افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

افزایش اسید اوریک با مصرف این خوراکی ها

  • براساس مرکز پزشکی دانشگاه پیتزبورگ ، چربی بالا در رژیم غذایی با توانایی کلیه در دفع اسیداوریک از بدن تداخل دارد. بنابراین از مصرف لبنیات پرچربی مانند شیرکامل، بستنی، مافین، کیک با میزان چربی و روغن بالا، سس سالاد، غذاهای سرخ کردنی یا سس های خامه ای و پنیری اجتناب کنید. همچنین نباید میزان چربی دریافتی کل، بیشتر از ۳۰ درصد کالری روزانه باشد.

 

 

در بدن انسان اسیداوریک با تجزیه و شکستن ترکیباتی به نام پورین ها که به طور طبیعی در بسیاری از موادغذایی گیاهی و حیوانی وجود دارد، ساخته می شود. کلیه اسیداوریک را از خون حذف کرده و از طریق ادرار دفع می کند. در صورتیکه رژیم غذایی حاوی موادی با پورین بالا یا متوسط باشد، سطح اسید اوریک ممکن است بالا رفته و موجب سنگ کلیه یا بیماری نقرس شود. نقرس نوعی آرتریت التهابی بوده که پیشروی آن در اثر جمع شدن کریستال های اسیداوریک در مفاصل است. برای حفظ سطوح پایین اسید اوریک بهتر است موادغذایی با میزان پورین بالا را محدود یا حذف کنید.

موادغذایی با میزان چربی بالا

براساس مرکز پزشکی دانشگاه پیتزبورگ ، چربی بالا در رژیم غذایی با توانایی کلیه در دفع اسیداوریک از بدن تداخل دارد. بنابراین از مصرف لبنیات پرچربی مانند شیرکامل، بستنی، مافین، کیک با میزان چربی و روغن بالا، سس سالاد، غذاهای سرخ کردنی یا سس های خامه ای و پنیری اجتناب کنید. همچنین نباید میزان چربی دریافتی کل، بیشتر از ۳۰ درصد کالری روزانه باشد.

برخی سبزیجات و حبوبات

بیشتر سبزیجات میزان پورین کمی دارند. اما برخی سبزیجات حاوی پورین بالایی است، به طوریکه در هر ۱۰۰ گرم ۵۰ تا ۱۵۰ میلی گرم پورین وجود دارد. این سبزیجات شامل قارچ، اسفناج، گل کلم، مارچوبه و همچنین حبوبات و تمام انواع لوبیا خشک است. برای حفظ سطح پایین اسیداوریک بهتر است از این موادغذایی بیشتر از دو بار در هفته استفاده نشود. وعده ی مصرفی نیز شامل یک فنجان ازاین موادغذایی خام یا نصف فنجان به صورت پخته است.

پروتئین

اگر نگران سطح اسیداوریک خود هستید، مقدار متوسطی از پروتئین حیوانی را در روز مصرف کنید، به طوریکه حداکثر میزان دریافتی باید روزانه ۱۷۰ گرم با محدودیت ۸۵ گرم در هر وعده خوراک باشد. به طور کلی بهتر است از گوشت، مرغ و غذاهای دریایی با محتوای بالایی از پورین بیش از ۱۵۰ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم اجتناب شود. فرآورده های فرعی گوشت مانند جگر و قلوه و همچنین گوشت غاز، کبک، حلزون های صدف داری مانند صدف دو کپه ای و حلزون اسکالوپ، ماهی کولی، میگو، شاه ماهی در این دسته قرار می گیرند. از طرفی مرغ بدون پوست یا بوقلمون، ماهی سالمون و برشی از گوشت گاو بدون چربی را می توان در حد اعتدال مصرف کرد.

منبع: بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *