افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

نحوه مصرف فلوکونازول و عوارض جانبی آن

floconazol150_445

  • فلوکونازول همچنین برای پیشگیری از عود مننژیت کریپتوکوکی در بیماران مبتلا به ایدز و پیشگیری از بروز عفونت های قارچی در بیماران تحت درمان با پرتودرمانی یا داروهای سیتوکوکسیک مصرف می شود .

 

فلو کونازول در درمان عفونت های قارچی دهان و حلق ، مری و واژن و عفونت های سیستمیک ناشی از کاندیداآلبیکانس و در درمان عفونت های قارچی پوست مصرف می شود .این دارو ممکن است به عنوان جایگزین آمفوتریسین در درمان عفونت های کریپتوکوکی نیز مصرف شود .

فلوکونازول همچنین برای پیشگیری از عود مننژیت کریپتوکوکی در بیماران مبتلا به ایدز و پیشگیری از بروز عفونت های قارچی در بیماران تحت درمان با پرتودرمانی یا داروهای سیتوکوکسیک مصرف می شود .

(نام تجاری: Diflucan)

اشکال دارویی :   Capsule:50,100,150,200 mg و Tablet:50,100,150 mg

مکانیسم اثر :

فلوکونازول در قارچ های حساس به دارو ، آنزیمهای وابسته به سیتوکروم P-450  را مهار می نماید و بیوسنتز دیواره سلولی را مختل می کند .

فارماکوکینتیک :

این دارو از راه خوراکی به خوبی جذب می شود . پس از جذب به طور گسترده در مایعات بدن منتشر می شود . اوج غلظت سرمی دارو ۲-۱ ساعت

پس از مصرف خوراکی به دست می آید .  نیمه عمر دفع دارو ۳۰ دقیقه است که در بیماران مبتلا به عیب کار کلیه ممکن است افزایش یابد . دفع دارو

عمدتاً کلیوی است .

موارد منع مصرف:

درصورت ابتلای بیمار به عیب کار کلیه یا پروفیری ، این دارو نباید مصرف شود .

هشدارها:

۱- در صورت نیاز به درمان طولانی مدت (بیش از ۱۴ روز )با این دارو ، وضیعت کار کبد به طور بالینی و بیوشیمیایی حتماً باید قبل از شروع درمان ، ۲ هفته پس از شروع درمان و پس از آن به طور ماهانه پیگیری شود .

۲-  در صورت بروز علائم اختلال کبد ، مصرف این دارو باید قطع شود .

۳- در صورت ابتلای بیمار به عیب کار کلیه این دارو باید با احتیاط مصرف شود .

عوارض جانبی:

عوارض جانبی گزارش شده برای فلوکونازول عبارتند از تهوع ، استفراغ ، دردشکم ، سردرد ، بثورات جلدی ، کهیر و خارش ، بندرت کاهش پلاکت های خون ، پاراستزی ، ترس بیمار از نور ، سرگیجه ، آلوپسی ، آنژیوادم و آنا فیلاکسی ، سندرم اسیتون – جانسون ، همچنین در صورت مصرف طولانی مدت دارو (بیش از ۱۴ روز ) احتمال بروز هپاتیت با آسیب کشنده کبدی وجود دارد .

تداخل های دارویی:

در صورت مصرف همزمان ریفامپین با فلوکونازول غلظت سرمی فلوکونازول کاهش می یابد . فلوکونازول ممکن است در متابولیسم بعضی از داروها ، از جمله فنی توئین و داروهای سولفونیل اوره ، پایین آورنده قندخون ، تداخل کند و غلظت سرمی این داروها را افزایش دهد . همچنین افزایش غلظت

سرمی سیکلوسپورین ، نورتریپتیلین و ترفنادین در صورت مصرف همزمان با این دارو گزارش شده اند که در مورد ترفنادین احتمال بروز واکنشهای غیر

عادی در ECG وجود دارد . فلوکونازول ممکن است اثر وارفارین را افزایش دهد .

+ مقدار مصرف :

بزرگسالان:

مقدار مصرف این دارو  در کاندیدیاز واژینال ۱۵۰ میلی گرم به صورت واحد است . در سایر عفونت های مخاطی ناشی از کاندیدا به غیر از کاندیدیاز تناسلی ۵۰mg/day در عفونت های سخت ۱۰۰mg/day برای ۱۴-۷ روز مصرف می شود .

در برخی عفونت های مخاطی مانند التهاب مری ، کاندیدروی ، عفونت های نای -ریوی غیر مهاجمی این مقدار برای ۳۰-۱۴ روز مصرف می شود .

مقدار مصرف فلوکونازول در درمان عفونت های قارچی پوست ۵۰mg/day برای ۴-۲ هفته و حداکثر ۶ هفته می باشد .

در عفونت های تهاجمی -کاندیدیایی یا کریپتوکوکی ابتدا مقدار ۴۰۰mg و پس از آن ۲۰۰mg/day و در صورت نیاز ۴۰۰mg/day افزایش می  یابد ، مصرف می شود .

طول دوره درمان به پاسخ بیمار بستگی دارد . (در مورد ممنژیت کریپتوکوکی طول دوره درمان حداقل ۸-۶ هفته می باشد . ) برای پیشگیری از عود مننژیت کریپتوکوکی در بیماران مبتلا به ایدز بعد از تکمیل درمان اولیه ، به مقدار ۲۰۰mg/day مصرف می شود .

همچنین برای پیشگیری از بروز عفونت های قارچی در بیماران تحت درمان با پرتودرمانی یا داروهای سیتوتوکسیک به مقدار ۴۰۰-۵۰ میلی گرم روزانه بسته به احتمال بروز عفونت مصرف می شود که در صورت بروز عفونت های سیستمیک این مقدار ۴۰۰mg/day خواهد بود .

شروع درمان در این بیماران قبل از بروز نوتروپتی خواهد بود و درمان تا ۷ روز پس از آنکه شمارش نوتروفیل ها به حد مطلوب رسید ، ادامه خواهد یافت .

در درمان کچلی پا ، سر ،پیتی ریازیس وریسکالر و کاندیدیای پوستی ۵۰mg/day به مدت ۴-۲ هفته (حداکثر تا ۶ هفته در کچلی پا) مصرف می شود .

کودکان :

مقدار مصرف این دارو در درمان عفونت های قارچی مخاطی (غیر از واژن ) ۶mg/kg – در روز اول درمان و سپس ۳mg/kg (هر ۷۲ ساعت برای نوزادان با سن کمتر از ۲ هفته و هر ۴۸ ساعت برای نوزادان با سن ۴-۲ هفته ) می باشد .

مقدار مصرف فلوکونازول در درمان عفونت های قارچی پوست کودکان همانند بزرگسالان است.

در درمان عفونت های تهاجمی کاندیدیاز یا کریپتوکوکی به مقدار  ۱۲mg/kg/day -(هر ۷۲ ساعت برای نوزادان با سن کمتر از ۲ هفته و هر ۴۸ ساعت برای نوزادان با سن ۴-۲ هفته ) مصرف می شود .

برای پیشگیری از عفونت های قارچی ، مصرف فلوکونازول ۱۲mg/kg/day (هر ۷۲ ساعت برای نوزادان با سن کمتر از ۲ هفته و هر ۴۸ ساعت برای نوزادان با سن ۴-۲ هفته ) می باشد .

 

منبع : پزشکان بی مرز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *