افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

کنتزل وزن در عید نوروز

 دکتر حمیدرضا فرشچی

بیش از چند روز تا آغاز تعطیلات باقی نمانده است. پیشاپیش حلول سال جدید و عید نوروز را به شما تبریک می گوییم و آرزوی تعطیلات خوشی را برای شما داریم. اگرچه تعطیلات زمان خوبی برای آغاز رژیم غذایی محدود شونده نیست، ولی نباید با مصرف آزاد مواد غذایی به افزایش بی رویه وزن برسید. تعطیلات به معنی همراه خانواده بودن و لذت بردن از با آنها بودن است.

q

نترسید! تعطیلات عید به این معنا نیست که ترازوی منزل شما بزرگترین دشمن شما شود. سعی کنید یاد بگیرید که چگونه هم از این تعطیلات لذت ببرید و هم در برنامه کاهش وزن شما خللی ایجاد نشود. همه چیز در اعتدال خلاصه می شود. تحقیقات علمی نشان میدهد متوسط افزایش وزن در طول ۱-۲ هفته تعطیلات کمتر از نیم کیلوگرم است که بسته به وزن شما متغیر است. (توجه به این نکته حائز اهمیت است که افرادی که دچار افزایش وزن بیشتری هستند در طول تعطیلات افزایش وزن بیشتری پیدا می کنند.)

با رعایت چند تکنیک ساده و آسان و کمی برنامه ریزی، شما می توانید رژیم غذایی خود را در این دوره نیز تحت کنترل خود در آورید.

قبل از نوروز اهدافتان را برای حفظ تناسب اندام تنظیم نمایید:

در دوران عید می بایست از فعالیت بدنی کافی برخوردار باشید. پس قبل از عید چند دقیقه را به نوشتن اهداف و راهکارهایی برای افزایش فعالیت بدنی و حفظ تناسب اندام خود در نوروز اختصاص دهید.

در نوشتن اهدافتان در عید نوروز مثبت نگر باشید و از جملات انرژی بخش استفاده کنید. برای مثال بنویسید : ( در ایام نوروز از گردش ، ورزش ، مهمانی و غذاهای سالم لذت خواهم برد.)

برای خود ذکر نمایید که اگر در عید نوروز بتوانید به اهدافتان نایل گردید چه مزایای را برای شما به ارمغان می آورد و در پایان تعطیلات چقدر از این بابت خوشحال و راضی خواهید بود و یا اگر نتوانید به اهداف کنترل وزنتان نایل گردید و وزن اضافه کنید در پایان تعطیلات چقدر اندوه و حسرت خواهید خورد.

اهداف تان را در جایی جلوی چشم قرار دهید و حتما هر روز صبح آنها را مطالعه کرده و به خودتان یادآوری نمایید.

نکات مهم در مهمانی های عید نوروز:

مصرف شیرینی در دید و بازدید های عید رایج است ولی مواد نشاسته ای و قندی ای که در شیرینی جات وجود دارند به راحتی تبدیل به چربی می گردند و فرد را چاق می سازند. لذا باید تا حد ممکن از مصرف شیرینی و آجیل در ایام عید خودداری نمود و به ویژه از مصرف آجیل در اوقات نزدیک به ناهار و شام پرهیز کرد.

در طی دید و بازدید ها و مهمانی های ایام نوروز ، ممکن است در مصرف میوه ، سبزی ، سالاد و آب ، کوتاهی شود و نیز تحرک و ورزش برخی افراد در ایام عید نوروز کاهش می یابد.

در ایام تعطیلات باید به میزان کافی آب نوشیده شود چرا که برخی از افراد به هنگام تشنگی ، غذای بیشتری می خورند یعنی تشنگی را با گرسنگی اشتباه می گیرند و نیز سعی کنید تشنگی خود را با آب (و یا چای) برطرف سازید و از نوشابه و شربت استفاده نکنید.

از بین مواد غذایی که در دید و بازدید ها به شما تعارف می شود بیشتر چای (بدون قند) ، میوه، خیار و خوراکی های کم کالری را انتخاب کنید و شرینی جات و آجیل را بسیار اندک مصرف کنید (مثلا در هر بازدید به تکه ای از یک شیرینی و ۱-۲ عدد پسته اکتفا کنید)

سعی کنید در مهمانی ها، ناهار و یا شام دسته جمعی و فامیلی ، هرگز با شتاب و عجله غذا نخورید و غذا را مزه مزه کرده و به آرامی بخورید و مکث زیادی بین لقمه های غذا داشته باشید . و در مهمانی ها نه خودتان غذای زیادی را در ظرف غذایتان بکشید و نه اجازه دهید دیگران این کار را برای شما انجام دهند و سعی کنید از بین غذاهای ارائه شده در مهمانی ها، بیشتر غذاهای کم چرب و کم کالری و کبابی را انتخاب کنید. انتخابتان بیشتر غذاهای کم چرب و سرخ نشده و ماست و سالاد فراوان باشد و برنج و نان را کم مصرف کرده و از سیب زمینی و مواد غذایی چرب و یا سرخ کردنی پرهیز کنید. و بدین شیوه از مهمانی و غذا نیز لذت ببرید.

به خاطر داشته باشید هدف از دید و بازدید و مهمانی های ایام عید ،خوردن زیاد نیست بلکه بیشتر از در کنار اقوام و خانواده بودن لذت ببرید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *