افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

کیست مویی از علائم تا تشخیص و جراحی آن

کیست مویی از علائم تا تشخیص و جراحی آن

  • کیست پیلونیدال یا سینوس پیلونیدال یک کیسه کوچک پوستی در قسمت پایین کمر هست که داخل آن مو وجود دارد. این کیست به صورت یک منفذ پوستی کوچک نمایان می شود ولی گاهی اوقات فقط یک فرورفتگی حاوی مو می باشد.

 

طبیعی است که هر فردی با بیماری ها و ویروس ها دست و پنجه نرم کند و این روالی از طبیعت میباشد.خوشبختانه برای انواع بیماری راه حل وجود دارد و مقالاتی به انتشار رسیده است.کیست مویی پایین کمر هم مشکلی است که ممکن است گریبان گیر افراد شود اما خوشبختانه برای آن هم راه تشخیص و درمان به انتشار رسیده است.

شایع ترین محل کیست موئی قسمت تحتانی ستون فقرات در ناحیه ساکروم می باشد بیماران معمولا با شکایت ترشح یا درد در این ناحیه مراجعه می کنند.

علامت آن وجود یک یا چند عدد سینوس در این ناحیه می باشد اگر بیمار در مراحل اولیه مراجعه کند می توان بدون عمل جراحی و فقط با فیبر لیزر کیست را از بین برد ولی اگر بیمار در مراحل بعدی و با عوارض مراجعه کند باید بافت حاوی این کیست با نوع دیگری از لیزر یا بدون لیزر برداشته شود .چون عود این بیماری شایع است هنگام عمل باید بافت حاوی سینوس بطور کامل برداشته شود و بعد از عمل نیز بیمار باید از رویش مو در این ناحیه جلوگیری کند.سینوس پایلونیدال
کیست پیلونیدال یا سینوس پیلونیدال یک کیسه کوچک پوستی در قسمت پایین کمر هست که داخل آن مو وجود دارد. این کیست به صورت یک منفذ پوستی کوچک نمایان می شود ولی گاهی اوقات فقط یک فرورفتگی حاوی مو می باشد.بیماری پیلونیدال به شکل یک آبسه حاد یا سینوس تخلیه شونده در ناحیه ساکروکوسیکس بروز می کند.این کیست معمولا در انتهایی ترین نقطه ستون فقرات ایجاد می شود.پایلونیدال از کلمه ی لاتین pilus به معنی مو و nidus به معنی آشیانه گرفته شده است.از سن ۲۴-۱۵ سالگی رخ داده و بعد از سن ۴۰ سالگی غیر شایع است .این بیماری در مردان شایع تر است. گاهی بدون علامت بوده و فقط در معاینه سوراخ های ریز پوستی دیده می شود و گاهی ترشحات چرکی یا خونابه ای از این سوراخ ها خارج می شود. شیوع ۲۶ نفر در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر است.

علایم سینوس پایلونیدال

درد
قرمزی و التهاب
تب و لرز
ترشح چرک
در صورت عدم عفونت علامتی ندارد

درمان و جراحی سینوس پایلونیدال ـ پیلونیدال

درمان سینوس پایلونیدال در هر مرحله ای جراحی می باشد به هیچ وجه درمان دارویی در سینوس مویی جواب نمی دهد و درمان قطعی نیست . قبل از اینکه جراحی انجام گیرد برای آمادگی قبلی بیمار آنتی بیوتیک و بعد از جراحی هم آنتی بیوتیک داده می شود .اگر بافت بعد از اینکه برداشته شد محل جراحی بخیه شود بافت پوست سریع تر جوش می خورد و سینوس پایلونیدال دوباره عود می کند . بهترین راه برداشتن سینوس پایلونیدال و باز گذاشتن حفره می باشد که بیمار باید روزانه آن قسمت را شستشو دهد تا به تدریج بافت آن ترمیم و پر شود.

علت کیست مویی پایین کمر

دو علت برای ان بیان می کنند:
۱- مادرزادی.
۲- علت قوی تر فرورفتن مو های این ناحیه به داخل پوست. به همین علت این بیماری در افراد پرمو و افرادی که شغل نشسته دارند بیش تر دیده می شود.

عوامل موثر دیگر شامل :

ارث،نشستن های طولانی،چاقی “تعریق شدید” سابقه خانوادگی “شکاف عمیق بین دو باتک “شغل {literal}{{/literal}افرادی که در محل کار به طور طولانی حالت نشسبه دارند {literal}}{/literal} فشار شدید و یا ضربه های تکرار شونده به این ناحیه.در جنگ جهانی دوم بیشتر از ۸۰هزار سرباز به علت مشکلات مربوط به کیست مویی در بیمارستان بستری شدند که بیشتر ان ها راننده های جیپ یا شبیه ان بودند زیرا در این راننده ها ناحیه استخوان دنبالچه تحریک شده یا تحت فشار شدید بود. به همین علت به این بیماری می گفتند

علایم کیست مویی پایین کمر

از بی علامتی تا درد، عفونت، قرمزی، تب و لرز و ترشح چرکی، گرمی پوست، ورم، اگر مجرای این سوراخ ها بسته شود ترشحات چرکی داخل حفره تجمع پیدا کرده و باعث ایجاد آبسه می شود که با درد شدید همراه است.بطور کم تر شایع کیست مویی در جاهای دیگر بدن مانند دست ها رشد می کند.

تشخیص کیست مویی پایین کمر

تشخیص کیست مویی با معاینه فیزیکی و دیدن سوراخ های ریز بین دو باتک داده می شود و بطور معمول آزمایش خون و عکس برداری لازم نیست.

تشخیص افتراقی کیست مویی پایین کمر

تشخیص افتراقی شامل کیست درموئید و تراتوم این ناحیه است.تظاهرات کیست مویی می تواند شبیه تراتوم این منطقه باشد که به همین علت تشخیص درست خیلی مهم است زیرا اگر تشخیص تراتوم باشد موضع باید کاملا خارج شده و با انکولوژیست مشاوره شود.

پیشگیری از کیست مویی پایین کمر

لیزر موهای زاید از ایجاد این بیماری و عود پس از عمل جراحی پیشگیری می کند. خشک و تمیز نگه داشتن ناحیه، پوشیدن لباس گشاد،اجتناب از نشستن های طولانی، کاهش وزن در افراد چاق به کاهش عود کمک می کند.

عوارض کیست مویی

آبسه، عود کیست{literal}{{/literal}۵۰-۴۰٪{literal}}{/literal} عفونت منتشر ، فیستولیزه شدن کیست مویی، بطور نادر کانسر پوست اسکواموس سل کارسینوما

درمان کیست مویی پایین کمر

اگر شخص با آبسه ی این ناحیه مراجعه کند باید تحت عمل جراحی اورژانس تخلیه آبسه قرار بگیرد. در صورت وجود سلولیت و التهاب پوستی انتی بیوتیک تجویز می شود در غیر این صورت لزومی ندارد. وقتی آبسه تخلیه شد مدتی طول می کشد تا التهاب پوستی رفع شود. وقتی عفونت و التهاب پوستی کاملا بهبود پیدا کرد می توان عمل اصلی خارج کردن کیست را انجام داد.اگر در معاینه ی شخصی که با آبسه این ناحیه مراجعه می کند سینوس واضح پوستی دیده نشود ممکن است این آبسه به دلیل کیست مویی نباشد و با تخلیه اولیه بهبود یابد. وقتی تشخیص کیست مویی برای بیمار گذاشته می شود عمل جراحی اصلی باید هرچه سریع تر برای بیمار انجام شود. زیرا با گذشت زمان وسعت کیست مویی بیشتر شده و عوارض ان مانند فیستول به سطح پوست ممکن است بروز کند.

روش های جراحی کیست مویی پایین کمر

جراحی به روش باز :

این عمل با بی حسی نخاعی یا بیهوشی عمومی انجام می شود.در این روش بافت حاوی کیست بطور کامل خارج می شود. اگر کیست بطور کامل خارج نشود احتمال عود زیاد است و به همین خاطر می توان از تزریق مواد رنگی قبل از شروع عمل کمک گرفت.بعد از خارج کردن کیست ، زخم باز گذاشته شده و با گاز مرطوب پر می شود . یک تا دو روز بعد می توان گازها را خارج کرده و زخم را با سرم نمکی شستشو داد. گاهی می توان از ژل یا پماد های تسریع کننده رشد بافتی کمک گرفت .سپس زخم باید مجددا با گاز مرطوب پر شود. زخم ممکن است در روزهای اول ترشح زیادی داشته باشد که غیر طبیعی نبوده و عفونی نیست. اگر داخل زخم با گاز پر نشود ترشحات در این محل جمع شده و بوی بد می گیرد. قبل از انجام پانسمان بیمار می تواند حمام کرده و داخل زخم را شستشو کند یا در لگن آب گرم و نمک یا کمی بتادین بنشیند. در این روش بعد از ۳-۲ ماه زخم ترمیم خواهد شد،

جراحی به روش بسته :

در این روش بعد از خارج کردن کیست، زخم به روش های مختلف بسته می شود{literal}{{/literal}بستن به روش ساده یا فلپ بافت اطراف {literal}}{/literal} بسته به نظر جراح می توان از درن برای خروج ترشحات استفاده کرد. بخیه ها ۱۴-۱۰ روز بعد خارج می شود.بستن زخم بوسیله فلپ بطور اصلی در کیست های عود کرده یا دچار عارضه انجام می شود.این روش اسکار را کم تر کرده و باعث مسطح تر شدن فاصله ی بین دو باتک و کم تر شدن عود می شود.یک روش جدید و کم تر تهاجمی تراشیدن کیست و پرکردن ان با چسب فیبرین است.این روش فوائدی دارد که شامل درد کم تر از جراحی سنتی و برگشتن سریع تر به زندگی نرمال بعد از یک تا دو روز است.یک روش دیگر تزریق فنل است.اگر زخم جراحی در خط وسط بخیه زده شود احتمال عود آن بیش تر است

مراقبت های بعد از عمل کیست مویی پایین کمر

در روش جراحی با زخم باز پانسمان اولیه معمولا بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت ترجیحا توسط جراح اولیه برداشته می شود. زخم شستشو شده و مجددا پانسمان می شود. همانطور که قبلا گفته شد ممکن است زخم در روزهای اول ترشح زیادی داشته باشد که غیر طبیعی نیست. زخم کم کم قرمز شده و ترشحات کم تر می شود. بسته به نظر پزشک می توان از پماد یا ژل های تسریع کننده رشد بافتی کمک گرفت.

در روش جراحی به روش بسته

بیمار در روزهای اولیه پانسمان دارد. گاهی پزشک مربوطه برای بیمار درن برای تخلیه ترشحات می گذارد که پس از کاهش ترشحات می توان ان را خارج کرد.به علت نزدیکی این ناحیه به مقعد باید مراقب بود که زخم الوده نشود. معمولا بخیه ها بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز خارج می شود.نکته مهم در هر دو روش این است که شخص باید بعد از عمل از تجمع و رشد مو در این ناحیه جلوگیری کند.

عوارض بعد از عمل جراحی کیست مویی پایین کمر

عفونت زخم”ترمیم ضعیف زخم”عود
پیش اگهی کیست مویی
اگرچه ۴۰ تا ۵۰ درصد بیماران ممکن است عود را تجربه کنند اما پیش اگهی طولانی مدت عالی است.در موارد نادر که کانسر رشد می کند پیش اگهی را تغییر می دهد. مرگ و میر از کیست مویی بی نهایت نادر است.

کاربرد لیزر در کیست مویی پایین کمر

۱- استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زاید
لیزر های مختلفی با طول موج های گوناگون برای ازبین بردن موهای زائد استفاده می شوند. موهای مشکی و ضخیم به این لیزرها خیلی خوب جواب می دهند و برعکس موهای بور و کرکی به لیزر خوب جواب نمی دهند . بیمار باید بعد از عمل نظافت این ناحیه را رعایت کرده و از رشد موهای زائد در این ناحیه جلوگیری کند.نواحی یک تا دو سانتی متر اطراف محل عمل شده و قسمت تحتانی تا ناحیه مقعد باید بطور مرتب از نظر رشد موهای زائد بررسی شده و تمیز شود.

۲- استفاده از دیود در درمان کیست مویی {literal}{{/literal}در مراحل اولیه بیماری می توان با فیبر دیود وارد کیست شده و جداره ی کیست را از بین برد، در این صورت نیاز به جراحی نیست{literal}}{/literal}بعد از اینکه فیبر لیزر خارج شد سینوس مویی بصورت یک وج برداشته شده و یک زخم بیضوی کوچک ایجاد می شود.این زخم چند روزی ترشح داشته تا اینکه جدار و محتویات کیست بطور کامل دفع شده وسپس زخم ترمیم می شود.

۳- استفاده از لیزر دی اگسید کربن برای برداشتن کامل ضایعه در مراحل پیشرفته کیست مویی
با این لیزر می توان بافت حاوی کیست را بطور کامل برداشت.این روش در عمل کیست مویی وسیع ؛ کیست مویی با سینوس های متعدد و کیست مویی عارضه دار استفاده می شود.

محاسن استفاده از این لیزر در عمل کیست مویی شامل :

_ به علت بسته شدن عروق کوچک توسط لیزر خون ریزی حین عمل کیست مویی به حداقل می رسد
_ لیزر عصب های قطع شده ی حین برش جراحی را ترمیم می کند و به همین علت درد بعد از عمل کیست مویی کاهش می یابد.و از همه مهم تر اینکه لیزر دی اگسید کربن هنگامی که به بستر زخم تابانده می شود باعث از بین رفتن ریشه های باقیمانده احتمالی حین عمل کیست مویی می شود.

۴- استفاده از لیزر درمانی بعد از عمل برای سرعت بخشیدن به ترمیم زخم
لازم به ذکر است که در بیمارانی که توسط این جانب با لیزر عمل شده اند تا کنون هیچ مورد عودی مشاهده نشده است . در بیمارانی که به علت های مختلف زخم کیست مویی بعد از عمل باز گذاشته می شود ۳-۲ ماه طول می کشد تا زخم بسته شود.برای ترمیم سریع تر زخم راه های گوناگونی وجود دارد .یک راه ان استفاده از لیزر درمانی بعد از عمل می باشد.لیزر های گم توان هفته ای ۳-۲ بار به زخم کیست مویی و بافت اطراف تابانده می شود.این لیزر با ایجاد بیو استیمولیشن باعث ترمیم سریع تر زخم کیست مویی می شود. البته باید توجه داشت که میزان اشعه ی تابیده شده به بستر زخم از بافت اطراف کم تر بوده و باید بطور دقیق محاسبه شود.

اخبار کیست مویی

فاکتورهای ریسک کیست مویی عبارتند از: چاقی، زندگی بدون تحرک، تشستن های طولانی، زیاد بودن موهای بدن، موهای سفت و خشن، و بهداشت ضعیف

جلوگیری از کیست مویی
تمیز نگه داشتن ناحیه
کم کردن وزن اضافه
اجتناب از نشستن های طولانی
عاری کردن ناحیه از مو به خصوص حذف موهای زائد توسط لیزر
جا به جایی کل زخم از خط وسط زیرا عود همیشه در خط وسط روی می دهد
پایه فلپ باید شکاف وسطی جدید باشد بنابراین موها به راحتی آنجا جمع نمی شوند.
توجه داشته باشید طبق مقاله های خارجی ریشه کن کردن کیست مویی با عمل جراحی غیر ممکن است

لیزری که برای از بین بردن موهای زائد در کیست مویی پایین کمر استفاده می شود چیست ؟

این لیزر سوپر تین است

 

منبع : دکتر سلام

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *