افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

ورزش کردن در روزه داری و ماه رمضان مجاز است ؟

  • بسیاری از مردم در ماه رمضان، نمی‌توانند در هرموقع از روز ورزش کنند؛ کمی انعطاف پذیری در این قضیه می تواند کمک حالمان باشد؛ شما باید در زمانی که انرژی و زمان بیشتری دارید، ورزش کنید؛ به طور قطع این کار نسبت به تمرینی که به زور در برنامه خود جا داده اید، تاثیر بیشتری خواهد گذاشت.

به گزارش بهداشت نیوز، آیا در ماه مبارک رمضان باید ورزش کنیم؟ نظر شما چیست؟ بعضی از افراد با انجام تمرین و ورزش در این ماه مخالف هستند؛ دلیل آنها این است که بدن دچار ضعف شدید و کم آبی می‌شود. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

در ماه رمضان هم ورزش کنید

در ماه مبارک رمضان ورزش کردن را کنار نگذارید. تنها زمانی‌که ورزش کنید حجم عضله ای بدنتان حفظ خواهد شد. وقتی که دست از ورزش کردن بردارید، بدن احساس می‌کند که دیگر نیازی به صرف انرژی برای نگهداری عضلات شما نیست؛ پس دوباره بدنتان به وضعیت قبل از ورزش کردن برمی‌گردد.اگرچه در ماه رمضان ممکن است حجم عضله‌های‌تان بیشتر نشود، اما حداقل می توانید از عضلات اولیه خود محافظت کنید.

تنظیم شدت

ممکن است در برنامه روزانه‌تان بتوانید به‌راحتی وزنه‌های سنگین بزنید، اما با این شدت ورزش‌کردن در ماه مبارک رمضان کاری از پیش نخواهید برد. در یک روز معمول ماه مبارک رمضان شما ۸ تا ۱۰ ساعت روزه هستید، در این مدت زمان کارهای بسیاری در طول روز باید انجام دهید.

در چنین شرایطی انجام تمرینهای ورزشی شدید بسیار دشوار است؛ زیرا ذخایر کربوهیدرات خون شما کم شده، در حالی‌ که کربوهیدرات تنها چیزی است که به شما برای انجام حرکتهای بدنی شدید کمک خواهد کرد؛ پس کمی شدت تمرینهای‌تان را در ماه مبارک رمضان کاهش دهید.

می توانید وزن و تعداد تکرار حرکت ورزشی تان را تنظیم کنید. اگر می خواهید با وزنه‌هایی با وزن تان در پیش از ماه رمضان ورزش کنید مشکلی نیست؛ اما حداقل تعداد تکرار حرکت را کاهش دهید. در صورتی که نمی‌توانستید آن را انجام دهید، اکنون زمان آن رسیده که وزن وزنه را نیز کمتر کنید. اگر می خواهید وزن وزنه را از ابتدای انجام حرکت کم کنید، وزنی را انتخاب کنید که در وضعیتی که روزه هستید به شما فشار نیاید و بتوانید بین ۱۲ تا ۱۵ بار حرکت‌تان را تکرار کنید.

رمضان و زمان پروتئین

اگر عادت داشتید در روز چندین وعده پروتئین مصرف کنید، در ماه رمضان امکان چنین کاری وجود ندارد؛ اگر بتوانید صبحها در هنگام سحر و پیش از نماز صبح، یک وعده پروتئین و در غروب و پس از افطار وعده پروتئینی دیگری میل کنید، میزان پروتئین مورد نیاز خود را به دست آورده اید. دقت کنید که پروتئین غذایی، دیرتر از پروتئین پودری جذب بدن می شود؛ با مصرف پروتئین غذایی، زمان بیشتری پروتئین در اختیار خواهید داشت.

کربوهیدارت در صبح

مصرف صبحانه پروتئین بدن شما را تأمین می کند و حاوی کربوهیدرات است؛ کربوهیدرات ماده ای است که امکان ورزشهای با شدت بالا را به بدنتان خواهد داد. همان طور که در بالا گفته شد با مصرف کربوهیدرات در هنگام سحر می توانید این نیاز را تأمین نموده و با کمبود کربوهیدرات در روز روبه‌رو نشوید؛ اگر عادت کرده اید که حتماً پیش از انجام ورزش وعده ای غذا میل کنید، مصرف کربوهیدرات در هنگام سحر نمی تواند به طور کامل جای آن را بگیرد؛ اما حداقل به شما کمک خواهد کرد.

زمان ورزش کردن را تنظیم کنید

بهتر است زمان ورزش کردن‌تان را ۲ ساعت پس از سحری خوردن قرار دهید؛ زیرا در این زمان میزان کربوهیدرات موجود درخون بالا است. اگر بخواهید در پایان روز و نزدیک افطار ورزش سنگین انجام دهید، بسیار خسته خواهید شد.

زمانی که حس بهتری دارید ورزش کنید

بسیاری از مردم در ماه رمضان، نمی‌توانند در هرموقع از روز ورزش کنند؛ کمی انعطاف پذیری در این قضیه می تواند کمک حالمان باشد؛ شما باید در زمانی که انرژی و زمان بیشتری دارید، ورزش کنید؛ به طور قطع این کار نسبت به تمرینی که به زور در برنامه خود جا داده اید، تاثیر بیشتری خواهد گذاشت.

به میزان کافی آب مصرف کنید

همان طور که در ماه رمضان، تغذیه مناسب برای ورزش کردن اهمیت بسیاری دارد، مصرف مایعات نیز بسیار مهم بوده و به هیچ وجه نباید فراموش شود. احساس تشنگی، نشانه زمان نوشیدن آب است؛ اما در ماه رمضان امکان نوشیدن مایعات وجود ندارد؛ بنابراین پیشنهاد ما در ماه رمضان این است که برای پیشگیری از تشنگی، قبل از اینکه احساس تشنگی بکنید حجم زیادی مایعات بنوشید؛ به خصوص برای افرادی که در شرایط آب و هوایی گرم زندگی می کنند، این مورد از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مراقب افطاری خوردنتان باشید

شاید برای شما هم عجیب باشد که چرا مسلمانان با وجود اینکه یک ماه کامل را روزه می گیرند، باز هم عده ای از آنها اضافه وزن پیدا می‌کنند!

علت آن این است که بسیاری از افراد پس از ۱۰ تا ۱۲ یا حتی ۱۴ ساعت غذا نخوردن، در هنگام افطار پرخوری می کنند؛ اما بهتر است کمی تمرین کنترل تنفس کنید تا موقع افطار هرچیزی را نخورید. حتماً پروتئینی که پیش تر راجع به آن صحبت شد را مصرف کنید اما حواستان به میزان کالری مصرفی تان باشد.

می‌دانیم که رمضان در ماه تابستان سخت تر است

فراموش نکنید که ماه رمضان در ماه تابستان سخت تر از زمستان خواهد بود؛ زیرا مدت تابش خورشید در تابستان نسبت به زمستان طولانی تر است؛ پس شما مدت زمان کمتری برای خوردن آب و غذا و نیز خوابیدن خواهید داشت؛ بنابراین، نمی‌توانید عملکردی مانند زمانی که ماه رمضان در زمستان است داشته باشید.

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *