افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آیا جرم گیری باعث لق شدن دندان ها می شود؟

رپورتاژ آگهی

آیا جرم گیری باعث لق شدن دندان ها می شود؟

جرم‌گیری یکی از خدمات دندان‌پزشکی به حساب می‌آید. برخی از افرادی که می‌خواهند این کار را انجام دهند، این سوال را در ذهن خود دارند که آیا جرم‌گیری باعث لق شدن دندان‌ها می‌شود یا خیر. باید گفت که افراد با جرمگیری دندان می‌توانند باعث از بین رفتن بوی بد دهان، جلوگیری از احتمال پوسیدگی دندان‌ها،  بیماری‌های لثه و نیز افزایش سلامت کلی دهان و دندان شوند.

جرم‌گیری دندان‌ها برای حذف پلاک‌های دندانی، جرم دندانی یا کلکولوس و تمیز کردن بهش لیگامان بافت همبند اطراف ریشه دندان انجام می‌شود. همچنین در بخش‌بندی‌های دندانپزشکی جزوی از خدمات پریودنتال(بیماری لثه) به حساب می‌آید.

ضرورت جرم گیری دندان برای حفظ سلامت آن ها

افراد باید هرچند مدت یک بار برای حفظ سلامت دندان‌های خود، برای جرم‌گیری دندان به دندانپزشک مراجعه کنند. متخصص لثه در تهران با معاینه و تشخیص به موقع بیماری‌های دهانی به افراد کمک می‌کند تا هرچه سریع تر برای جرمگیری دندان‌ها اقدام کنند. متاسفانه برخی افراد مانند سیگاری‌‌ها و اشخاصی که چای و قهوه زیادی مصرف می‌کنند در مقایسه با دیگران زودتر دچار جرم دندان می‌شوند.

جرم در واقع همان رسوبی است که روی دندان‌ها و لثه تشکیل می‌شود؛ این رسوبات نه‌تنها باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود، بلکه رنگ و سلامت دندان‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. همچنین  می‌توانند به پوسیدگی آن‌ها و بروز بیماری‌های لثه بینجامد. با توجه به این موضوع به نوعی باید جرم دندان‌ها را از بین برد.

علت احساس لقی دندان بعد از جرم گیری در برخی افراد چیست؟

برخی افراد بر این تصور هستند که جرمگیری باعث لق شدن دندان می‌شود؛ اما باید گفت که این تصور از اساس نادرست است. به عبارتی باید اشاره کرد که اتفاقا عدم مراجعه به هنگام برای جرمگیری، به مرور زمان باعث از بین رفتن سلامت دهان و دندان خواهد شد. بدین صورت‌که جرم‌های دندان، لثه و استخوان حامی دندان را از بین می‌برند و در صورت باقی ماندن ممکن است باعث لقی دندان‌ها شوند.

حضور جرم باعث چسبیدن دندان‌های لق و بیمار به هم می‌شود؛ برداشتن جرم این چسبندگی را از بین می‌برد و بیمار به اشتباه جرم‌گیری را عامل لقی دندان خود می‌پندارد. در واقع دندان به این دلیل قبلا لق شده است، ولی به علت انباشتگی جرم و چسباندن دندان‌ها به یکدیگر، بیمار لق شدن آن‌ها را احساس نمی‌کرده، ولی بعد از برداشتن جرم‌ها، فرد متوجه آن خواهد شد.

معاینات پریودنتال (بیماری لثه‌ ای) برای جرم گیری دندان ها

جرمگیری دندان‌ها و فکین جزیی از حوزه پریودنتال مربوط به لثه‌ها در دندانپزشکی محسوب می‌شود. بنابراین معاینات دقیق و تشخیص صحیح برای انجام درمان متناسب در بیماری‌های پریودنتال از اهمیت زیادی برخوردار است. گام اول در تشخیص بیماری پریودنتال اثبات وجود بیماری است. پس از آن تعیین نوع، وسعت، انتشار و علت بیماری در گام بعدی تشخیص بیماری قرار می‌گیرد. درصورتی‌که متخصص لثه برای درمان این بیماری جرمگیری (درمان غیر جراحی) را توصیه کند، فرد باید این کار را انجام دهد.

برای انجام اینکار متخصص از جرمگیری عمیق ریشه دندان یا روت پلنینگ (Root planing)، استفاده می‌کند. جرمگیری عمیق ریشه دندان مانع از چسبیدن مجدد باکتری‌ها، پلاک‌ها و رسوبات تارتار در زیر خط لثه و سطح دندان می‌شود. برهمین اساس، جرمگیری عمیق ریشه دندان با کاهش التهاب بافت لثه، سبب تسهیل روند ترمیمی لثه شده و باعث می‌شود تا لثه محکم‌تر به دندان‌های فرد بچسبد.

آیا جرم گیری باعث لق شدن دندان ها می شود؟

جلوگیری از لق شدن دندان با جرم گیری به هنگام

افرادی که دندان‌ها و لثه‌های سالمی دارند بعد از جرمگیری دندان‌ها با مشکل لق شدن دندان روبرو نخواهند شد؛ بلکه رضایت کافی هم از سفید شدن دندان‌ها و از بین رفتن بوی بد دهان خود دارند.

جرم دندان برای لثه‌ها و بافت نگهدارنده دندان مضر شمرده شده و باعث تجمع و تکثیر میکروب‌ها می‌شود. لذا تنها راه درمان آن جرمگیری است. باید توجه داشته باشید که بعد از جرمگیری، دندان‌ها در مقابل سرما و گرما حساس می‌شوند. جرم‌های روی دندان موجب ضخیم شدن دندان و از بین رفتن حساسیت دندان می‌شود؛ برهمین اساس طبیعی است که با برداشتن جرم‌ها، دندان‌ها حساس شوند. البته این حساسیت دائمی نبوده و بعد از چند روز از بین می‌رود.

جرم های دندانی چگونه ایجاد می شوند؟

بزاق دهان به صورت طبیعی املاح بسیاری دارد که در قسمت‌هایی از دهان و دندان‌ها رسوب می‌کند؛ به مرور زمان هم، میکروب‌های دهانی و مواد غذایی به این رسوبات افزوده می‌شوند. خوشبختانه در مراحل اولیه این پلاک‌ها به‌راحتی با مسواک‌زدن و نخ‌ دندان کشیدن قابل پاک شدن هستند. اما به مرور این رسوبات به لایه‌ای سخت تبدیل می‌شوند. برهمین اساس افراد نیازمند مداخلات درمانی خواهند شد. بدان معنا که فرد برای از بین بردن جرم باید به دندانپزشک مراجعه و جرمگیری انجام دهد.

نقش پررنگ جرم گیری دندان در حفظ سلامت دندان ها

اغلب افراد بر این باورند که جرمگیری باعث آسیب رسیدن به دندان و حتی لق شدن دندان‌ها می‌شود. این افراد باید تصورات غلط خود را در این حوزه از بین ببرند؛ چرا که جرمگیری نه تنها باعث از بین رفتن مینای دندان نمی‌شود، بلکه با مراجعه به هنگام به دندانپزشک برای جرمگیری، می‌توانند باعث حفظ سلامت دهان و دندان خود شوند و از لق شدن دندان‌های خود جلوگیری کنند.

2 نظر

  1. بعضی تصورات غلط باعث آسیب به خود افراد میشه. من بارها جرم گیری انجام دادم و مشکلی به وجود نیمده فقط این مهمه که پیش متخصص انجام بشه.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *