افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

کچلی را با این راه ها درمان کنید

کچلی را با این راه ها درمان کنید

images (1)

 

 

دانستنی هایی درباره ریزش مو و این که چرا دچار کچلی و برخی افراد در قسمت های خاص سر دچار کچلی می شوند در این جا به بیان کچلی را با این راه ها درمان کنید می پردازیم .

درمان ریزش مواگر چه در ریزش مو به ندرت نیاز به درمان می شود ولی بسیاری از مردم به دنبال درمان به دلایل زیبایی هستند. بسیاری از موارد ریزش مو مانند ( شیمی درمانی ) موقت است و نیازی به درمان ندارد. اگر ریزش مو توسط یک عفونت یا شرایط دیگر، مانند لیکن پلان یا لوپوس دیسکوئید ایجاد شود درمان مشکل زمینه ممکن است به جلوگیری بیشتر از ریزش مو کمک کند.

کچلی با الگوی مردانه

کچلی با الگوی مردانه که معمولا درمان نشده اند به عنوان درمان های گران قیمت در دسترس هستند و برای همه مفید نیستند .دو دارو که ممکن است در درمان کچلی با الگوی مردانه موثر باشد عبارتند از:

– فیناستراید

– مینوکسیدیل

فیناستراید با نسخه پزشک در دسترس است آن به عنوان یک قرص هر روز مصرف می شود.

این دارو از هورمون تستوسترون که به هورمون دی هیدروتستوسترون ( DHT ) تبدیل می شود جلوگیری می کند دی هیدروتستوسترون DHT باعث کوچک شدن فولیکول های مو می شود بنابر این مسدود کردن تولید آن اجازه می دهد تا فولیکول های مو اندازه طبیعی خود را به دست آورند.

مطالعات نشان داده اند فیناستراید می توانید تعداد موهای مردم  ( شمارش مو )  را افزایش می دهد معمولا بعد از سه تا شش ماه استفاده مداوم از فیناستراید اثر آن دیده می شود اگر درمان قطع شود فرآیند تاس شدن معمولا در عرض شش تا ۱۲ ماه از سر گرفته می شود.

عوارض جانبی فیناستراید نادر است کمتر از یک در ۱۰۰ مرد، مصرف فیناستراید سبب از دست دادن میل جنسی ) میل جنسی (  و یا اختلال در نعوظ می شود.

مینوکسیدیل

مینوکسیدیل در دسترس یک لوسیون است که شما باید هر روز در روی پوست سر خود مالش دهید این در داروخانه ها بدون نسخه در دسترس است بطور کامل مشخص نیست که مینوکسیدیل چگونه عمل می کند اما شواهد نشان می دهد که می تواند در بعضی از مردان سبب رشد مجدد مو شود.

دارو شامل هر دو مینوکسیدیل ۵ ٪ یا  ۲ ٪ است برخی شواهد نشان می دهد نسخه قوی تر ۵ ٪ موثرتر است شواهد دیگر نشان داده است که نسخه قوی تر ۵ ٪ هیچ موثرتر از نسخه  ۲ ٪ نیست  با این حال، نسخه قوی تر ممکن است عوارض جانبی بیشتری مانند خشکی یا خارش در آن منطقه ایجاد کند.

مانند فیناستراید، مینوکسیدیل نیز معمولاً باید برای چند ماه مورد استفاده قرار گیرد قبل اینکه اثر آن دیده شود اگر درمان با مینوکسیدیل متوقف شود فرآیند تاس شدن معمولا از سر گرفته خواهد شد  عوارض جانبی آن نادر است.

کچلی با الگوی زنانه

مینوکسیدیل در حال حاضر تنها داروی در دسترس برای درمان کچلی زنانه است. لوسیون مینوکسیدیل ممکن است به رشد مو در حدود یک در چهار زن که از آن استفاده کردند کمک کند و آن ممکن است سبب کاهش سرعت یا توقف ریزش مو در زنان دیگر شود به طور کلی، زنان به مینوکسیدیل بهتر از مردان پاسخ می دهند همانند مردان، شما نیاز به استفاده از مینوکسیدیل برای چند ماه برای دیدن هر اثر دارید.

آلوپسی آره آتا

هیچ درمان به طور کامل موثر برای آلوپسی آره آتا وجود ندارد با این حال، در اکثر موارد بدون درمان مو پس از حدود یک سال رشد می کند بنابر این انتظار هوشیارانه گاهی اوقات بهترین است به خصوص اگر شما فقط چند تکه کوچک از ریزش مو دارید.

برخی از درمانها برای آلوپسی آره آتا در زیر خلاصه شده است:

تزریق کورتیکواستروئید

کورتیکواستروئیدها داروهای حاوی استروئید، یک نوع از هورمون هستند آنها با سرکوب سیستم ایمنی بدن ( دفاع طبیعی بدن در برابر عفونت و بیماری ) کار می کنند این در آلوپسی آره آتا مفید است زیرا در این بیماری شرایطی وجود دارد که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو آسیب می رساند.

تزریق کورتیکواستروئید به نظر می رسد موثرترین درمان برای تکه های کوچکی از آلوپسی است و همچنین روی پوست سر شما، همچنین در مناطق دیگر، مانند ابروها مورد استفاده قرار می گیرد.

یک راه حل کورتیکواستروئید است که چندین بار به مناطق طاس پوست تزریق می شود این سیستم ایمنی بدن شما را متوقف می کند و از حمله به فولیکول های مو جلوگیری می شود همچنین می تواند در این مناطق سبب تحریک دوباره رشد مو پس از حدود چهار هفته شود تزریق هر چند هفته تکرار می شود ممکن است زمانی که تزریق متوقف گردد آلوپسی برگشت کند.

عوارض جانبی تزریق کورتیکواستروئید شامل درد در محل تزریق و نازک شدن پوست شما ( آتروفی ) می باشد.

کورتیکواستروئیدهای موضعی

کورتیکواستروئیدهای موضعی ( کرم و پماد ) به طور گسترده ای برای درمان آلوپسی آره آتا تجویز می شود اما منافع بلند مدت آن شناخته شده نیست.

آنها معمولاً برای یک دوره سه ماهه تجویز می شوند. کورتیکواستروئیدها احتمالی عبارتند از:

– بتامتازون

– هیدروکورتیزون

– مومتازون

این به عنوان یک لوسیون، ژل و یا فوم وجود دارد با این حال، آنها را نمی توان بر روی صورت خود به عنوان مثال در ریش و یا ابرو خود را مورد استفاده قرار داد.

عوارض جانبی احتمالی از کورتیکواستروئیدها شامل نازک شدن پوست و آکنه است. قرص کورتیکواستروئیدها به دلیل خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی توصیه نمی شود.

لوسیون مینوکسیدیل

لوسیون مینوکسیدیل برای پوست سر نیز استفاده شود و می تواند رشد مجدد مو را بعد از حدود ۱۲ هفته تحریک کند. با این حال، می توانید آن را یک سال برای اثر کامل دارو مصرف کنید.

مینوکسیدیل برای درمان هر دو طاسی الگوی مردانه و زن مجوز استفاده دارد اما به طور خاص دارای مجوز برای درمان آلوپسی آره آتا نیست. این به این معنی است که تست پزشکی کامل برای این منظور وجود ندارد. مینوکسیدیل برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی شود.

ایمنی درمانی

سلول های بنیادی ممکن است در درمان برای ریزش موی شدید و یا کل موثر باشد اگر چه کمتر از نیمی از کسانی که تحت درمان هستند رشد ارزشمند مجدد مو را خواهند دید.

یک محلول شیمیایی به نام diphencyprone ) DPCP ) برای یک منطقه کوچک از پوست تاس استفاده می شود این هر هفته با استفاده از یک دوز قوی تر از DPCP در هر زمان تکرار می شود این نتایج برای رشد مجدد مو بعد از حدود ۱۲ هفته است.

عوارض جانبی احتمالی سلول های بنیادی واکنش شدید پوست است با افزایش تدریجی غلظت DPCP می توان از عوارض جانبی اجتناب کرد عوارض جانبی کمتر معمول، شامل راش و رنگ پوست تکه تکه ( ویتیلیگو ) است در بسیاری از موارد، زمانی که درمان متوقف شود دوباره مو می افتد. سلول های بنیادی تنها در مراکز تخصصی در دسترس است.

کرم دیترانول

کرم دیترانول شبیه به سلول های بنیادی است به طور منظم به پوست سر قبل از شسته شدن استفاده شود. این امر به دنبال رشد مجدد مو باعث واکنش پوستی، در برخی موارد می شود.

با این حال، ثابت نشده است که کرم دیترانول در دراز مدت به طور قابل توجهی موثر باشد. همچنین می تواند باعث خارش و پوسته پوسته شدن پوست شود به این دلایل، دیترانول به طور گسترده ای استفاده نمی شود.

درمان با نور ماوراء بنفش

دو تا سه جلسه درمان با ( فتوتراپی ) در هر هفته در بیمارستان داده می شود. پوست در برابر اشعه ماورای بنفش (UVA و یا UVB) قرار می گیرد. در برخی موارد، قبل از اینکه پوست شما در معرض نور UV قرار گیرد ممکن است یک داروی به نام پسورالن، باعث شود که پوست شما به نور حساس تر شود.

نتایج نور درمانی اغلب ضعیف هستند. درمان می تواند تا تولید حداکثر نتایج تا یک سال طول بکشد و پاسخ متفاوت است و میزان عود بالا است. این درمان اغلب به خاطر عوارض جانبی ( تهوع، تغییرات رنگدانه پوست و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست ) توصیه نمی شود.

خالکوبی – تاتو

برای بسیاری از مردم، امکان برگرداندن مو با خال کوبی ( تاتو ) وجود دارد این به عنوان درماتوگرافی شناخته شده و به طور کلی نتایج طولانی مدت آن خوب است اگر چه آن معمولاً گران قیمت است و فقط می تواند برای برگرداندن موهای بسیار کوتاه مورد استفاده قرار می گیرد.

این معمولاً برای ابرو استفاده می شود و حتی می تواند به عنوان یک درمان برای ریزش موی پوست سر ناشی از کچلی شکل مردانه استفاده می شود.

کاشت موی مصنوعی

کاشت مو مصنوعی به عنوان یک درمان برای کچلی با الگوی مردانه به بازار عرضه شده است این شامل گذاشتن الیاف مصنوعی به پوست سر تحت بی حسی موضعی است.

کاشت موی مصنوعی خطر جدی عفونت و زخم دارد. کاشت موی مصنوعی توسط متخصصین پوست به دلیل خطر عوارض مانند ( عفونت، زخم و سقوط الیاف مصنوعی) توصیه نمی شود.

کلاه گیس مصنوعی

کلاه گیس می تواند یک درمان مفید برای افراد مبتلا به ریزش موی گسترده باشد.

پیوند مو

تحت بی حسی موضعی ( دارو ضد درد )، یک قطعه کوچک از پوست سر ( ۱cm پهنا و ۳۰ – ۳۵ سانتی متر طول ) از منطقه که در آن مقدار زیادی از مو وجود دارد برداشته می شود  از این قطعه موهای منفرد یا گروه کوچکی از موها، بر روی مناطقی که هیچ مو وجود ندارد پیوند زده می شود.

در ضمیمه گرافت بخیه نیاز نیست زیرا محل  کاشت مو توسط لخته شدن خون ثابت می شود در ظرف شش ماه موها مجددا رشد می کند.

پیوند مو در چند جلسه انجام می شود و باید از ۹ تا ۱۲ ماه بین این روش، استراحت وجود داشته باشد همانند هر نوع عمل جراحی، خطر عفونت و خونریزی که می تواند منجر به زخم قابل توجه و از دست دادن مو شود.

شبیه سازی مو

آخرین تحقیقات برای درمان ریزش مو شبیه سازی سلول مو در حال مطالعه است روش شامل گرفتن مقدار کمی از سلول های مو باقی مانده یک شخص، تکثیر آنها و تزریق در مناطق تاس است.

شبیه سازی برای درمان طاسی با الگوی مردانه و زنانه در نظر گرفته شده است با این حال، کارآزمایی های جدید و بیشتری نیاز است.

پزشکین : کچلی را با این راه ها درمان کنید

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *