افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

مواد غذایی موثر در سلامت استخوان کودکان در حال رشد

رپورتاژ آگهی

مواد غذایی موثر در سلامت استخوان کودکان در حال رشد

کودکان و استخوان‌ها به صورت مداوم در حال رشد هستند و این رشد در دوران نوزادی و بلوغ سریع‌تر از هر زمان دیگری در زندگی اتفاق می‌افتد. رشد استخوان از بدو تولد آغاز شده و تا رسیدن به سن جوانی (بین ۱۸ تا ۲۵ سال) ادامه دارد. استخوان‌ها برای اینکه سالم و قوی باشند به تمام گروه‌های غذایی نیاز دارند. تغذیه سالم و دریافت مواد معدنی و ویتامین‌ها به میزان کافی یکی از حیاتی‌ترین فاکتورهای سلامت استخوان کودکان و جلوگیری از ابتلای آن‌ها به بیماری‌هایی نظیر نرمی و پوکی استخوان در آینده است.

در این مطلب به رژیم و مواد غذایی موثر در سلامت استخوان کودکان در حال رشد و مواد غذایی مورد نیاز آن‌ها خواهیم پرداخت. دو ماده بسیار مهم برای برخورداری از استخوان قوی و سالم، ویتامین D و کلسیم است که در ادامه به آنان می‌پردازیم و سپس به سراغ یکی از دغدغه‌های اصلی والدین که رساندن مواد غذایی مناسب به کودکان است می‌رویم.

ویتامین D

در بحث اهمیت ویتامین D برای بدن و خصوصا استخوان‌ها، از این جهت این ویتامین برای ما مهم است که باعث جذب کلسیم می‌شود. هنگامی که ما انسان‌ها در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیریم، این ویتامین توسط پوست تولید می‌شود. در عین حال نیز تنها چند ماده غذایی اندک وجود دارند که منبعی غنی از ویتامین D محسوب می‌شوند؛ برخی ماهی‌ها، تخم مرغ و خوراکی‌های غنی شده با ویتامین D. این خوراکی‌های غنی شده با ویتامین D می‌توانند به تامین این ویتامین مهم در بدن کمک شایانی کنند.

بیسکویت‌های غنی شده با مواد معدنی و ویتامین‌ها، یک راه‌کار جذاب و خوشمزه برای کودکان است تا به واسطه آن بتوان این ویتامین‌ها را در بدن آن‌ها تامین کرد. بیسکویت بیسکوپلاس یکی از میان‌وعده‌های مفید و سالم است که توسط شرکت گرجی فرآوری و به بازار عرضه شده است. می‌توان اینطور بیان کرد که بیسکوپلاس یک غذای کمکی کامل است که نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان نیز مفید است. این بیسکویت با ۵ ماده معدنی و ۱۲ ویتامین غنی شده است. ید، آهن، سلنیوم، روی و مس مواد معدنی از جمله مواد سودمند موجود در این محصول غنی شده هستند. همچنین وجود ویتامین‌های A، C، E، D3، B1، B2، B3، B5، B6، B7، B9 و B12 این بیسکویت را به یک غذای غنی شده کامل تبدیل کرده‌است.

کلسیم

کلسیم در دوران بلوغ نقشی حیاتی ایفا می‌کند، دورانی که استخوان‌ها سریع‌تر از هر زمان دیگری رشد می‌کنند. لبنیات (شیر، پنیر، ماست و…)، اغلب سبزیجات (به جز اسفناج)، خشکبار، غلات و سویا موادی هستند که در تامین کلسیم نقش بسزائی دارند.

حال که با دو ماده غذایی موثر در سلامت استخوان کودکان آشنا شدیم، به یکی از دغدغه‌های اصلی والدین می‌پردازیم که در عین حالی که در سلامت کلی کودکان موثر است،‌ در سلامت استخوان‌ها نیز تاثیر می‌گذارد؛

بدغذایی، بی‌اشتهایی و میل به خوردن تنقلات از جمله مشکلات رایجی است که بسیاری از والدین با آن‌ها دست به گریبان هستند. علاوه بر اینکه راه‌های علمی و مطمئن بسیاری برای اصلاح و بهبود رژیم غذایی کودکان وجود دارد، با توجه به سلیقه، رفتارها و علایق کودکان هم می‌توان از روش‌های خلاقانه متفاوتی برای دستیابی به هدف نهایی استفاده کرد. در این مقاله پنج راه ساده به شما به آموزش داده خواهد شد:

تغذیه سالم را از سن پایین آغاز کنید

برخلاف نوجوانان، کودکان به شدت به غذایی که والدین ارائه می‌کنند وابسته هستند. به همین دلیل پیاده کردن رژیم غذایی سالم و تبدیل کردن آن به بخشی از سبک زندگی فرد از سنین پایین بهترین شیوه ممکن است. در دوران کودکی و حتی نوزادی شما کنترل کاملی بر رژیم غذایی کودک خود دارید و در واقع این شما هستید که تصمیم می‌گیرید کودک شما چه چیزی بخورد و چه چیزی نخورد. پس می‌توانید با اتخاذ تصمیم‌های درست و مناسب، سلامتی کودک خود را تضمین کنید. پرهیز از تنقلات بی‌کیفیتی که ارزش غذایی نامناسبی ندارند اولین قدمی‌ است که می‌توانید بردارید.

دسترسی را سخت کنید!

دستورالعمل بالا را به صورت معکوس در مورد تنقلات و مواد غذایی مضر و یا کم سود اعمال کنید. تا حد امکان از خرید پفک، چیپس و سایر أقلام مضر برای سلامتی کودکان پرهیز کنید و در عوض برای بچه‌ها بیسکویت‌هایی تهیه شده از مواد طبیعی و آردهای غنی شده و سبوس‌دار تهیه کنید.

صبحانه را تبدیل به بهترین وعده غذایی کنید

می‌توان صبحانه را ساده‌ترین و درعین حال مهم‌ترین وعده غذایی دانست چرا که در رشد کودک نیز بسیار موثر خواهد بود. در ساعات اولیه بیداری کودکان پس از خواب شبانه، اشتها آن‌ها هنوز به حالت عادی بازنگشته است و ممکن است کودک طبق عادات مزاجی میل به خوردن هر چیزی نداشته باشد. پس برای رساندن مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز آن‌ها می‌بایست در این وعده از مواد خوشمزه‌تری مانند بیسکوئیت بیسکوپلاس گرجی استفاده کنید تا کودک با اشتیاق بیشتری وعده صبحانه خود را بخورد. حتی می‌توانید این بیسکوئیت‌ را در آب داغ، شیر و یا آب میوه حل کنید.

تقلب کنید!

آیا والدینی وجود دارند که سعی نکرده باشند خوراکی‌ای که کودکش دوست ندارد را به طرزی که او متوجه نشود وارد غذای او کند؟ همه والدین چنین تجربه‌ای دارند و نباید به خاطر این کار عذاب وجدان داشت. قرار دادن سویا در غذا، پوشاندن یک سبزی که کودک از آن خوشش نمی‌آید با پنیری وسوسه کننده و آماده کردن دسری که در تهیه آن از غلات و خشکبار استفاده شده راه رایجی است برای خوراندن خوراکی‌های مفیدی که ممکن است کودک آن‌ها را دوست نداشته باشد. از این روش‌ها استفاده کنید، در این مورد استثنا تقلب مجاز است!

جایگزین‌هایی در نظر بگیرید

گاهی اوقات ارائه جایگزینی برای مواد غذایی که کودک یا نوجوان شما از خوردن آن خوشش نمی‌آید راه حل مناسبی است؛ اگر شیر دوست ندارد به او شیرکاکائو بدهید، هر چند که به اندازه شیر مغزی نیست، اما بهتر از نوشابه‌های گازدار است. اگر میوه خوردن دوست ندارد به او میوه‌های خشک شده پیشنهاد دهید. اگر ماست دوست ندارد از دسرها و سس‌هایی که بر پایه ماست درست می‌شوند کمک بگیرید.

آخرین و مهم‌ترین نکته

نکته مهمی که برای القای یک رژیم غذایی مناسب به فرزندان وجود دارد این است که والدین نخستین و بهترین الگوی فرزندان خود هستند. اگر والدین یا یکی از آن‌ها مشخصا از خوردن برخی مواد غذایی مانند لبنیات طفره ‌رود و در حضور او نسبت به آن ابراز تنفر ‌کند، نمی‌تواند انتظار رفتار متفاوتی از کودک خود داشته باشد. باید بتوانیم الگوهای مناسبی در همه زمینه‌ها، خصوصا در زمینه تغذیه برای کودکان خود باشیم.

مواد غذایی موثر در سلامت استخوان کودکان در حال رشد

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *