افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

عوارض و فواید ال کارنیتین

متخصصین امر ورزش و تناسب اندام، بارها با اين سوال از طرف شاگردان مواجه شده اند كه ال – كارنيتين چيست و زمان و مقدار مصرف آن به چه شكل مي باشد؟  آيا ال – كارنيتين براي بدن ضرر هم دارد؟

af

اين مقاله، سعي بر اين دارد تا اطلاعات لازم در این زمینه را به شما خواننده گرامي انتقال دهد.

کارنیتین یا ال-کارنیتین از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین ساخته شده و موجب آزاد سازی انرژی از یاخته‌های چربی می‌شود. این ماده موجب انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری می‌شود. کارنیتین در بافت عضلات و کبد ساخته می‌شود. وظيفه اصلي آن در بدن کمک به سوخت و ساز وتبديل غذا به انرژي مي باشد. کارنيتين اين عمل را از طريق انتقال اسيدهاي چرب بلند زنجيره به داخل ميتوکندري ها جهت بتااکسيداسيون آن ها انجام مي دهد. از طرف ديگر مصرف چربي ها به عنوان منبع انرژي موجب صرفه جويي در مصرف گليگوژن عضلات گرديده و با حفظ ذخاير گليکوژن به تأخير در بروز خستگي ورزش کار مي انجامد.

عرضه کنندگان اين مکمل معتقدند مصرف مکمل کارنيتين موجب افزايش ذخاير اين ماده درعضلات گرديده و در نتيجه انتقال اسيدهاي چرب از غشاي ميتوکندري با سهولت بيش تري انجام شده و اکسيداسيون چربي ها با کفايت بيش تري انجام مي شود. بر اين اساس، مصرف مکمل کارنيتين را عاملي جهت افزايش کاتابوليسم چربي ها و در نتيجه کاهش وزن و افزايش توان فعايت هاي هوازي معرفي مي نمايند.

در مطلبی به صورت مجزا به رژیم غذایی برای لاغری پرداخته ایم.

نام کارنيتين از ريشه ي لاتين کارنيس به معني گوشت گرفته شده است که اين انتخاب به دليل آن است که منابع غذايي اين ماده انواع گوشت و لبنيات مي باشند.

سلول‌های بدن برای سنتز کارنیتین به ویتامین‌های C، B۶ و B۳ (نیاسین) نیاز دارند. اما می توان آن را از منابع غذایی حیوانی مانند گوشت قرمز، لبنیات و آواکادو نیز دریافت کرد. غذاهای گیاهی منبع خوبی برای این ماده نمی باشند. ال- کارنیتین یک دارو نیز می‌باشد و برای درمان بیمارانی به‌کارمی‌رود که بدن آنها به اندازه کافی کارنیتین تولید نمی‌کند. اینک کاربرد آن را به‌عنوان راهی برای پیشگیری از صدماتی بررسی می‌کنند که در اثر کاربرد شیمی‌درمانی به بافت‌ها وارد می‌شود.

برای آشنایی با چربی سوزهای طبیعی اینجا کلیک کنید.

معمولا، بدن همه کارنیتینی  که به آن نیاز دارد را می تواند بسازد. با این حال ،  برخی از افراد ممکن است دچار کمبود کارنیتین شوند زیرا بدن آنها نمی تواند به اندازه کافی کارنیتین بسازد و یا آن را به بافت ها برای  استفاده انتقال بدهد. برخی از شرایط دیگر مانند آنژین ، همچنین مصرف برخی از داروها می تواند باعث کمبود کارنیتین در بدن شود.

کارنیتین در واقع مواد مغذی ضروری موجود در بدن است که در حمل و نقل چربی به میتوکندری سلول، جایی که چربی ها میتواند به انرژی تبدیل بشوند به شما کمک می کند تا در بدن به شکل انرژی آزاد بشوند . ال – کارنیتین می تواند به افزایش سوختن چربی در بدن شما کمک کند ، سطح انرژی شما را بالا ببرد وسلامت قلب شما ر ارتقاء  ببخشد.

ال – کارنیتین به طور گسترده ای به عنوان یک روش طبیعی برای کاهش وزن استفاده می شود چون قادر است چربی را در سرعت های بسیار بالاتر بسوزاند. همچنین می تواند هوس های شما را  کاهش دهد و باعث افزایش انرژی شما در طول ورزش و افزایش متابولیسم در بدن شما گردد. همچنین کارنیتین برای بالا بردن سلامت قلب در درمان و مدیریت آنژین ، آریتمی قلبی و بیماری های دیگر استفاده می شود. همچنین توسط ورزشکاران  برای ارتقاء استقامت درورزش ها استفاده می شود.

مقدار مصرف:

ال کارنیتین را معمولا به مقدار ٥٠٠تا ١٠٠٠میلیگرم ٣ بار در روز همراه هر وعده غذایی مصرف می کنند و به سه شکل قرص،کپسول و پودر موجود است.

مزاياي مصرف ال – كارنيتين:

– اثر چربي سوزي

– تا ثیرات بر روی توده استخوان

– اثرات آنتی اکسیدانی

– بهبود بیماری های قلبی:( حملات قلبی،  نا رسایی های قلبی، آنژین ها، بیماری عروق محیطی ، لنگی متناوب)

– کمک به بیماران دیابتی

– بهبود عملکرد ورزشکاران استقامتی

– کاهش وزن

– بهبود آلزایمر و بیماری اختلال حافظه

– بیماری های کلیوی و دیالیز

– ناباروری مردان

– بهبود سندروم خستگی مزمن

– بهبود بیماری جنون

– کاهش استرس اکسیداتیو

عوارض جانبی ال- کارنیتین :

مصرف سطوح طبیعی کارنیتین برای شما عوارض جانبی ناخوشایندی به همراه نخواهد داشت . با این وجود ، شما ممکن است زمانی که آن را مصرف می کنید انرژی بیش از حدداشته باشید ، و اگر شما آن را بعد از ساعت ۴ عصر مصرف کنید ممکن است به اختلال درخواب شب دچار شوید. این اثرات جانبی واقعا دلایل مهمی برای نگرانی در افراد نیستند ، چون آنها اغلب خفیف تا متوسط ، و آسان برای مقابله می باشند.

برخی از عوارض جانبی ال- کارنیتین  که تا کنون گزارش شده شامل: استفراغ ، حالت تهوع ، سردرد ، اسهال ، آبریزش بینی ، بی قراری و مشکل خواب می باشند .

برخی از عوارض جانبی جدی ممکن است بالا رفتن میزان سرعت ضربان قلب ، افزایش فشار خون و تب باشند.

مسائل ایمنی مربوط به ال – کارنیتین  (موارد منع مصرف) :

اگر فرد دچار کم کاری تیروئید است نباید ال کارنیتین مصرف کند چرا که با کار هورمونهای تیروئید تداخل می کند. علائم و درمان کم کاری تیروئید را در مطلب دیگری بازگو کرده ایم.

همچنین در افرادی که دیالیز می شوند این ماده منع مصرف دارد.

در افرادی که ال کارنیتین را برای کاهش وزن مصرف می کنند خطر بروز بی اشتهایی عصبی (anorexia nervosa) وجود دارد زیرا ال کارنیتین اشتها را کم می کند و حساسیت فرد به لاغر شدن میتواند نهایتا منجر به بی اشتهایی عصبی شده و سوء تغذیه شدید را به دنبال داشته باشد.

مواد غذایی که کارنیتین در آنها وجود دارد:

بالاترین غلظت کارنیتین در گوشت قرمز و محصولات لبنی یافت می شوند. سایر منابع طبیعی که کارنیتین در آنها وجود دارد ، شامل: آجیل و دانه ها (به عنوان مثال:، کدو، آفتابگردان، کنجد)، حبوبات  (لوبیا ، نخود فرنگی ، عدس، بادام زمینی)، سبزیجات(مارچوبه، چغندر، سیب زمینی، کلم بروکلی، جوانه بروکسل ، سیر، خردل سبز، بامیه، جعفری، کلم پیچ) میوه (موز)، غلات (گندم سیاه،  ذرت، ارزن، بلغور جو دوسر، سبوس برنج، گندم، سبوس گندم، جوانه گندم) و گرده عسل

منابع: ويكلي پديا، نهال فيتنس، انجمن بدنسازي و تناسب اندام ايران

گردآوری مطالب: تحریریه آنلاین سلامت | بهناز محمدی

3 نظر

  1. سلام میخوام بدونم ال کارنیتین باعث ایجاد جوش در صورت میشود؟

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *