افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

توصیه های بهداشتی به دانش آموزان

  • معصومی درباره بیماری‌های شایع در ابتدای فصل پاییز و به هنگام بازگشایی مدارس نیز گفت: در ابتدای سال تحصیلی دو گروه از بیماری‌های عفونی قابل انتقال هستند که شامل بیماری‌های تنفسی از جمله سرماخوردگی‌، گلو درد چرکی، آنفلوآنزا و اوریون می‌شوند.

 

با توجه به شروع فصل پاییز و بازگشایی مدارس ارتقاء کیفیت شرایط دانش آموزان برای داشتن جسم و روحی سالم‌تر و شاداب‌تر ضرورتی انکار ناپذیر به نظر می‌رسد و توجه به کیفیت خواب، تغذیه، مراقبت‌های لازم بهداشتی برای پیشگیری از شیوع بیماری‌ها در میان دانش آموزان از مواردی است باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

 خواب‌ نامنظم تمرکز و یادگیری دانش آموزان را کاهش می‌دهد

به گزارش بهداشت نیوز، سید رضا مهدوی، متخصص روانپزشک درباره خواب دانش آموزان در آغاز سال تحصیلی می‌گوید: در طول تابستان نباید نظم خواب کودک به هم بریزد؛ دانش آموزان برای مطالعه و یادگیری نیاز به تمرکز بالا دارند و به هم ریختن سیکل خواب و نامنظم شدن آن اولین تاثیرات را بر روی حافظه، تمرکز و یادگیری فرد می‌گذارد به شکلی که می‌تواند باعث ایجاد تنش و اضطراب شود.

به گفته این روانپزشک در تحقیقات مشخص شده خواب‌های نامنظم تمرکز و یادگیری را پایین می‌آورد و اضطراب و عصبانیت را افزایش می‌دهد همچنین درست کردن سیستم به هم ریخته خواب کار راحتی نیست و این‌که والدین فکر کنند که کودک در طول تابستان می‌تواند تا دیر وقت بیدار باشد سپس در ابتدای پاییز به دنبال تغییر خواب فرزند به شکل سابق باشند اشتباه است، به این دلیل که ممکن است تنظیم خواب دانش آموز برای بازگشت به حالت طبیعی دو تا سه ماه طول بکشد.

مهدوی می‌گوید: باید تلاش کنیم دانش‌آموزان سال تحصیلی را درست آغاز کنند در غیر این صورت ممکن است تا پایان سال تحصیلی تاثیر منفی در یادگیری دانش آموز داشته باشد.

فروش آدامس‌‌های حاوی مواد قندی، سوسییس و کالباس و فرآورده‌های آنها و همبرگر در بوفه‌های مدارس ممنوع

از سویی تغذیه مناسب از ارکان سلامت بشری به شمار می‌آید و در این بین تغدیه سالم کودکان و نوجوانان به ویژه در سال تحصیلی از اهمیت بسزایی برخوردار است در این باره ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری دیروز با اشاره به مواد غذایی مجاز و غیرمجاز بوفه‌‌های مدارس گفت: موادی که وجودشان در بوفه‌های مدارس از نظر ما غیرمجاز است، شامل انواع چیپس‌ها، غلات حجیم شده، انواع یخمک، نوشابه ‌های گازدار، ماء الشعیر، دوغ گازدار، آدامس ‌های حاوی مواد قندی، سوسییس و کالباس و فرآورده‌های آنها، همبرگرهای کمتر از ۷۰ درصد گوشت، انواع سالاد الویه، انواع لواشک، آلو و آلوچه بدون بسته‌ بندی و فاقد مجوز وزارت بهداشت، فلافل، سمبوسه، پیراشکی، بستنی یخی، پاستیل، خیارشور و انواع سس‌ها است.

سخنگوی وزرارت بهداشت می‌گوید: در عین حال مواد غذایی مجاز نیز شامل خشکبار، انواع آجیل، شیر و فرآورده‌های آن، نوشیدنی‌ هایی مانند آب معدنی، دوغ بدون گاز، آبمیوه بسته‌ بندی شده، انواع میوه‌ها، بیسکویت‌ های بدون کرم، انواع لقمه سالم و انواع آش، سوپ، سمنو و غیره است، البته به شرط اینکه پخت آنها به صورت روزانه و بهداشتی باشد و در ظروف یک بار مصرف و بر پایه گیاهی سرو شوند و بلافاصله بعد از پخت هم توزیع شوند.

حریرچی در خصوص نحوه نظارت و بازرسی‌های وزارت بهداشت روى اغذیه فروشى‌ها، تصریح کرد: وزارت بهداشت و گروه هاى صنفى شامل وزارت بازرگانى، تعزیرات و صنف مربوطه به وضعیت اغذیه فروشى‌ها و رستوران‌هاى مجاز نظارت مى‌کنند و تذکرات لازم داده مى شود.

وی در این خصوص افزود: در حوزه نظارت‌ها مشکل وجود دارد، چراکه برخى از رستوران ها و مواد غذایى موجود، از نظر بهداشتى مشکل دارند و برای مصرف خوراکی هایی همچون فست فودها، نوشابه‌ها و انواع سوسیس و کالباس ها با وجود مضر بودن، از نظر مقرراتی نمی توان منعی قائل شد. اما در خصوص غذاهای دیگر همچون سالاد و برنج، نظارت بهداشتى صورت مى گیرد.

 

بیماری‌های شایع دوران مدرسه

معصومی درباره بیماری‌های شایع در ابتدای فصل پاییز و به هنگام بازگشایی مدارس نیز گفت: در ابتدای سال تحصیلی دو گروه از بیماری‌های عفونی قابل انتقال هستند که شامل بیماری‌های تنفسی از جمله سرماخوردگی‌، گلو درد چرکی، آنفلوآنزا و اوریون می‌شوند.

به گفته یک گروه دیگر از بیماری‌های عفونی که شیوع بیشتری دارند شامل بیماری گوارشی مانند اسهال است که دو نوع ویروسی یا میکروبی در دانش آموزان را شامل می‌شود؛ برخی بیماری‌های انگلی مانند انگل شیاربیا فرد به فرد قابل انتقال است که ممکن است در صورت رعایت نکردن بهداشت، فرد تا چند ماه اسهال داشته باشد.

همچنین کفش مناسب از موارد مهمی است که علاوه بر اینکه می‌تواند موجبات آرامش و آسایش فرد و به ویژه دانش‌آموزان را فراهم کند و در غیر این صورت مشکلات متعدد جسمی و روحی را برای آنان در پی خواهد داشت که نکته قابل توجهی برای والدین موقع خرید کفش برای کودکان و نوجوانان به شمار می‌آید.

پرهیز از خرید کفش با سایزهای بزرگ‌تر برای دانش آموزان

 عبدالحسین مهدی نسب، متخصص اورتوپد به خبرنگار سینا درباره ویژگی‌های کفش مناسب برای دانش آموزان می‌گوید: به دلیل انعطاف پذیری پای کودک، کف و پاشنه کفش نباید با یکدیگر هم سطح باشند، بنابراین کفش باید مقداری حالت خم شدگی و نرمی داشته باشد تا انعطاف پذیری پا حفظ شود همچنین جلوی پا هیچ‌گاه نباید تنگ و باریک باشد.

مهدی نسب ادامه می‌دهد: کفش‌های دارای جلوی باریک به تدریج باعث انحراف شصت پا به سمت بیرون می‌شوند پس باید پنجه پا پهن و جادار باشد تا فشاری به پا وارد نشود به این دلیل که فرد در آینده دچار درد پا و میخچه می‌شود.

وی با بیان این‌که کفش‌های ورزشی محافظ بهتری برای پا هستند و کاربرد بهتری نسبت به کفش‌هایی با پشت باریک دارند، می‌گوید: به شکل طبیعی ارتفاع پاشنه کفش نسبت به کف کفش باید یک اینچ (۲.۵۴ سانتی متر) باشد به شکل طبیعی برای کودکان حدود ۲ سانت کفایت می‌کند همچنین باید از خرید کفش تنگ یا گشاد برای کودک پرهیز کرد.

این متخصص اورتوپد درباره استفاده از کوله پشتی برای دانش آموزان به هنگام بازگشایی مدارس نیز گفت: از نظر وزن کل محتویات کوله پشتی نباید بیش از یک چهارم وزن بدن فرد باشد و هنگام استفاده کودک باید بنشیند و کوله پشتی بر روی کتف نوجوان قرار گیرد.

به گفته مهدی نسب معمولاً وسایل داخل کوله پشتی باید به شکلی چیده شوند تا همه چیز به شکل قرینه باشد و وزن به شکل مساوی تقسیم شود همچنین کوله پشتی دارای یک بند برای حمل وسایل سبک است و نباید وزن زیاد متحمل شود در غیر این صورت فشار زیادی به کودک وارد می‌شود و اگر سنگین باشد ممکن است کودک خود را به یک سمت دیگر متمایل کند که باعث کمر درد شود اما بهترین نوع کوله پشتی از نوع دو بند آن است تا بر روی دو کتف قرار گیرد.

 دانش آموزان را برای ورود به مدرسه آماده کنیم

از طرفی ۳ ماه دوری از مدرسه و ورود کلاس‌اولی ها کودکان و نوجوانان را برای سازگار شدن با شرایط و محیط مدرسه بیش از پیش دچار استرس و نگرانی خواهد کرد در این باره مریم کوشا، فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در گفت‌وگو با سینا ابراز کرد: باید بتوانیم فضای خوبی از مدرسه را برای دانش آموزان به ویژه کلاس اولی‌ها توصیف کنیم تا واهمه‌ای از حضور در مدرسه نداشته باشند.

به گفته این روانپزشک بسیاری از مواقع نگرانی کودک از این است که نمی‌داند در مدرسه چه اتفاقاتی قرار است رخ دهد اما باید برای کودک شرایط مدرسه، وجود معلمان و دوستان جدید را توضیح داد همچنین والدین کودک بر این موضوع که «که ما در کنار تو هستیم و به تو کمک می‌کنیم» تاکید کنند تا با این روش کودک به مدرسه عادت کند بهتر است والدین فرزند را پیش از آغاز به این مدرسه ببرند تا با محیط آن آشنا شود؛ البته در این زمینه مدارس نیز چند روز زود‌تر برای کودکان کلاس اولی جشن برپا می‌کنند تا آنان برای شروع مدرسه آماده باشند.

در پایان باید ابراز کرد: شروع فصل درس و کلاس در اول مهرماه مهمترین بخش از سال تحصلی جدید برای کودکان و نوجوانان به شمار می‌آید و رعایت نکات مهم و ضروری در موضوعات مختلف از جانب دانش‌آموزان، والدین و اولیای مدرسه برای داشتن سالی پربار و سرشار از علم آموزی ضرورتی است که اگر طبق اصول سلامت محور پیش رود می‌تواند در تربیت نسل پویا برای آینده کشور نقش مهم و انکارناپذیری را ایفا کند.

منبع: بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *