افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

چرا به بیماری آرتریت روماتوئید مبتلا می شویم

  • معمولاً این بیماری بین بیست تا چهل سالگی رخ می دهد، اما ممکن است در هر سنی بروز کند. این بیماری غیرقابل پیشبینی است به طوری که گاهی تا بیست و پنج درصد موارد، بیماران متوجه می شوند که بیماری خود به خود ناپدید شده و هرگز بازگشت نمی کند. بقیه تا پایان عمر خود از درجاتی از ناتوانی رنج خواهند برد.

 

بیماری آرتریت روماتوئید چیست :

بیماری آرتریت روماتوئید، نوعی بیماری مفصلی است و نظیر استئوارتریت منجر به التهاب مفاصل می شود. در واقع، لغت آرتریت از کلمه ای یونانی به معنی مفصل گرفته شده است (در واقع این لغت به معنی التهاب مفصل است.)

 

بیماری آرتریت روماتوئید برخلاف استئوآرتریت بیماری سیستمیک (عمومی)تری است. این بیماری با التهاب غشاء سینوویال (منبع مایعی که سطوح مفصلی را روغن کاری می کند) شروع می شود.

 

بیماری آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن التهابی است که به خصوص دستها، پاها، مچ دستها، قوزک پاها و زانوها را درگیر می کند، اما ممکن است سایر اعضاء بدن را نیز درگیر کند.

 

معمولاً این بیماری بین بیست تا چهل سالگی رخ می دهد، اما ممکن است در هر سنی بروز کند. این بیماری غیرقابل پیشبینی است به طوری که گاهی تا بیست و پنج درصد موارد، بیماران متوجه می شوند که بیماری خود به خود ناپدید شده و هرگز بازگشت نمی کند. بقیه تا پایان عمر خود از درجاتی از ناتوانی رنج خواهند برد.

 

در گذشته طب متعارف برای تسکین علائم تا حد زیادی بر داروهای ضدالتهابی قویتر و بیشتر تکیه داشته است. اما بسیاری از این داروها منجر به عوارض جانبی جدی می شوند، که در برخی موارد از خود بیماری بدتر است.

 

اگرچه هنوز علت دقیق بیماری آرتریت روماتوئید مشخص نشده است، شواهدی در دست است که این بیماری با سیستم خودایمنیر مرتبط است یا به عبارت دقیقتر، سیستم ایمنی که قرار است از بدن حفاظت کند، علیه آن وارد عمل می شود.

 

سیستم ایمنی منجر به تخریب اجزاء بافت مفصلی می شود که باعث درد مفصل، قرمزی، خشکی و تورم ان می شود. اما چه چیز سیستم ایمنی را برای انجام این کار، تحریک میکند؟

 

شواهد روزافزونی در دست است که رودهٔ بیماران مبتلا به بیماری آرتریت روماتوئید نسبت به برخی آنتیژنها نفوذپذیرتر است و به این آنتیژنها امکان میدهد به بدن حمله ور شوند و علائم بیماری را ایجاد کنند.

 

در صورتی که از بیماری آرتریت روماتوئید رنج می برید، اگر تا به حال به روماتولوژیست ” مراجعه نکرده اید، باید چنین کنید. افراد مختلف از درمان های متفاوتی نتیجه میگیرند. یافتن کسی که تنها به تسکین علائم شما با دارو اکتفا نکند، بلکه در پی یافتن علت علائم باشد، حائز اهمیت است.

 

منظور از بیان جملهٔ فوق این نیست که مخالف دارو درمانی در معالجهٔ بیماری آرتریت روماتوئید باشیم ، بلکه تاکنون شاهد نتایجی بسیار عالی در درمان بیمارا ن با درمانهای فیزیکی و طب سوزنی بوده ایم..

 

اگرچه رویکرد تغذیه ای در درمان بیماری آرتریت روماتوئید مورد اختلاف نظر بوده است، بنیاد آرتریت هنوز براین نکته اصرار دارد که رابط های میان تغذیه و آرتریت وجود ندارد. امروزه شواهد قابل توجهی به رژیم غذایی به عنوان عاملی اساسی در ایجاد علائم بیماری آرتریت روماتوئید اشاره دارد

 

چگونه ممکن است رژیم غذایی بر چیزی که اساساً یک بیماری خود ایمنی محسوب میشود، تأثیر داشته باشد؟

 

باید خاطرنشان کرد که غذاها بیشترین ارتباط را با سیستم ایمنی دارند. غذاها تعداد بیشماری آلرژن در خود دارند که بدن به طور مداوم سعی در دفع یا پذیرش آنها دارد. برخی از این آلرژنها طبیعی هستند و برخی از آنها از طریق افزودنیهای غذایی وارد می شوند. در هر صورت یافتن غذاهایی که منجربه تحریک علائم میشود یکی از اولین قدمهایی است که بیماران را به یافتن آن تشویق می کنند

 

بسیاری از حساسیتهای غذایی علائم بیماری آرتریت روماتوئیدد را تشدید می کنند. از شایعترین این غذاها گندم، ذرت، شیر و سایر مواد لبنی و گوشت گاو هستند. اگر در کودکی به حساسیت غذایی مبتلا بوده اید یا در خانوادهٔ شما سابقهٔ چنین حساسیتهایی وجود دارد یا اگر در سالهای اخیر مبتلا به حساسیتهایی شده اید، آلرژیهایی غذایی ممکن است عامل تحریک علائم آرتریت در شما به حساب آید.

 

به منظور شناسائی دقیق غذاهایی که منجر به حساسیت می شوند، بهترین روش استفاده از یک رژیم حذف آلرژی است.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *