افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

مواد و وسایل لازم برای عصب کشی دندان چیست؟

رپورتاژ آگهی

درمان های مربوط به عصب کشی و ریشه دندان، یکی از پرمتقاضی ترین موارد درمانی در کلینیک های دندان پزشکی به شمار می روند. این درمان ها با استفاده از ابزارهای تخصصی و حرفه ای به کار برده می شوند. هر متخصص دندان پزشکی باید به ابزارهای مورد استفاده در درمان ریشه ها دقت داشته و مجموعه ای از آن ها را برای انجام عملیات های درمانی به کار ببرد. با در نظر گرفتن پیچیدگی فرایند عصب کشی می توان به اهمیت استفاده از ابزارهای استاندارد در این زمینه پی برد. وسایل لازم برای عصب کشی دندان پکیجی از لوازم دستی و مواد مخصوص هستند که در ادامه برخی از آن ها را معرفی می کنیم.

مواد و وسایل لازم برای عصب کشی دندان چیست؟

معرفی ابزارهای جراحی ریشه دندان و عصب کشی

برای عصب کشی دندان ها از دسته بندی های مختلفی از لوازم دندان پزشکی استفاده می شود که هر یک از آن ها با در نظر گرفتن نوع آسیب های وارده انتخاب می شوند. به طور کلی وجود این تجهیزات در مطب های دندان پزشکی کنونی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برخی از مهمترین آن ها را در زیر مشاهده می کنید:

·         باربروچ دندان پزشکی

یکی از وسایل مورد استفاده برای برداشتن بافت دندان های آسیب دیده و ریشه آن ها به نام باربروچ معرفی می شود. این ابزار از خارهایی تشکیل شده که برای کنار زدن بافت موجود در ریشه دندان به کار برده می شوند. به همین خاطر استفاده از آن در زمینه رفع آسیب های ریشه و عصب کشی اهمیت بسیار زیادی دارد.

·         اکسکاوتور دندانپزشکی

از دیگر لوازم کاربردی برای انجام فرایندهای درمانی عصب کشی و ریشه ای، اکسکاوتور نام دارد که به صورت مصرفی در این فرایند به کار می رود. این ابزار کمی طولانی تر از ابزارهای مشابهی مانند اکسپلورر است و تیز بودن آن نیز بیشتر است. با استفاده از این تجهیزات کاربردی، بخش هایی از بافت آسیب دیده در دندان جداسازی شده و فرایند درمانی دندان ها با دقت عمل بیشتری همراه خواهد شد.

·         روت کانال اکسپلورر برای عصب کشی

یکی دیگر از ابزارهای نوک تیز دندان پزشکی با نام اکسپلورر معرفی می شود که ابعاد کوچکی دارد و به سادگی برای درمان های ریشه دندان به کار می رود. این ابزار برای باز شدن توسط فرزها به کار می رود. با استفاده از آن داخل دندان ها را کاوش می کنند و آسیب های موجود در بخش های مختلف را تشخیص می دهند. با این روش متخصص می تواند سوراخ های موجود در دندان را به سادگی پیدا کند. بر روی سطح دندان ها مواد اضافه ای مانند کلسیفیکاسیون‌های نیز تجمع پیدا می کنند که با استفاده از روت کانال اکسپولرر جداسازی خواهند شد.

·         انواع فرزهای ریشه دندان

برای عصب کشی دندان، از فرزهای ریشه استفاده می کنند که به عنوان مهمترین ابزار در لیست لوازم عصب کشی دسته بندی می شود. این ابزار در کل فرایند عصب کشی به کار برده شده و برای باز کردن فضای داخلی دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از آن به کانال های ریشه دندان دسترسی پیدا کرده و عصب کشی آن ها ساده تر انجام می گیرد. هر یک از انواع فرز برای درمان ریشه های دندانی، در ابعاد و مدل های مختلفی تولید می شوند. حتی شکل فرزندهای ریشه دندان نیز با هم متفاوت است. به همین خاطر دندان پزشکان با در نظر گرفتن نوع کاربرد خود از هر یک از آن ها در انجام فرایند درمان استفاده می کنند.

·         اسپریدرهای مخصوص عصب کشی دندان

اسپریدرها نیز از مهمترین لوازم دندان پزشکی برای عصب کشی و درمان ریشه دندان به شمار می روند. بدنه بلند و مخروطی این ابزارها از مهمترین مشخصه های آن ها است که برای شناسایی اسپریدر مورد توجه قرار می گیرد. این ابزارها برای فشرده کردن گوتاپرکا به دیواره های کانال ریشه ها به کار می روند. استفاده از آن برای ایجاد فضای بیشتر گوتاپرکا کارایی خواهد داشت. به همین خاطر استفاده از آن در انجام فرایندهای درمانی بسیار کارایی خواهد داشت. ابعاد و اندازه های این محصولات با هم متفاوت است و هر یک برای انجام برخی فرایندهای درمانی به کار می روند. هر یک از این محصولات بر اساس اندازه نقطه گوتاپرکا انتخاب می شوند.

·         لوپ های عصب کشی دندان

لوپ ها یکی از کاربردی ترین انواع لوازم دندان پزشکی هستند که بسیاری از مشکلات پزشکان را در انجام فرایندهای درمانی و عصب کشی برطرف می کنند. با استفاده از لوپ ها می توان دسترسی بیشتری به کانال های باریک در بخش ریشه های دندان داشته باشید. به همین خاطر به کار بردن آن ها برای عصب کشی درست و اصولی دندان ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. با استفاده از آن ها بینایی دندان پزشکان بسیار افزایش می یابد. استفاده از لوپ ها حتی بر جنبه های عمومی دندان پزشکی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

·         انواع مواد پرکننده کانال ریشه برای عصب کشی دندان

در خصوص انجام فرایند عصب کشی از مواد پر کننده ای نیز استفاده می شود که در کانال های موجود در ریشه به کار می روند. این مواد برای پر کردن حفره های به وجود آمده در دندان به کار می روند. در طول عصب کشی این حفره ها در بخش های مختلف به وجود می آیند که برای رفع آن ها از مواد پر کننده خاص استفاده می کنند. این مواد در مدل های جدیدتر به صورت فعال نیز تولید شده و برای بازسازی بافت های آسیب دیده به کار می روند.

برخی از مهمترین مواد به کار رفته در عصب کشی دندان به شرح زیر هستند:

  1. هیپوکلریت سدیم که یک ماده سفید کننده اساسی برای انجام فرایند عصب کشی به شمار می رود.
  2. کلرهگزیدین نیز یکی از مواد شوینده در زمینه عصب کشی دندان است که برخی متریال دندان پزشکی را در خود حل کرده و اجرای فرایند درمانی را ساده تر می کند.
  3. گوتاپرکا نیز از ابزارهای مصرفی در عصب کشی به شمار می رود. این ماده نوع به خصوصی از رزین خشک شده به شمار می رود و استفاده از آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

مواد و وسایل لازم برای عصب کشی دندان چیست؟

انواع ابزارهای دستی برای عصب کشی دندان

یکی دیگر از مهمترین دسته بندی های ابزارها و متریال مورد نیاز برای عصب کشی دندان، انواع ابزارهای دستی به شمار می روند. ابزارهای دستی عصب کشی دندان، شامل فایل ها در انواع و مدل های گوناگون می شوند که عملکرد مهمی در این حوزه دارند. انواع ریمر نیز در میان ابزارهای دستی عصب کشی دسته بندی می شوند که ساختار مارپیچی دارند و برای چرخش در عصب کشی دندان به کار می روند. این ابزار برای برش زدن عاج دندان به کار می رود.

جمع بندی

در این قسمت برخی از مهمترین ابزارهای مخصوص عصب کشی دندان را بررسی کردیم که وجود هر یک از آن ها برای حفظ کیفیت فرایند عصب کشی اهمیت دارد. شما می توانید هر یک از مدل های این ابزارها را برای اجرای دقیق تر فرایندهای طبی و درمانی در حوزه دندان پزشکی به کار ببرید. این وسایل و ابزارها با در نظر گرفتن نیازهای دندان پزشکان در عرصه های درمانی انتخاب شده و هر یک در خصوص اجرای عملیات درمانی به خصوصی به کار می روند. در خصوص انجام فرایند عصب کشی تنها تجهیزات دندانپزشکی مهم نیستند، در این زمینه از مواد به خصوصی نیز استفاده می کنند که برخی را در این بخش بررسی کردیم.

منبع: وسایل عصب کشی دندان : معرفی تجهیزات عصب کشی

متا دیسکریپشن: با در نظر گرفتن پیچیدگی فرایند عصب کشی می توان به اهمیت استفاده از وسایل لازم برای عصب کشی دندان که پکیجی از لوازم دستی و مواد مخصوص هستند در این زمینه پی برد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *