افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

چگونه جوش های بعد از کاشت مو را درمان کنیم؟

رپورتاژ آگهی

امروزه کاشت موی طبیعی با روش های مدرن و با برترین تجهیزات پزشکی انجام می شود. با وجود اینکه این جراحی در اغلب موارد بدون خطر است، اما بروز عوارض جانبی برای برخی بیماران اجتناب ناپذیر است. درد، تورم و قرمزی از شایع ترین عوارض بعد از پیوند مو است، اما جوش بعد از کاشت مو نیز شایع است.nجوش های سر که در اصطلاح تخصصی فولیکولیت نامیده می شوند، نوعی عارضه احتمالی بعد از انجام کاشت مو هستند. برخلاف ظاهر ناخوشایند، این جوش ها می توانند نشانه خوبی باشند، زیرا این جوش ها از رشد فولیکول ها در زیر پوست خبر می دهند

ترکیدن این جوش ها ممکن است منجر به از دست رفتن فولیکول ها شود و برای مدتی ریزش مو اتفاق بیفتد. اما ریزش فولیکول ها در این مرحله نگران کننده نیست، زیرا موهای ریخته شده چند ماه بعد، همراه با سایر فولیکول ها رشد خواهند کرد.

فولیکولیت چیست ؟ آیا ظاهر شدن جوش بعد از کاشت مو طبیعی است ؟

فولیکولیت، اصطلاحی پزشکی است که به التهاب ناحیه اطراف فولیکول ها اطلاق می شود. این التهابف ظاهری مشابه جوش دارد و ممکن است به شکل جوش های قرمز، جوش های سرسفید یا جوش های سرسیاه ظاهر شود. دلیل اصلی ایجاد جوش بعد از کاشت مو، استرس وارد شده به پوست سر در حین جراحی است. زیرا طی فرایند پیوند مو، شکاف هایی روی پوست ایجاد می شود که منجر به ایجاد استرس و شوک به پوست می شود. در نتیجه غدد چربی واقع در زیر پوست، در واکنش به این استرس به ایجاد جوش روی سر منجر می شوند.

ایجاد جوش های بعد از پیوند مو کاملا طبیعی است. این نوع جوش ها فقط در افرادی که کاشت مو انجام داده اند ظاهر نمی شود. بلکه حتی افرادی که کاشت مو انجام نداده اند، در صورت تجمع غدد چربی در زیر پوست، این جوش ها را روی سر تجربه خواهند کرد. بنابراین حتی بروز این جوش ها بعد از کاشت مو معمول است و در برخی موارد نشانه ای از آغاز رشد فولیکول ها در زیر پوست است. جوش های بعد از کاشت مو فقط درصورتی که زمان طولانی ادامه داشته باشند و روز به روز وخیم تر شوند نیاز به درمان دارویی دارند. زیرا گاهی اوقات این جوش ها چرکی هستند و لازم است با آنتی بیوتیک درمان شوند.

عکس جوش بعد از کاشت مو

جوش های بعد از کاشت مو چه زمانی ظاهر می شوند؟

جوش های بعد از کاشت مو، ممکن است در هرمرحله ای ظاهر شوند، اما بطور معمول ۲ هفته بعد از جراحی این جوش ها نمایان می شوند. زیرا بعد از ۲ هفته، فولیکول ها در موقعیت جدید خود تثبیت شده اند و پیوندهای حدید بعد از این رشد خود را آغاز می کنند. البته، ایجاد جوش بعد از کاشت مو می تواند طی ۶ ماه اول بعد از کاشت مو در هر مرحله ای رخ دهد. بنابراین بیماران با مشاهده این جوش ها نباید دچار نگرانی شوند، زیرا این جوش ها عارضه پیوند مو محسوب می شوند و در بسیاری از مواقع براحتی درمان می شوند.

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، این جوش ها به دلیل ایجاد برش هایی روی سر ایجاد می شود. وقتی فولیکول ها در این شکاف ها پیوند زده می شوند، شروع به رشد می کنند و در نتیجه التهاب روی پوست ظاهر می شود. در صورتی که تعداد جوش ها فقط چند عدد باشد جای نگرانی نیست، اما در صورت مشاهده تعداد بیشتر این برجستگی ها همراه با درد، تورم و قرمزی، با پزشک خود تماس گرفته و دستورالعمل های لازم را دریافت کنید.

درمان جوش های بعد از کاشت مو

در صورتی که جوش های سرسفید روی پوست سر مشاهده کردید، می توانید از طریق یک سوزن استریل برشی کوچک روی آن ایجا کنید و ترشحات داخل آن را به آرامی خارج کنید.در بسیاری از مواقع، جوش های بعد از پیوند مو کوچک هستند و فقط قرمزی روی پوست ایجاد می کنند. برای درمان این نوع جوش ها، توصیه می کنیم در طول روز چند مرتبه از کمپرس گرم استفاده کنید. این کمپرس را روی ضایعه قرار دهید تا به مرور زمان این جوش ها کوچک شده و از بین بروند. از آنجایی که بروز جوش بعد از کاشت مو، نوعی عارضه محسوب می شود، اجتناب از آن کمی دشوار است. اما با تمیز نگه داشتن پوست سر و رعایت دستورالعمل های پزشک، می توان احتمال بروز این عارضه را کاهش داد.

توصیه های برای کاهش احتمال بروز فولیکولیت بعد از کاشت مو :

  • داروهای تجویز شده توسط پزشک باید قبل و بعد از عمل طبق دستورالعمل مصرف شوند.
  • برای شستشوی موها و تمیز نگه داشتن پوست سر، حتما از شامپوها و پمادهای مخصوص استفاده شود.
  • برای کاهش التهاب بعد از جراحی، موها بطور منظم شستشو شوند.
  • از حمام کردن با آب داغ پرهیز شود.
  • استفاده از رنگ، کلاه های تنگ، وسایل حرارتی مانند سشوار و اتو اجتناب شود. زیرا این موارد می تواند بر رشد فولیکول ها اثر منفی گذاشته و باعث افزایش احتمال بروز جوش های بعد از کاشت مو شود.

لازم است بدانید که جوش های بعد از کاشت مو بخودی خود رفع می شوند، بنابراین از بابت آن ها نگران نباشید. اما در صورت مشاهده هرگونه تغییر غیر طبیعی در جوش ها، حتما با پزشک خود مشورت کنید و توصیه های پزشک را دنبال کنید. حتی با فرض شایع بودن جوش بعد از پیوند مو، بسیاری از بیماران درباره این جوش ها و نحوه درمان آن ها سوالاتی دارند. در این جا چند مورد از سوالات رایج بیماران به همراه پاسخ کارشناسان کلینیک ساعی تهران ارائه شده است :

آیا جوش های بعد از کاشت مو، برای تمام بیمارانی که کاشت مو انجام داه اند دیده می شود ؟

خیر. لزوما تمام بیماران جوش بعد از کاشت مو را تجربه نمی کنند.

از کجا بفهمیم به فولیکولیت مبتلا شده ایم ؟

شایع ترین علامت فولیکولیت یا جوش بعد از پیوند مو شامل: ایجاد نقاط سفید یا برجستگی های کوچک و قرمز روی پیوندها است.

آیا این جوش ها روی نتایج کاشت مو تاثیر منفی می گذارند؟

خیر. جوش های بعد از جراحی تاثیر منفی روی نتایح کاشت مو نمی گذارند، زیرا این جوش ها نوعی عرضه جانبی هستند و در بسیاری از مواقع به راحتی درمان می شوند.

جوش های بعد از کاشت مو چند وقت بعد از جراحی ظاهر می شوند ؟

این جوش در هرمرحله ای می توانند ظاهر شوند. اما بطور معمول از ۲ هفته تا ۶ ماه بعد از جراحی این جوش ها روی سر ظاهر می شوند.

آیا می توان از بروز جوش بعد از کاشت مو پیشگیری کرد؟

بله مراقبتهای بعد از کاشت مو می تواند احتمال بروز این جوش ها را کاهش دهند. اجتناب از قرار گرفتن در معرض آفتاب باد و باران و گرد و غبار، عدم استفاده از کلاه های تنگ، استفاده از کرم های موضعی و شامپوهای مخصوص، از جمله اقدامات پیشگرانه برای محافظت از گرافت ها هستند.

سخن پایانی :

بعد از کاشت مو، برجستگی های کوچکی روی پوست سر ایجا می شود که به آن فولیکولیت گفته می شود. این برجستگی ها می توانند به شکل جوش های سرسفید و قرمز و یا جوش های چرکی ایجاد شوند. در اغلب مواقع جوش ها خود به خود از بین می روند، اما درصورت چرکی بودن لازم است بیماران داروهای آنتی بیوتیک دریافت کنند تا جوش ها را از بین ببرند. مهمترین نکته برای کاهش بروز عوارض جانبی بعد از کاشت مو، رعایت دستورالعمل های بعد از جراحی است. بنابراین در صورتی که شما نیز خواستار پیوند موی طبیعی با کمترین عوارض جانبی هستید، لازم است توصیه های پزشک را دنبال کنید.

 

منبع : www.saeeclinic.com

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *