افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

علائم و درمان کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید مانند اکثر بیماری ها علائمی دارد که تشخیص اولیه را برای بیمار و پزشک راحت می کند. کم کاری تیروئید از آن دسته از بیماری هایی است که با مبتلا شدن به آن در بخش های مختلفی از بدن و روان اختلال ایجاد می شود. برخی از بیماران ممکن است به خاطر اختلالاتی که این بیماری ایجاد می کند، روند عادی زندگی شان دچار مشکل شود، این در حالی است که ممکن است از داشتن این بیماری آگاه نباشند یا درمان آن را جدی نگرفته اند.

fg

کم‌کاری تیروئید چیست؟

هیپو تیروئیدی یا کم کاری تیروئید (غدد تیروئید کم فعال) زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید میزان هورمون تیروئید کمتر از حد طبیعی تولید کند. نتیجه این اتفاق کاهش بسیاری از فعالیت های بدن است. گرچه کم کاری تیروئید می تواند موقتی باشد، ولی معمولاً یک وضعیت دائمی است. برخی مطالعات نشان می دهند که ۱۰ درصد زنان و ۳ درصد مردان کم کاری تیروئید دارند.

چه کسانی باید آزمایش شوند؟

بر اساس اعلام انجمن تیروئید آمریکا، همه افراد از سن ۳۵ سالگی به بعد باید هر ۵ سال یک بار آزمایش تیروئید بدهند. برای افراد با احتمال ریسک بالاتر لازم است این فاصله کمتر شود. کم کاری تیروئید بیشتر در زنان بالای سال شایع است، سابقه خانوادگی بیماری، احتمال ابتلا را بالا می برد.

علائم کم کاری تیروئید

اضافه وزن

بیشتر بیماران پنج تا ده کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند، گرچه اشتهای شما طبیعی یا کمتر از  معمول است.

حساسیت به سرما

خیلی بد احساس سرما می‌کنید، و می‌خواهید لباس‌های اضافه بپوشید و نزدیک بخاری بنشینید، ممکن است هنگام حرکت ناگهانی دچار سفتی و گرفتگی عضلات شوید، بخصوص هنگامی که هوا سرد است.

مشکلات روانی
خستگی، خواب آلودگی،فراموشی و کندی در عملکرد‌های فکری.
واکنش‌های شما کند می‌شوند اما، خوشبختانه، شوخ طبعی شما صدمه نمی‌خورد. بیماران مسن ممکن است به اشتباه فکر کنند دچار دمانس(زوال عقل) شده‌اند، در حالیکه بعضی از مردم دچار افسردگی و پارانویا۱ می‌شوند. این حالت بین عوام به “دیوانگیِ میگزدم” معروف است.

کلام
صدای شما ممکن است آرام و خش‌دار شود و اغلب جویده‌جویده صحبت کنید.

قلب
برخلاف افرادی که دچار پرکاری غدۀ تیروئید هستند، ضربان قلب شما ممکن است حدود ۶۰ ضربه در دقیقه باشد. شما ممکن است فشار خون بالا داشته باشید و بیماران مسن با کم‌کاری شدید و طولانیِ تیروئید در معرض خطر نارسایی قلبی هستند. آنژینِ صدری ممکن است اولین علامت کم‌کاری تیروئید باشد.

حرکات روده
ممکن است به یبوست دچار شوید.

عادت ماهیانه
اگر هنوز یائسه نشده‌اید خونریزی قاعدگی شما ممکن است شدیدتر(منوراژی) باشد.

پوست و مو
پوست شما احتمال دارد خشن و خشک شود و به راحتی پوسته‌پوسته شود. پوست شما رنگ پریده می‌شود و پلک‌ها و پاهای شما ورم می‌کند. پوست بعضی افراد زرد لیمویی می‌شود و برجسته شدن رگ‌های خونیِ زیرِ پوست گونه‌ها به آن رنگ قرمز ارغوانی می‌دهد.

خیلی نزدیک آتش نشستن باعث ظاهر شدن”قرمزی یا Granny tartan” بر روی پوست پاهای شما می‌شود. بعضی از افراد دچار نوعی بیماری پوستی بنام لک‌و‌پیس می شوند. موی شما خشک و شکننده می‌شود و ممکن است قسمت خارجی ابروی شما بریزد.

سیستم عصبی
ممکن است کمی گوشتان سنگین شود و تعادلتان دچار مشکل شود. اگر انگشتان شما، بخصوص در شب‌ها گزگز می‌کند تکان دادن شدید دست‌ها می‌تواند آن را برطرف کند.

درمان
اگر دکتر برای شما بیماری کم کاری تیروئید را تشخیص دهد، حتماً قرص هایی تجویز می کند که حاوی هورمون تیروئید هستند. معمولاً در کمتر از چند هفته شخص بهبود پیدا می کند. درمان بلند مدت باعث افزایش انرژی بدن، کاهش سطح کلسترول اضافی و کاهش تدریجی وزن اضافه بدن می شود. معمولاً افرادی که دچار این عارضه هستند باید تا آخر عمر از داروهای کنترل هورمون تیروئید، استفاده کنند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *