افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

برای زودتر پریود شدن چه بخوریم؟

رپورتاژ آگهی

پریود به موقع و منظم بخش جدایی ‌ناپذیر از سلامت باروری زنان است. این روال باروری تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغذیه، فعالیت بدنی و سلامت روانی قرار دارد. تغذیه مناسب در تنظیم چرخه قاعدگی و حفظ تعادل هورمونی بسیار اهیمت دارد. در این مقاله، ارتباط بین تغذیه و پریود و همچنین مواد غذایی تاثیرگذار بر تسریع قاعدگی و زود پریود شدن را بیان می‌کنیم.

برای زودتر پریود شدن چه بخوریم؟

ریزمغذی‌های مفید برای تنظیم چرخه قاعدگی

به دلایل مختلفی تغذیه یکی از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار بر نظم و کیفیت پریود است. در ادامه به برخی از ریزمغذی‌های موثر بر چرخه قاعدگی اشاره می‌کنیم.

تاثیر آهن بر پریود: آهن یکی از عناصر غذایی است که به تنظیم چرخه قاعدگی کمک می‌کند. آهن برای تولید هموگلوبین و تولید گلبول‌های قرمز ضروری است. کمبود این ماده معدنی منجر به کم خونی می‌شود و همین موضوع تاثیر قابل توجهی بر پریود دارد. اختلال در تولید گلبول‌های قرمز باعث بروز پریودهای نامنظم یا سنگین می‌شود. مصرف غذاهای غنی از آهن مانند گوشت، لوبیا و سبزیجات پهن برگ مثل اسفناج برای تامین این ماده مغذی مفید است.

تاثیر کلسیم بر پریود: کلسیم برای حفظ استخوان‌ها و ماهیچه‌ها ضروری و در تنظیم سطح هورمون‌های بدن موثر است. کمبود کلسیم در بدن منجر به عدم تعادل هورمونی می‌شود که در نهایت باعث بروز پریودهای نامنظم می‌شود. منابع غذایی غنی از کلسیم شامل محصولات لبنی، شیرهای گیاهی غنی شده با کلسیم، سبزیجات و توفو است.

تاثیر امگا ۳ بر پریود: امگا ۳ دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند به کاهش التهاب و درد مرتبط با قاعدگی کمک کند. امگا ۳ به دلیل تاثیرات مفید خود بر مغز تاثیر قابل توجهی در آرامش ذهنی و تنظیم پریود دارد. اسیدهای چرب امگا ۳ را می‌توان از ماهی‌ها، بذر کتان، دانه چیا و گردو تامین کرد.

تاثیر ویتامین D بر پریود: یکی دیگر از مواد مغذی تاثیرگذار بر چرخه قاعدگی ویتامین D است. سطوح پایین ویتامین D در خون با چرخه‌های قاعدگی نامنظم مرتبط است. خوردن منابع غنی از ویتامین D چرخه قاعدگی را بهبود می‌بخشد. ویتامین D را می‌توان از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید، مصرف محصولات لبنی، ماهی و زرده تخم مرغ به دست آورد.

۵ ماده غذایی برای زودتر پریود شدن

در برخی موقعیت‌ها مانند زمانی که باید به سفر بروید و یا به مراسم و جشنی دعوت شده‌اید، شاید زودتر پریود شدن بهتر باشد. خوب است که بدانید در این شرایط با خوردن چه مواد غذایی می‌توانید سریع‌تر پریود شوید. در ادامه برخی از مواد غذایی برای زودتر پریود شدن معرفی شده است:

مرکبات: مصرف دوز بالای ویتامین C به پریود زودرس کمک می‌کند. ویتامین C تولید استروژن در بدن را افزایش می‌دهد که این فرایند در جلو افتادن پریود موثر است. مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین C مانند مرکبات، توت فرنگی و فلفل دلمه‌ای یا مصرف مکمل ویتامین C برای این کار مفید است.

جعفری: اعتقاد بر این است که جعفری دارای خواص القای پریود است. این سبزی جریان خون را در لگن تحریک می‌کند و به طور بالقوه به پریود شدن کمک می‌کند. مصرف جعفری تازه یا دمنوش آن در باز شدن قاعدگی موثر است.

آناناس: مصرف آناناس تازه یا نوشیدن آب آناناس اثراتی مشابه ویتامین C دارد. ترکیبات موجود در آناناس تاثیر قابل توجهی در پریود شدن دارند. آناناس حاوی آنزیمی به نام بروملین است که باعث فروریختن پوشش دیواره رحم و القای قاعدگی می‌شود.

پاپایا: خوردن پاپایا برای القای زودرس پریود مفید است. وجود لیکوپن، کاروتنوئیدها، ویتامین‌ها و مواد معدنی در پاپایا باعث افزایش سطح استروژن می‌شود. زمانی که سطح هورمون استروژن در خون بالا می‌رود، پریود اتفاق می‌افتد.

ادویه‌های تاثیرگذار بر زمان پریود

برخی شواهد علمی و طب سنتی نشان می‌دهد که برخی از ادویه‌ها باعث القا و برخی دیگر باعث تاخیر در پریود می‌شوند. بعضی از این ادویه‌ها شامل موارد زیر است:

زنجبیل: زنجبیل به دلیل خواص ضد التهابی معروف است و به طور سنتی برای کاهش دردهای قاعدگی استفاده می‌شود. نوشیدن دمنوش زنجبیل یا افزودن زنجبیل به رژیم غذایی یکی از راه‌های زود پریود شدن است.

دارچین: دارچین از ادویه پرخاصیتی است که اثر تنظیمی بر جریان خون دارد. این ادویه به تعادل قند خون در بدن کمک می‌کند و هم اثرات هورمونی مفیدی در بدن دارد. دارچین یکی از ادویه‌هایی است که پریود را به تاخیر می‌اندازد. بنابراین اگر می‌خواهید که زودتر پریود شوید چند روز مصرف دارچین را کم کنید.

فلفل تند: فلفل‌ها اثر موقتی بر افزایش گردش خون دارند. برخی منابع معتقدند که مصرف غذاهای تند و فلفلی می‌تواند به باز شدن قاعدگی کمک کند. گاهی حذف ادویه‌هایی مانند فلفل، سیر و پاپریکا از برنامه غذایی باعث کاهش دمای بدن و کاهش تولید استروژن می‌شود. با کاهش استروژن پریود به تاخیر می‌افتد.

البته تأثیر رژیم غذایی و ادویه‌ها بر چرخه قاعدگی در همه افراد یکسان نیست. علاوه‌بر این، عوامل دیگری مانند استرس، عدم تعادل هورمونی، بیماری‌های زمینه‌ای و سبک زندگی بر نظم چرخه قاعدگی تاثیر دارند.

تکنیک‌های آرام بخش برای زود پریود شدن

تکنیک‌های آرام سازی ذهن و عضلات نیز در القای قاعدگی تاثیر دارند. آرامش روحی باعث بهبود کیفیت گردش خون بدن می‌شود. این تاثیر به روش غیر مستقیم در باز شدن پریود موثر است. روش‌های آرام سازی ذهن برای پریود شدن شامل موارد زیر است:

مدیتیشن: تمرین منظم مدیتیشن و مراقبه می‌تواند به کاهش سطح استرس و ارتقای آرامش کمک کند. آرام شدن ذهن و کاهش استرس به تعادل هورمونی و تنظیم چرخه قاعدگی کمک می‌کند.

یوگا: تمرین یوگا به خصوص حرکاتی که عضلات ناحیه شکم و لگن را درگیر می‌کنند به حرکت بهتر جریان خون در اندام‌های تناسلی کمک می‌کنند.

تمرینات تنفسی: تمرینات تنفس عمیق مانند تنفس دیافراگمی در فعال شدن سیستم عصبی پاراسمپاتیک تاثیر دارند. سیستم  پاراسمپاتیک بر ایجاد آرامش و کاهش استرس موثر است.

ماساژ: دریافت یک ماساژ آرام‌بخش می‌تواند به کاهش تنش عضلانی، کاهش استرس و افزایش آرامش کمک کند. از آنجایی که استرس تاثیر تاخیری بر پریود دارد ماساژ درمانی به طور غیرمستقیم برای القای پریود مفید است.

رایحه درمانی: برخی از عصاره‌های گیاهی مانند بابونه و اسطوخودوس خاصیت آرام‌بخش دارند. استنشاق یا استفاده موضعی از این عصاره‌ها در کاهش سطح استرس تاثیر دارد. این اثر روانی می‌تواند بر القای پریود نیز موثر باشد.

برای زودتر پریود شدن چه بخوریم؟

اهمیت انجام آزمایش در تشخیص اختلالات پریود

در این مقاله در رابطه راهکارهایی برای زودتر پریودشدن و همچنین منظم‌شدن سیکل و چرخه‌ی قاعدگی صحبت کردیم. در صورتی که اختلالات پریودی را تجربه می‌کنید یا زمان پریود شما نامنظم شده است، بهترین راه برای تشخیص مشکل، انجام آزمایش‌های تشخیصی مانند آزمایش خون است. با استفاده از آزمایش خون می‌توان دلیلی بسیاری از اختلالات را کشف کرده و در راستای بهتر شدن شرایط گام برداشت.

در صورتی که انجام آزمایش در محیط آزمایشگاه برایتان دشوار است، می‌توانید از آزمایش در منزل استفاده کنید. با این روش هم می‌توانید در زمان خود صرفه‌جوبی کنید و هم راحتی بیشتری را در حین انجام آزمایش تجربه خواهید کرد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *