افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

قرص ویتامین c برای چی خوبه؟

رپورتاژ آگهی

قرص ویتامین c برای چی خوبه؟

احتمالا همه ما بعد از پاندمی کرونا به خوردن ویتامین C چه به صورت طبیعی چه قرص و کپسول عادت کردیم و می دانیم تا چه اندازه برای تقویت سیستم ایمنی اهمیت دارد. مشخص شده است که ویتامین ها عملکردهای ضروری متعددی را در سراسر بدن ما انجام می دهند و ویتامین C نیز از این قاعده مستثنی نیست. بدن شما روزانه به مقدار کافی ویتامین C نیاز دارد تا عملکرد خود را به عنوان یک آنتی اکسیدان نیرومند، تسهیل کننده چندین آنزیم، تقویت کننده جذب آهن و موارد دیگر انجام دهد.

در ادامه این مقاله به بررسی این پرسش که “قرص ویتامین C برای چی خوبه؟” می پردازیم.

فواید مصرف ویتامین C

ویتامین C فقط از سیستم ایمنی شما حمایت نمی کند. این ویتامین در فرآیندهای مختلفی در بدن نقش دارد و مصرف مکمل ویتامین ث با کیفیت می‌تواند به این سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌ها کمک کند تا بهترین عملکرد را داشته باشند.

ویتامین C دقیقا برای چی خوبه؟

دکتر Anitra Carr.، مدیر گروه تحقیقاتی تغذیه پزشکی در دانشگاه اتاگو، توضیح می‌دهد که اولاً، این ویتامین به عنوان یک کوفاکتور ترکیبی ضروری برای فعالیت آنزیم برای انواع آنزیم‌های بیوسنتزی و تنظیم‌کننده عمل می‌کند.

حداقل ۱۵ آنزیم مختلف در بدن ما وجود دارد که برای عملکرد مناسب خود به ویتامین C متکی هستند و بر مواردی مانند تولید انتقال دهنده های عصبی و متابولیسم تبدیل چربی به انرژی نیاز به مقدار کافی از این آنتی اکسیدان دارند.

ویتامین C علاوه بر نقش آن به عنوان یک کوفاکتور آنزیمی، یک آنتی اکسیدان قوی است که با مبارزه با گونه های اکسیداتیو فعال (ROS) به محافظت از مولکول های زیستی در سراسر بدن (پروتئین ها، DNA، RNA، اندامک های سلولی و …) کمک می کند.

علاوه بر موارد بالا، می توان گفت حضور ویتامین C در بدن برای حفظ قوای سیستم ایمنی، تشکیل کلاژن، حفظ استخوان ها و غضروف ها، جذب بهینه آهن و … نقش اساسی دارد.

مصرف مکمل ویتامین C برای چی خوبه؟

قرص ویتامین c برای چی خوبه؟

  • سلامت سیستم ایمنی

مکمل های تخصصی ویتامین C یا حاوی مقادیر بالای این ویتامین، با تحریک گلبول های سفید خون به افزایش قدرت سیستم ایمنی کمک کنند.

  • سلامت پوست، استخوان و مفاصل

اگر می دانستید که مصرف ویتامین C تا چه اندازه به حفظ شادابی پوست کمک می کند، هر روز با استفاده از بهترین مکمل های ویتامین C میزان مشخصی از این ویتامین را به بدن خود می رساندید.

بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۲ صورت گرفته، نشان می دهد ویتامین C خوراکی و موضعی (اغلب به شکل سرم) باعث سلامت پوست و ظاهر روشن تر آن می شود و ظاهرا چین و چروک پوست را کاهش می دهد. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3583891/)

در حالی که کلاژن مطمئناً برای مراقبت از پوست یک نقطه کلیدی است، پروتئین ساختاری در واقع یک عضو جدایی ناپذیر از سلامت استخوان و مفاصل است. به این معنی که مصرف کافی ویتامین C برای سلامت پوست، استخوان ها و مفاصل ضروری می باشد.

  • تقویت و حمایت از سیستم عصبی بدن

مقادیر بالای ویتامین C در مغز و بافت‌های عصبی غدد درون‌ریز (مانند غدد فوق کلیوی و هیپوفیز) یافت می‌شود که نقش مهمی را در این اندام‌ها و بافت‌ها نشان می‌دهد. تحقیقات علمی در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که مغز و نورون‌های آن به معنای واقعی کلمه خواهان ویتامین C بوده و به کمبود آن حساس هستند. (منبع: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5622720/)

همچنین در سال ۲۰۱۴ تحقیقی جامع انجام شد که نشان داد کمبود ویتامین C بر عملکرد شناختی افراد تاثیرگذار است.

  • ایجاد تعادل هورمونی

نقش ویتامین C در مسیرهای عصبی غدد درون ریز از مغز شروع می شود اما برای کمک به تعادل هورمون ها در سراسر بدن ادامه پیدا می کند. غدد آدرنال یا فوق کلیوی، بیشترین غلظت ویتامین ث کل بدن را در خود جای می‌دهند و برای خروجی مناسب و عملکرد صحیح ماده کورتیزول ضروری هستند. (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15666839/)

ویتامین C همچنین با ایجاد مقاومت آنتی اکسیدانی در غده فوق کلیوی، باعث ایجاد حس آرامش و قدرت می شود، زیرا غدد فوق کلیوی در تنظیم متابولیسم و ​​فشار خون بدن، حمایت از سیستم ایمنی و … نقش دارند.

  • افزایش جذب آهن در روده

در برخی موارد، مواد مغذی در نقش مکمل هایی برای تقویت هم عمل می کنند. آهن و ویتامین C از این دست مواد مغذی هستند و بودن آن ها در کنار هم برای بدن فوق العاده است.

ویتامین C از حلالیت مناسب آهن در روده کوچک حمایت می کند و اجازه می دهد آهن بیشتری در روده جذب شود. آهن یک ماده معدنی اصلی است که ما روزانه برای سنتز DNA، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و تضمین سلامت گلبول های قرمز برای اکسیژن رسانی به آن نیاز داریم.

بنابراین اگر افرادی هستند که نیاز به رساندن میزان مشخصی آهن در طول روز به بدن خود دارند، بهتر است آهن را به همراه مکمل ویتامین C و جو دو سر استفاده کنند.

  • ایجاد مزایای آنتی اکسیدانی

ویتامین C به عنوان یکی از اصلی ترین آنتی اکسیدان های محلول در آب بدن، برای کمک به خنثی کردن رادیکال های آزاد و عوامل مضر، در بخش های درون سلولی و خارج از سلول در سراسر بدن نقش مهمی ایفا می کند.

مصرف روزانه مکمل ویتامین C خوب است؟

قرص ویتامین c برای چی خوبه؟

در حالی که بیشتر حیوانات دیگر می توانند ویتامین C را در بدن خود تولید کنند. از آنجایی که ما نمی توانیم ویتامین C را سنتز یا در بدن خود ذخیره سازی کنیم، باید آن را به صورت روزانه به بدن خود برسانیم. واقعیت این است که ما با توجه به روز های پرکاری که داریم کمتر به فکر خوردن سبزیجات و میوه ها هستیم و به همین علت بهتر است از مکمل های حاوی ویتامین ث به صورت روزانه برای تامین بخشی از نیاز، استفاده کنیم.

مصرف بیش از حد ویتامین C به دلیل اینکه در بدن ذخیره نمی شود و از طریق ادرار دفع می شود، آنچنان سمیت خاصی ندارد و عوارض حادی ایجاد نمی کند.

میزان توصیه شده ویتامین C چقدر است؟

مصرف رژیم غذایی توصیه شده برای جلوگیری از کمبود ویتامین C، ۷۵ میلی گرم برای زنان و ۹۰ میلی گرم برای مردان، طبق تحقیقات انجام شده است. گفتنی است، هدف این نیست که حداقل ها را فراهم کنیم بلکه در واقع هدف این است که سعی کنیم سطح ویتامین C را در خون به حداکثر برسانیم. توصیه حداکثری مناسب در روز حدود ۴۰۰ میلی گرم است.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *