افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

راهکاری برای کسانی که قادر به انجام ایمپلنت دندان نیستند و حساسیت های دندان

  • مهمترین علت دندان قروچه کودکان استرس است که معمولا والدین می توانند با صحبت کردن با کودک منشأ استرس را پیدا کنند اما در مواقعی نیز لازم است برای برطرف شدن این موضوع از روان شناس مشورت گرفته شود.

 

در راستای ارتقای سطح دانش سلامت مردم و برای حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی در جامعه و همچنین پیشگیری و آموزش شناخت برخی علایم و مشکلات زمینه‌ای بیماری‌ها، مطالب آموزشی و مصاحبه‌هایی را با بهره‌گیری از بهترین پزشکان کشور که هر هفته مهمان برنامه «مطب مجازی» هستند، منتشر می‌کند.

همچنین برای بالابردن سطح خدمت‌رسانی و ارتقا سلامت در جامعه و تعامل دو سویه، مخاطبان فارس می‌توانید پرسش‌های خود از پزشک مهمان هفته را در تماس با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۹۱۱۶۶۷ یا آیدی تلگرامی fars_health@ مطرح کرده و پاسخ‌های خود را از طریق برنامه «مطب مجازی» در صفحه مشاوره سلامت خبرگزاری فارس دریافت کنند.

دکتر علی مرسلی، جراح دندانپزشک و متخصص درمان ریشه (اندودنتیست) برای پاسخ‌گویی به سوالات مخاطبان خبرگزاری فارس مهمان هفدهمین قسمت از برنامه مطب مجازی خبرگزاری فارس بود و به سوالات مخاطبان پاسخ داد.

مشروح پرسش و پاسخ‌ها به شرح زیر است:

سوال: آیا لامینت کردن دندان ها ضرر دارد؟

– بطور کلی درخصوص درمان های زیبایی که شامل لامینت و کاشت نگین هایی دندانی هستند باید گفت، استفاده از لمینت ها برای افرادی که به دلیل تغییر رنگ دندان ها در زندگی اجتماعی شان اختلال ایجاد شده است نیاز است اما عمده افرادی که برای درمان های زیبایی به دندانپزشکان مراجعه می کنند نیازی به این نوع درمان ندارند. درمان های زیبایی از لحاظ اخلاق پزشکی توسط پزشکان توصیه نمی شود. کاشت نگین نیز یک روش زیبایی است که اگر با رعایت بهداشت دهان و دندان همراه باشد مشکلی برای افراد ایجاد نخواهد کرد.

سوال: تفاوت کامپوزیت و لامینت چیست؟

– درخصوص افرادی که نیاز به این روش های زیبایی دارند باید با تشخیص دندانپزشک و توجه به نوع آسیب دندان ها روش درمانی مورد استفاده قرار گیرد، و انتخاب نوع درمان انتخابی نیست لذا بهتر است در این زمینه با دندانپزشک متخصص زیبایی مشورت صورت گیرد زیرا ممکن است نیازی به روش های زیبایی نباشد. بطور کلی درمان های زیبایی برای افرادی که نیازی به این روش های درمانی ندارند و صرفا برای زیبایی اقدام به این کار می کنند توصیه نمی شود.

سوال: علت دندان قروچه کودکان را توضیح دهید؟

– مهمترین علت دندان قروچه کودکان استرس است که معمولا والدین می توانند با صحبت کردن با کودک منشأ استرس را پیدا کنند اما در مواقعی نیز لازم است برای برطرف شدن این موضوع از روان شناس مشورت گرفته شود. بیماری های انگلی نیز یکی از عللی است که می تواند باعث دندان قروچه کودکان شود.

سوال: علت حساسیت های دندانی چیست؟

– عوض شدن عادات تغذیه ای، استفاده بیش از حد از مواد غذایی ترش، شیرین و حساس بودن ذاتی مینای دندان، از جمله مواردی است که باعث ایجاد حساسیت دندان ها شده است. اصولا به این افراد توصیه میشود از مکیدن لیمو ترش، لواشک ترشی، خرد کردن یخ با دندان ها خودداری کنند. برای درمان این حساسیت ها می توان از خمیردندان ها و دهان شویه های ضد حساسیت استفاده کرد، همچنین دندان پزشکان نیز با برخی روش های درمانی می توانند بر برطرف این مشکل کمک کنند. مهم ترین اصل تغییر عادات غذایی و مصرف کمتر مواد حساسیت زا است.

سوال: چه افرادی نمی توانند ایمپلنت انجام دهند؟

– ایمپلنت جزو درمان های عالی دندانپزشکی محسوب میشود و موفقیت این نوع جراحی بالای ۹۵ درصد است و برای افرادی که نیاز به این درمان دارند توصیه می شود. اما درمواقعی ممکن است انجام این عمل با شکست رو به رو می شوند. افرادی که سیگار استعمال می کنند و از بیماری دیابت رنج می برند نمی توانند به راحتی ایمپلنت انجام دهند. افرادی که پوکی استخوان دارند نیز ممکن است درمان ایمپلنت با موفقیت کمتری همراه باشد.

سوال: علل ساییدگی مینای دندان را شرح دهید؟

– یکی از علل ساییدگی مینای دندان نوع تغذیه است، استفاده از غذاهای اسیدی مثل لیمو، مسواک زدن محکم و استفاده از مسواک زبر و همچنین دندان قروچه از جمله عواملی هستند که باعث سایش مینای دندان می شود.

سوال: آیا درمان دندان عقل را توصیه می کنید؟

– همه دندان ها از جمله دندان ۸ قابل ریشه درمانی هستند، در موردی که از دندان عقل می توان استفاده کرد و این دندان در جویدن ما نقش دارد درمان آن توصیه میشود، اصولا بهتر است جراحی این ریشه توسط متخصصان درمان ریشه انجام شود زیرا این دندان از آناتومی پیچیده ای برخوردار بوده و درمان آن کار دشواری است.

سوال: یک سال قبل جراحی دندان عقل انجام داده ام اما اکنون در آنجا احساس درد دارم ،دلیل این موضوع چیست؟

– مواردی که پس از جراحی دندان عقل درد وجود داشته باشد بسیار کم است، برای درمان این عارضه از دندان مورد نظر عکس گرفته میشود تا مشخص شود آیا دندان بطور کامل خارج شده است یا خیر! و استخوان تشکیل شده است یا خیر، یکی از عوارض جراحی دندان عقل بی حسی گوشه لب است که این موضوع پس از گذشت ۶ ماه تا یک سال به حال عادی بر می گردد.

سوال: حدود دو سال قبل یکی از دندان هایم را ایمپلنت کردم اما اکنون درد در آن ناحیه احساس درد دارم لطفا راهنمایی کنید؟

– احساس درد پس از انجام ایمپلنت بسیار غیرطبیعی بوده و توصیه میشود برای تشخیص به دندانپزشکمراجعه شود؛ اما در مواقعی احساس درد پس از گذشت زمان در دندانی که پر شده است، ممکن است پس از پر شدن دندان تا چند ماه وارد شدن فشار به دندان باعث بروز درد نه چندان شدیدی شود. اگر درد دندان بیش از ۶ ماه طول کشید باید پرکردگی خالی شود و مجددا پس از درمان ریشه پر شود.

سوال: آخرین توصیه شما به مخاطبان چیست؟

– از آنجایی که هزینه های درمان دندان ها زیاد است، به همین دلیل توصیه می کنم پیشگیری و مراقبت از دندان ها در سنین کودکی انجام شود. مراقبت های پیشگیرانه مثل فلوراید تراپی میتواند باعث شود تا کودکان در سنین بزرگسالی دندان های سالم تری داشته باشند.

منبع : فارس

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *