افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

گفته هایی درباره تغییرات غذایی با توجه به تغییرات فصل

گفته هایی درباره تغییرات غذایی با توجه به تغییرات فصل

  • یکی از بهترین وعده‌های غذایی برای افرادی که به شیوه‌های ذکر شده امکان پاک‌سازی ندارند، مصرف موادغذایی سبک و غذاها و مواد خوراکی است که ارزش غذایی کمتری دارند.

 

همزمان با پایان یافتن فصل زمستان و فرا رسیدن بهار شاهد بروز تغییرات اساسی در طبیعت و بدن‌مان هستیم.

تغییراتی که نه‌تنها محیط اطراف زندگی ما را تحت شعاع خود قرار می‌دهد بلکه بر چگونگی و عملکرد اندام‌ها و دستگاه‌های درونی بدن‌مان نیز موثر است. بسیاری از درمانگران مکاتب درمانی طبیعی در جهان به‌ویژه مکتب طب سنتی ایران بر این باورند، رعایت نکاتی ساده و کاربردی که در کتب و متون قدیمی طب سنتی بارها به آن اشاره شده، می‌تواند تاثیر زیادی در کنترل تغییرات، بیماری‌ها و اختلال‌های ناشی از جابه‌جایی فصول داشته باشد.

بهار فصل مناسبی برای پاکسازی بد

در بهار پاک‌سازی کنید  
باید توجه داشت بهار نجومی با بهار طبی تفاوت دارد. براساس دیدگاه‌های مکتب درمانی طب سنتی(Traditional medicine) ایران، بهار طبی در حقیقت زمانی آغاز می‌شود که برودت و سرمای زمستان از بین می‌رود و هوا لطیف می‌شود؛ در این زمان گیاهان و درختان شروع به جوانه‌زدن و سبزشدن می‌کنند. در این حالت نخستین کاری که هر فرد باید انجام دهد پاک‌سازی بدن است؛  این پاک‌سازی متناسب با عادت‌ها و قابلیت‌های فردی افراد از طریق قی‌کردن، حجامت کردن، فصد (خون‌گیری) یا مصرف داروهای مسهل انجام می‌شود.

پرخوری ممنوع!  
افرادی وجود دارند که به هیچ‌یک از شیوه‌های پاک‌سازی اخلاط و سموم بدن عادت ندارند و انجام این نوع پاک‌سازی‌ها برای‌شان بسیار دشوار است، برای این گروه نیز راه حلی ساده وجود دارد؛ این گروه باید دقت کنند در فصل بهار مقدار غذای‌شان را نسبت به فصل‌های دیگر کمتر کنند تا مواد زائد و سموم کمتری در بدن‌شان انباشته شود.

علت کاهش مصرف موادغذایی در وعده‌های صبحانه، ناهار و شام این است که با شروع شدن فصل بهار و گرم شدن هوا مواد زائد و انباشته درون بدن از حالت انجماد خارج شده و در بدن به جریان می‌افتند. در این حالت که بدن ما در حال برون‌ریزی مواد زائد است، پرخوری و ‌رعایت نکردن رژیم غذایی موجب ضعیف شدن توان و ایمنی بدن شده و به این ترتیب زمینه ابتلا به بیماری در افراد نمایان می‌شود.

این مواد را در سبدخوراکی‌های‌تان بگنجانید
یکی از بهترین وعده‌های غذایی برای افرادی که به شیوه‌های ذکر شده امکان پاک‌سازی ندارند، مصرف موادغذایی سبک و غذاها و مواد خوراکی است که ارزش غذایی کمتری دارند.  برای مثال مصرف سبزی‌ و حبوبات در وعده‌های غذایی از جمله بهترین و مفیدترین غذاها محسوب می‌شود بنابراین بهتر است برای تهیه غذا به‌ویژه در ۲ وعده ناهار و شام از سبزی‌ها فصل، سبزی‌های صحرایی برای تهیه خوراک، آش و انواع بورانی با سبزی‌های تازه و با طراوت استفاده کنید.

غذاهای مناسب برای فصل بهار  
درمانگران و قدمای طب سنتی در متون طب سنتی ایران از غذاهایی مانند آش، بورانی اسفناج(Spinach)، بورانی شبدر و یونجه، کاهو سکنجبین، سمنو،‌ آش شبدر و قره قروت به‌عنوان بهترین و سبک‌ترین غذاهای ایرانی که انرژی و ویتامین زیاد و از طرفی ارزش غذایی کمتری دارند را برای فصل بهار توصیه کرده‌اند. به اعتقاد درمانگران طب سنتی مصرف این غذاها موجب پاک‌سازی خون و تقویت اعصاب و قوای بدنی می‌شود.

از طرفی مصرف حبوبات فصل بهار مانند ماش، نخودفرنگی و جو نیز توسط حکمای طب سنتی ایران توصیه شده است. نوشیدن آب ماست، آب دوغ و ماءالشعیر سنتی که افزودنی‌های شیمیایی نداشته باشد نیز برای پاک‌سازی خون و تقویت کبد در فصل بهار بسیار مناسب است.

دم‌نوش ضد گلو درد
در بسیاری از حساسیت‌ها فرد مبتلا به آلرژی(Allergies) از خارش گلوی خود شکایت دارد. گاهی این خارش به حدی تشدید می‌شود که صبر و طاقت فرد را از او گرفته و او را کلافه می‌کند. درمانگران طب سنتی برای درمان این عارضه از جوشانده‌ای گیاهی استفاده کرده و نوشیدن آن را یک بار در روز به بیماران‌شان توصیه می‌کنند. برای تهیه این جوشانده لازم است ۱۰ گرم از گل بنفشه و شکرتیغال را در ۲ لیوان آب ریخته و روی حرارت ملایم بجوشانید تا یک لیوان آن باقی بماند. دم‌نوش باقی‌مانده را صاف کرده و شب پیش از خواب میل کنید اما در افرادی که خارش گلوی‌شان خیلی زیاد است و باعث می‌شود تا از برنامه‌های روزانه خود باز بمانند توصیه شده تا علاوه بر شب، صبح بعد از بیدارشدن از خواب یک لیوان دیگر از این دم‌نوش گیاهی نوشیده شود.

اگر عطسه می‌کنید این غذاها را نخورید
درمانگران طب سنتی برای درمان عطسه‌های ناشی از آلرژی و حساسیت فصلی استفاده از روغن بنفشه و بادام را به بیماران‌شان توصیه می‌کنند. این درمانگران به بیماران‌شان که از دست عطسه‌های بی‌وقفه کلافه می‌شوند توصیه می‌کنند تا روزی ۲ بار، یک قطره از روغن بنفشه را درون حفره‌های بینی خود بچکانند؛ علاوه براین با استفاده از همین روغن پیشانی خود را نیز ماساژ دهند. این کار موجب می‌شود تا میزان بسیار زیادی از شدت عطسه‌ها کم شده و در مواردی نیز به‌طور کامل برطرف شود. در کنار استفاده از روغن بنفشه، پرهیز غذایی نیز یکی دیگر از راهکارهای برطرف کردن عطسه‌های فصلی است. درمانگران به بیماران‌شان توصیه می‌کنند از خوردن ادویه‌جات، غذاهای سرخ‌کردنی، شکلات، و قهوه در فصل بهار پرهیز کرده و استعمال آن‌ها را به حداقل برسانند.

منبع: الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *