افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

همیشه شاد و سرحال باشید با مصرف این خوردنی ها

همیشه شاد و سرحال باشید با مصرف این خوردنی ها

  • سروتونین، شاه­ کلید بیماری­های خلقی و شادی ­بخش طبیعی بدن است و بطور مستقیم بر روی خلق و خو و سایر عملکردهای فیزیولوژیک بدن از قبیل: اشتها، خواب، تعادل و انرژی تاثیر می­‌گذارد.

همانطور که تغییر فصل زمستان به بهار موجب تغییراتی در طبیعت می‌شود، این موضوع در خلق و خوی افراد نیز موثر است. حضور در طبیعت و شنیدن صدای پرندگان و دیدن مناظر زیبای کشورمان می‌تواند در بهبود خلق افراد موثر باشد. اما آیا راههای دیگری نیز برای بهبود روحیه و خلق وخو در این تعطیلات وجود دارد

شادی و آرامش  به تحریک انتقال­ دهنده های عصبی مانند سروتونین که در افزایش خلق و خو موثر است اثر می‌گذارد. راه‌های ساده‌ای برای افزایش این ناقل عصبی وجود دارد. حضور در طبیعت، خواب مناسب، مصرف موادغذایی سالم که کمک به افزایش سطح سروتونین می­‌کند، دیدو بازدیدهایی که موجب خنده و شادی شده و خاطرات خوب را برای شما زنده می‌کند، همه و همه می‌تواند موجب افزایش سروتونین مغز شود. اما در مورد سروتونین چه می‌دانیم؟

سروتونین، شاه­ کلید بیماری­های خلقی و شادی ­بخش طبیعی بدن است و بطور مستقیم بر روی خلق و خو و سایر عملکردهای فیزیولوژیک بدن از قبیل: اشتها، خواب، تعادل و انرژی تاثیر می­‌گذارد..

کاهش سروتونین باعث زیاد شدن اشتها و افزایش آن باعث کاهش اشتها و در نتیجه باعث لاغری می­‌شود.

هورمون سروتونین میزان اشتها راکنترل می­‌کند. افرادی که میزان این هورمون در مغزشان پایین است، برای بهبود روحیه خود میل شدیدی به غذا پیدا می­کنند.

سروتونین و رژیم غذایی

رژیم­ غذایی برسطح سروتونین اثر دارد. مواد­غذایی بسیاری هستند که می­توانند سطح تریپتوفان را افزایش دهند. تریپتوفان اسیدآمینه­ای است که در ساخت سروتونین نقش دارد. بسیاری از مواد غذایی منبع غنی از تریپتوفان هستند. شامل :

پروتئین: گوشت قرمز ، گوشت مرغ و گوشت بوقلمون

لبنبات:شیر ،ماست و پنیر

غلات :گندم ،ذرت و جو

حبوبات: لوبیا قرمز ، ماش نخود و سویا

دانه‌ها: تخمه کدو،کنجد،تخم کتان و دانه آفتابگردان

سبزیجات: اسفناج، انواع کلم، سیب­زمینی،قارچ،خیار،گوجه­ فرنگی

میوه­‌ها :موز،توت­ فرنگی، سیب، پرتقال، آناناس

آجیل­: بادام­ زمینی، گردو، پسته و بادام.

برای بالابردن سطح تریپتوفان در بدن می­‌توان با قرار دادن منابع غذایی فوق­ الذکر در رژیم غذایی خود به تولید سروتونین به طور طبیعی کمک کرد. این امر به نوبه‌­ی خود، خلق و خوی شما را بهتر کرده، اشتهای­‌تان را تنظیم می­‌کند و اجازه  می­‌دهد در آرامش باشید و هم­چنین به داشتن خوابی بهتر کمک می­‌کند.

ماهی از منابع غذایی سروتونین هستند. بهتر است ماهی­‌های چرب را مصرف کنید، از قبیل:تن، سالمون، ساردین. توصیه می‌شود برای اثربخشی بهتر سروتونین در رژیم غذایی­‌تان، پروتئین همراه با کربوهیدرات مصرف شود. تریپتوفان برای تولید سروتونین نیاز به کربوهیدرات دارد. اگر می­‌خواهید سروتونین دربدن باقی بماند، از مصرف آرد و شکر و شیرینی­جات پرهیز کنید.

منبع: بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *