افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

هشدار درباره خطراتی که کودکان را در خانه تهدید می کند

baby

  • لوازم آشپزخانه بیشترین خطر را برای کودک دارند. اگر این لوازم به طور نادرست نصب نشوند، ممکن است از جا در آمده و روی دست و پای کودک سقوط کنند. یا اگر یک قابلمه آب جوش روی اجاق گاز باشد.

 

شاید به تازگی پدر و مادر شده‌اید و تجربه کافی نداشته باشید؛ اما وقتی پای محافظت از کودک به میان بیاید، غریزه دفاع از کودک قد علم می‌کند. با این حال، وجود غریزه همیشه کافی نیست. شما باید از ایمنی لوازم خانه نیز اطمینان حاصل کنید تا کودک‌تان در معرض خطر نباشد. هر ساله بیش از ۲،۰۰۰ کودک بر اثر آسیب‌های خانگی جان خود را از دست می‌دهند و بیش از ۳.۵ میلیون نفر به اورژانس پزشکی مراجعه می‌کنند. در این مطلب قصد داریم شما را با ایمنی لوازم خانه بیشتر آشنا کنیم.
ماشین ظرفشویی
نه تنها ماشین ظرفشویی پر از اشیاء تیز مانند چاقو و چنگال است، بلکه مواد شوینده مورد استفاده در آن می‌تواند برای کودک خطرناک باشد. به گفته سازمان حفاظت از محیط‌زیست، بیشترین میزان تماس با مواد شیمیایی سمی در داخل خانه‌ها اتفاق می‌افتد. در بسیاری از ماشین‌های ظرفشویی تجاری از سفیدکننده‌های حاوی کلر، آمونیاک و مواد شیمیایی مختل‌کننده هورمون دی‌ اتانولامین، تری اتانول آمین و فرمالدئید استفاده می‌شود. موادی که عمدتا تحریک‌کننده ریه و پوست بوده و بلعیدن آنها به شدت خطرناک است. حتی ممکن است سلامت کودک را برای یک مدت طولانی به خطر بیاندازد و منجر به شیوع سرطان شود.
در خرید مواد شوینده ماشین ظرفشویی یا لباسشویی دقت کنید؛ کودکان این بسته‌ها را با آب‌نبات اشتباه می‌گیرند. مواد شوینده معمولا محلول در آب هستند و به محض تماس با دست خیس کودک کف می‌کنند.
اجاق گاز
لوازم آشپزخانه بیشترین خطر را برای کودک دارند. اگر این لوازم به طور نادرست نصب نشوند، ممکن است از جا در آمده و روی دست و پای کودک سقوط کنند. یا اگر یک قابلمه آب جوش روی اجاق گاز باشد، ممکن است با کوچک‌ترین لغزش از روی گاز افتاده و پوست حساس کودک  را بسوزاند. بچه‌ها عاشق پریدن و بازی کردن هستند، بنابراین بیشتر مراقب لوازم روی اجاق گاز باشید.
به جای بغل کردن کودک حین آشپزی، بهتر است او را روی یک صندلی بلند بگذارید؛ آن هم در جایی که در معرض دیدتان باشد. مایکروویو نیز می‌تواند خطرناک باشد، چون می‌تواند به سرعت هر چیزی را داغ کند. اگر می‌خواهید شیر خشک یا غذای بچه را در مایکروویو گرم کنید، مطمئن شوید که بطری را قبل از گرم کردن تکان دهید و تا زمانی که سرد نشده، از غذا دادن به کودک خودداری کنید. همچنین می‌توانید بطری را با گذاشتن در آب داغ، گرم نگه دارید.
تجهیزات و لوازم الکتریکی
کنجکاوی طبیعی کودک به راحتی می‌تواند او را به خطر بیاندازد. مطمئن شوید که کابل‌ها را دور از دسترس کودک قرار می‌دهید؛ مخصوصا اگر آن دستگاه گرما تولید کند. همیشه پس از اتمام کارتان این دستگاه‌ها را از برق بیرون بکشید. اما کشیدن آنها از برق به تنهایی کفایت نمی‌کند. حتما یک پوشش محافظ روی آنها بگذارید تا از دسترس کودک دور بمانند. کودکان عاشق اینند که انگشت‌شان را در هر سوراخی فرو کنند.
باتری‌های کوچک
اقلامی مانند کنترل از راه دور، ساعت، جعبه‌های موسیقی و ماشین‌حساب‌های جیبی حاوی باتری‌اند. کودکان به راحتی جذب باتری‌های کوچک می‌شوند. پس آنها را دور از دسترس کودک نگه دارید! اگر کودک‌تان باتری را بلعید، او را به استفراغ کردن وادار نکنید و چیزی به او نخورانید. در عوض، سریعا به بیمارستان مراجعه کنید.
حیوانات اسباب‌بازی و ملافه‌های نرم
در حیوانات اسباب‌بازی، ضربه‌گیرهای نرم، بالش و پتوی پشمی و غیره به خواب راحت کودک شما کمک می‌کنند. اما هر یک از آنها می‌توانند مضرات خاص خود را داشته باشند. مثلا، بالش و پتو ممکن است راه نفس کشیدن کودک را بند آورند و خطر خفگی و سندرم مرگ ناگهانی کودک را افزایش دهند. بعضی از نوزادان تا ۱۸ ساعت در روز می‌خوابند.
صندلی، تاب و کالسکه
کودک را در جای امن نگه دارید و همیشه از تسمه‌های نگهدارنده برای ثابت نگه داشتن او روی صندلی و کالسکه استفاده کنید تا سقوط نکند. حتی آرام‌ترین کودکان نیز ممکن است بر اثر یک حرکت ناگهانی از روی صندلی یا تاب بیافتند. هر بار خواستید کودک را داخل کریر بگذارید، مطمئن شوید که کریر روی زمین باشد. از قرار دادن کریر روی میز و مبلمان خودداری کنید.
پنجره و پله‌ها
کودکان در نهایت یاد می‌گیرند که چطور از پله استفاده کنند، اما تا آن زمان باید آنها را از نزدیک شدن به پله یا پنجره منع کنید. سعی کنید کنار پله‌ها نرده بزنید و حتما پشت پنجره را با حفاظ بپوشانید تا کودک دچار سانحه سقوط نشود. درصورت امکان، درها را نیز قفل کنید تا کودک بدون اطلاع شما از خانه بیرون نرود.

 

منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *