌کند.

هر بیمار دیابتی که روزه می‌گیرد بهتر است گلوکومتر در اختیار داشته باشد و قبل از افطار، دو ساعت بعد از افطار و پیش از سحری، قند خون خود را اندازه‌گیری کند. در صورتی بیمار مبتلا به دیابت، گلوکومتر در دسترس ندارد، بهتر است آزمایش‌های خود را تحت نظارت پزشک و در زمان تعیین شده انجام دهد. بررسی قند خون ناشتا در ماه رمضان باید قبل از افطار صورت گیرد که این امر بسیار کمک‌کننده است.

بهتر است مبتلایان به دیابت، افطاری خود را با یک غذای ساده مشابه صبحانه آغاز کنند و شام را به فاصله یک تا دو ساعت بعد، صرف کنند. بیمار قبل از خوابیدن نیز می‌تواند غذای مختصری مانند عصرانه بخورد؛ سحری را هم حتما میل کند.

همچنین از آنجا که عدم مصرف مایعات طی روز می‌تواند به غلیظ شدن خون و بالاتر رفتن قند خون و عوارض دیگر منجر شود به ویژه در صورتی که معمولا قند خون شان بالا است، توصیه می‌شود حتما قرص خود را به موقع مصرف کنند و اگر فراموش کردند آن روز را روزه نگیرند. همچنین اگر مبتلایان دیابت برای خوردن سحری نتوانستند بیدار شوند، بهتر است از روزه گرفتن در آن روز منصرف شوند.

اگر میزان قند خون بیماران، پس از افطار بالای ۲۵۰ بود، باید شب، ۲۰ درصد غذای مصرفی را کم کنند و تا زمانی که قند خون شان همچنان بالاست رژیم غذایی شان را کنترل کنند. این بیماران می‌توانند از مشاور تغذیه خود یا پزشکشان کمک بگیرند تا دچار مشکل نشوند. به هر حال متوجه باشند که اگر قند خون شان هنگام شب بالا باشد، نتایج مثبت روزه داری عاید آنان نخواهد شد.

اگر میزان قند خون بیماران، بعد از سحری بالای ۲۰۰ باشد، باید از مواد غذایی سحری خود ۲۰درصد کم کنند؛ اما اگر قند خون شان بالای ۳۵۰ بود، توصیه می‌شود که اصلا روزه نگیرند و حتما با پزشک خود مشورت کنند.

بیماران دیابتی به طور کلی قرص‌های مصرفی صبح و ظهر را همزمان هنگام افطار و قرص شبانه را پیش از سحری مصرف کنند. البته اگر قند خون این بیماران تحت کنترل باشد، ممکن است تحت نظارت پزشک بتوانند تعداد قرص‌هایشان را کاهش دهند.

فعالیت بدنی مبتلایان دیابت باید در حد معمول باشد و استراحت زیاد به نفع آنها نیست. ضمن اینکه این افراد، امور نیازمند به فعالیت جسمی شدید را بهتر است بعد از ظهرها انجام ندهند تا از افت شدید قند خون پیشگیری کنند. ورزش سبک ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای هنگام صبح احتمالا برایشان مناسب است اما ورزش هنگام بعد از ظهر و قبل از افطار مشکل‌سازخواهد شد؛ این بیماران باید در صورت امکان شب‌ها چند ساعت بعد از افطار زمانی را به ورزش اختصاص دهند.

بهتر است که مبتلایان دیابت، آب کافی بنوشند تا در طول روز دچار کمبود آب بدن نشوند. توصیه می‌شود مبتلایان دیابت بعد از خوردن سحری و قبل از شروع روزه، حداقل یک تا دو لیوان آب بنوشند.

 

شرایط روزه گرفتن افراد دیابتی

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *