افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

۱۰ قدم تا چاپ و انتشار مقاله پژوهشی

رپورتاژ آگهی

اگر یک پژوهشگر با تجربه باشید، خوب می دانید که از زمان طرح ایده ی پژوهشی تا زمانی که مقاله شما منتشر می شود باید یک مدت طولانی سپری شود که گاهی پژوهشگر را دل زده می کند. در این مقاله سعی داریم مسیر پژوهش را بیشتر بشناسیم و در ۱۰ گام اساسی بررسی کنیم.

10 قدم چاپ مقاله در ژورنال

مرحله اول: گرفتن ایده از استاد و طرح عنوان پژوهشی

در این مرحله هر پژوهشگر باید با یک استاد با تجربه در زمینه رشته ی مورد علاقه ی خود لینک شود به طوری که اساتید با توجه به تجربه و میزان نوآوری و به روز بودن و ترند بودن مطالب علمی و با توجه به تجربه چند ساله پژوهشی خود با سرچ در پایگاه های پژوهشی مثل گوگل اسکولار و پابمد و همچنین با توجه به تسلطی که نسبت به مرکزی که در آن فعالیت می کنند که باید از آن نمونه جمع آوری شود در نهایت به یک موضوع متناسب با زمان و مکان می رسند که برای شروع کار پژوهشی شما مناسب است.

 

مرحله دوم: ثبت عنوان در قالب پروپوزال پژوهشی

یعد از تایید عنوان توسط استاد راهنما شما باید آن را به تایید شورای پژوهشی در یک کمیته تحقیقات و یا یک مرکز آکادمیک برسانید تا به این وسیله هزینه های لازم برای اجرای طرح شما توسط این مراکز پرداخت شود. هر چیزی اصولی دارد و اصول تایید عنوان در یک مرکز پژوهشی ارائه ی عنوان در قالب پروپوزال است. پروپوزال یا طرح پژوهشی یک قالب مشخص است که در ان پژوهشگر به بیان ضرورت اجرای طرح خود و مطالعات مشابهی که در این زمینه در ایران یا کشورهای دیگر انجام شده است می پردازد و بدین وسیله به شورای پژوهشی اعلام می کند که طرح پژوهشی من با توجه به زمان و مکانی که در آن قرار گرفتم مناسب و لازم الاجرا است و شورا پس از تایید برای انجام مراحل بعدی برنامه ریزی زمانی می کند و هزینه این طرح را برآورد می کند.

 

مرحله سوم: جمع آوری داده های آماری

پس از تایید عنوان در شورای پژوهشی شما باید به مکان یا مرکزی که نمونه ها در آن هستند مراجعه کنید و آن ها را بررسی کنید برای مثال اگر عنوان شما بررسی قد و وزن بیماران دیابتی مراجعه کننده به بیمارستان سینا در سال ۱۳۹۹ باشد باید از تاریخ یک فروردین ۱۳۹۹ تا آخر اسفند ۱۳۹۹ همه ی بیماران دیابتی که به این مرکز مراجعه می کنند را از نظر قد و وزن مورد بررسی قرار دهید. در این مورد تهیه ی چک لیست یا پرسشنامه گاهی ضروری است که باید توسط پژوهشگر و با همکاری استاد راهنما تنظیم شود یا از موارد از پیش ساخته استفاده شود.

وارد کردن اطلاعات به SPSS یا نرم افزار آماری و آنالیز و تحلیل آماری

مرحله چهارم: وارد کردن اطلاعات به SPSS یا نرم افزار آماری و آنالیز و تحلیل آماری

بعنوان یک پژوهشگر باید یاد بگیرید حداقل از SPSS استفاده کنید. این نرم افزار ساده است و شما با استفاده از آن می توانید کلیه داده های مطالعه خود را بصورت عددی وارد کرده و ارتباط بین شاخص ها یا متغیرها را به دست آورید. برای مثال ارتباط بین قد و وزن در بیماران دیابتی در مثال قبل قابل بررسی است. در این مورد تست های زیادی مثل رگرسیون، فیشر و سایر موارد وجود دارد که بهتر است با یک آماریست متخصص و حرفه ای مشورت کنید تا بهترین خروجی را از این نرم افزار بگیرید. همچنین بعد از آن لازم است توضیحات درمورد جداول یا نمودارهایی که دارید بنویسید. برای مثال می توانید میانگین قد و وزن را در مثال مذکور در بین بیماران بدست آورید و بصورت نمودار ارائه دهید و سپس توضیحات مختصری در مورد آن بنویسید.

 

مرحله پنجم: مقاله نویسی بصورت حرفه ای به فارسی یا انگلیسی

مقاله ها از قسمت های متفاوتی تشکیل شده اند و انواع متفاوتی دارند. معمولا مقاله های ارجینال یا اصیل از عنوان، چکیده، مقدمه، روش اجرا، نتایج و بحث و نتیجه گیری و رفرنس ها یا منابع تشکیل شده است. درصورتی که مقاله از نوع مروری باشد قسمت های دیگری برای آن مطرح است و نیاز به جمع آوری نمونه به شکل گفته شده نیست و داده ها از مطالعاتی که در گذشته چاپ شده اند استخراج می شوند. شما بعنوان پژوهشگر اگر اولین مقاله خود را می نویسید بهتر است آن را به فارسی نگارش کنید و سپس به یک مترجم حرفه ای در زمینه تخصصی خود برای ترجمه و برگردان به انگلیسی بسپارید اما این موضوع همیشه کافی نیست چرا که نظارت یک ادیتور نیتیو یا شخصی که بصورت نیتیو انگلیسی زبان باشد و کاملا مسلط به گرامر و سایر موارد مهم در زبان انگلیسی باشد لازم است تا مقاله شما جملات یک دست داشته باشد و مفهوم جمله ها مشخص بوده و از کلمات کاملا علمی استفاده شود.

 

مرحله ششم: بازبینی و اصلاح توسط داور یا استاد

زمانی که مقاله خود را نوشتید باید آن را برای استاد خود یا یک داور علمی و با سابقه بفرستید تا با کامنت های خود به بهتر شدن نگارش و ارائه ی نتایج علمی مقاله شما کمک کند. برای این منظور بعد از نگارش مقاله به انگلیسی و ادیت زبانی نیتیو آن را ترجیحا برای استاد خودتان در اولین مرحله ارسال کنید و محترمانه از ایشان بخواهید که نظر خودشان را در مورد مقاله مطرح کنند. پس از ارسال مقاله توسط استاد اصلا نگران زیاد بودن کامنت ها یا لحن استاد نباشید! هرکدام از این کامنت ها و میزان توجه شما به انتقاد یا حتی مجادله ی استاد با شما در حرفه ای شدن شما کاملا موثر است. پس صبور باشید!

 

مرحله هفتم: بررسی پلاجیاریزم یا سرقت ادبی با نرم افزار iThenticate

یکی از مسائل بسیار مهم در پژوهش که معمولا فراموش می شود انجام شود بررسی سرقت ادبی است! سرقت ادبی یا پلاجیاریزم یعنی زمانی که ما نگارش مقاله خودمان را انجام می دهیم از متن مقالات دیگر استفاده کنیم و به اصطلاح کپی پیست کنیم یا منبع به آن مقاله ندهیم. تا ۲۰ درصد سرقت ادبی معمولا مورد تایید است و جای نگرانی نیست اما اگر این درصد بیشتر شد باید نگران شوید! چون ممکن است اثرات سوء زیادی برای یک پژوهشگر ایجاد کند که برای رفع آن لازم است پارافریز یا بازنویسی انجام دهید یعنی جمله هایی که پلاجیاریزم دارند را در ذهن خودتان حلاجی کنید و یک جمله جدید اما با همان مفهوم بنویسید. سوالی که مطرح می شود این است که چگونه سرقت ادبی مقاله خودمان را بررسی کنیم؟ نرم افزار ها و وبسایت های زیادی هستند که از بین آن ها iThenticate در بین محله های معتبر و علمی در جهان محبوب و مورد اعتماد تر است و پیشنهاد می شود شما هم از این نرم افزار استفاده کنید.

مرحله هشتم: انتخاب مجله معتبر

بعد از اینکه مقاله شما نوشته و ادیت شد و به اصطلاح فایل نهایی مقاله شما آماده شد حالا باید برای مقاله خودتان مجله معتبر انتخاب کنید برای این منظور در اولین مرحله بهتر است با استاد یا یک پژوهشگر با سابقه و مورد اعتماد مشورت کنید تا باتوجه به کارشناسی مقاله شما به شما تعدادی از مجله هایی که می شناسد پیشنهاد دهد. همچنین وبسایت هایی هستید که زیر مجموعه انتشاراتی های نام آشنای الزویر یا اشپرینگر و موارد دیگر هستند که شما می توانید با قرار دادن چکیده و عنوان مقاله در پلت فرم آن ها مجله های آن ها را پیشنهاد بگیرید. برای این منظور کافی است journal finder را در گوگل سرچ کنید.

مرحله نهم: تنظیم مقاله براساس گاید لاین مجله

مرحله نهم: تنظیم مقاله براساس گاید لاین مجله

بعد از اینکه مجله خود را انتخاب کردید باید از قسمت گاید لاین یا دستورالعمل تنظیم مقاله برای نویسندگان، مقاله خود را تنظیم کنید. در واقع بهتر آن است که قبل از شروع نگارش مقاله، مجله ی شما مشخص باشد تا گاید لاین آن را بررسی کرده و بر آن اساس نگارش را انجام دهید اما اگر این موضوع هم انجام نشد نگران نباشید! با کمی تغییر مقاله شما تنظیم می شود. برای مثال شما باید چکیده را براساس تعداد کلمات مشخص شده در مجله مختصر یا بیشتر کنید یا مثلا رفرنس ها را به استایل مورد نظر مجله تغییر دهید. توجه کنید که این مرحله با آن که این طور به نظر نمی رسد اما خیلی مهم است و گاهی تصمیم ادیتور اصلی مجله درمورد مقاله های ضعیف که به درستی براساس گاید لاین مجله تنظیم شده اند تغییر به مرحله ی داوری و اکسپت شدن آن است که درمورد مقالات با کیفیت که به این موضوع توجه نکرده اند نیست!

 

مرحله دهم: سابمیت مقاله در مجله و پیگیری تا گرفتن اکسپت و انتشار

این مرحله غول آخر است! که ممکن است برای یک پژوهشگر تا ۶ ماه و حتی بیشتر هم طول بکشد و لازمه ی آن صبوری و لذت بردن از مسیر پژوهشی است. در این مرحله باید مقاله خود را سابمیت کنید و هر روز ایمیل خودتان را نویسنده مسئول را بررسی کنید تا درصورتی که از طرف مجله پیامی آمده است بررسی کنید و اگر ادیتی خواسته اند سریعا انجام دهید و بفرستید. توجه کنید که همکاری با داوران و داشتن اخلاق پژوهشی برای پیشبرد اهداف پژوهشی شما و رسیدن به مقصد بسیار مهم است پس علاوه بر کوشا بودن و صبوری با ادیتور مجله همکاری داشته و برخورد مناسب و پاسخ سریع اعمال کنید تا ایمیل اکسپت شدن مقاله برای شما ارسال شود.

 

معرفی مدیتورها – Meditorha.com

شاید یکی از معتبر ترین و دقیق ترین موسسه هایی که بصورت آنلاین به پژوهشگران کمک می کند تا پژوهش خود را به مرحله ی نهایی برسانند موسسه پژوهشی مدیتورها باشد بطوری که مدیتورها بعنوان جامع ترین مرجع ارائه دهنده خدمات پژوهشی البته صرفا در علوم پزشکی دانشجوها، اساتید و پژوهشگران از هر کجای دنیا را با افراد متخصص و باسابقه در پژوهش در علوم پزشکی لینک می کند. خدمات پژوهشی عرضه شده در مدیتورها از ترجمه و ویراستاری تخصصی متون علوم پزشکی تا بررسی پلاجیاریسم و بازنویسی علمی مقاله ها، از مشاوره در زمینه نگارش متون و آنالیز و تحلیل آماری تا انتخاب مجله و سابمیت و پیگیری مقاله ها استخراج مقاله از پایان نامه است. اعضای مجموعه مدیتورها همه از دانشجوها یا افراد تحصیل کرده علوم پزشکی هستن بنابراین هر سفارشی به افراد متخصص در اون زمینه از علوم پزشکی سپرده می شود. برای جذب نیرو در مدیتورها برای پژوهشگرها رزومه علمی و پژوهشی، شاخص اچ، سابقه فعالیت و مصاحبه دقیق با کارشناس حرفه ای مجموعه و برای مترجمین آزمون های ملاک تایید هستند. همچنین تیم ویراستاری نیتیو هم بصورت تخصصی از افراد نیتیو و غیر ایرانی مسلط به زبان انگلیسی هستند که در این مجموعه در هر پروژه ی تخصصی که به زبان انگلیسی باشد ضرورتا حضور دارند. همچنین برای هر بخشی مدیتور ارشد یا کارشناس قرار داده شده است که کار نهایی کاربر ها را با وسواس خاصی بررسی و اصلاح می کنند و در طول انجام پروژه با کاربرها بصورت تلفنی در ارتباط هستند. در نهایت هم یه زمان مشخص به کاربر داده می شود که می تواند اصلاحات کار خود را  اعلام کند تا به رایگان انجام شود. مدیتورها سیستم ثبت سفارش منحصر به فردی دارد که توصیه می کنم حتما بررسی کنید و برای بهتر شدن کیفیت پژوهش های خود از این سیستم استفاده کنید. از ویژگی های دیگری که در مدیتورها وجود دارد:

  • امکان بررسی لحظه ای وضعیت هر سفارش
  • امکان گفتگو و ارسال فایل یا ویس برای اعضای تیم
  • شمارش معکوس تا زمان تحویل پروژه
  • و پشتیبانی ۲۴ ساعته
  • ربات تلگرامی برای اطلاع رسانی مراحل سفارش

 

۱ نظر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *