جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین



مزایا و معایب مصرف پروتئین برای سلامت

مزایا و معایب مصرف پروتئین برای سلامت

  • در این مطالعه پژوهشگران به تجزیه و تحلیل سوابق غذایی بیش از ۳,۴۰۰ نفر که در هلند زندگی می کردند، پرداختند که ۷۰ درصد از آنها با توجه به شاخص توده بدنی (BMI) خود دارای اضافه وزن بودند.

 

یک رژیم غذایی سالم، رژیمی است که بدن مقدار پروتئین لازم را در آن دریافت کند. موضوعی که توجه به آن مهم است این است که ما پروتئین را از چه منبعی دریافت می کنیم. مطالعه ای جدید نشان داده است که یک رژیم غذایی با محتوای پروتئین حیوانی بالا ممکن است خطر ابتلا به بیماری کبد چرب، به ویژه در افراد مسن و آنهایی که از اضافه وزن رنج می برند، را افزایش دهد.

در این مطالعه پژوهشگران به تجزیه و تحلیل سوابق غذایی بیش از ۳,۴۰۰ نفر که در هلند زندگی می کردند، پرداختند که ۷۰ درصد از آنها با توجه به شاخص توده بدنی (BMI) خود دارای اضافه وزن بودند.

میانگین سن افراد مورد بررسی ۷۱ سال بود و ۳۵ درصد از آنها با استفاده از سونوگرافی شکم مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) تشخیص داده شدند. میزان بیش از اندازه چربی در کبد می تواند به سرطان کبد منجر شود و در ابتلا به دیابت و بیماری قلبی عروقی نیز نقش داشته باشد.

هنگامی که پژوهشگران هلندی پاسخ های شرکت کنندگان به پرسش های غذایی را بررسی کردند، ارتباط جالب توجه ای را کشف کردند: در میان افراد دارای اضافه وزن، آنهایی که بیشترین میزان کالری را از پروتئین دریافت کرده بودند، در مقایسه با افرادی با شاخص توده بدنی مشابه اما مصرف حداقلی ۳۷ درصد احتمال بیشتری داشت به بیماری کبد چرب مبتلا باشند.

به نظر نمی رسد همه پروتئین ها شرایط برابری داشته باشند. افرادی که بیشترین میزان کالری دریافتی، به ویژه از پروتئین حیوانی، را داشتند با خطر افزایش یافته ۵۰ درصدی بیماری کبد چرب مواجه بودند. هنگامی که پژوهشگران شرایط برای بیماری های دیگر مانند دیابت و کلسترول بالا را مورد بررسی قرار دادند، تنها پیوند پروتئین حیوانی و نه پروتئین گیاهی یا کل پروتئین، به طور چشمگیری باقی ماند.

در کمال شگفتی، پژوهشگران خطر افزایش یافته ابتلا به بیماری کبد چرب در میان افرادی که رژیم غذایی آنها از محتوای قند بالا برخوردار بود را مشاهده نکردند. با این وجود، این ارتباط پس از در نظر گرفتن عوامل سلامت دیگر از بین رفت.

به گفته پژوهشگران، نتایج به دست آمده نشان می دهند ممکن است قند به آن اندازه که تا پیش از تصور می شد، مضر نیست، اما روی این نکته تاکید داشتند که یافته های اخیر باید با احتیاط تفسیر شود. این امکان وجود دارد که دریافت بیشتر قندهای طبیعی به واسطه مصرف میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان این اثر محافظتی را توضیح دهد.

همچنین، این مطالعه هیچ ارتباطی بین بیماری کبد چرب و چربی کل یا فیبر، مستقل از کل کالری مصرفی را پیدا نکرد.

همچنین، مطالعه ای دیگر نشان داده است که رژیم های غذایی به سبک غربی، سرشار از پروتئین حیوانی و مواد غذایی پالایش شده، ممکن است در سوخت و ساز گلوکز و تعادل اسید در بدن تغییر ایجاد کنند. به گفته دکتر لوییز آلفرینک از مرکز پزشکی اراسموس در روتردام، این عوامل ممکن است بر سلامت کبد تاثیرگذار باشند. مواد تشکیل دهنده دیگر در محصولات گوشت فرآوری شده مانند نیترات، نمک و آهن نیز می توانند در این زمینه نقش داشته باشند.

تخمین زده می شود یک میلیارد نفر از مردم در سراسر جهان، و ۳۰ تا ۴۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی، به بیماری کبد چرب غیر الکلی مبتلا باشند. اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود می توان از طریق کاهش وزن و تغییرات در سبک زندگی به درمان آن پرداخت، اما در صورت عدم رسیدگی مناسب می تواند به سیروز کبدی، سرطان کبد و نارسایی کبد منجر شود.

یافته های اخیر پشتیبان این نظریه هستند که غذایی که افراد مبتلا به اضافه وزن مصرف می کنند ممکن است به اندازه میزان کالری مصرفی آنها برای سلامت کبد مهم باشد.

به گفته دکتر آلفرینک، یک سبک زندگی سالم سنگ بنای درمان در بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که پروتئین حیوانی با بیماری کبد چرب غیر الکلی در افراد مبتلا به اضافه وزن مرتبط است.

خوشبختانه برای افرادی که در معرض خطر بیماری کبد چرب غیر الکلی قرار دارند، منابع پروتئین گیاهی بسیاری از جمله لوبیا، نخود، دانه ها، مغزهای خوراکی، توفو و حتی برخی سبزیجات مانند اسفناج و بروکلی در دسترس هستند. پروتئین های گیاهی نشان داده اند که به اندازه همتایان حیوانی خود در عضله سازی موثر هستند و اکنون به نظر می رسد که برای کبد نیز گزینه هایی سالم‌تر محسوب می شوند.

منبع: دکتر سلام

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)