افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

نکات مهم درباره مصرف قرص ژلوفن

ژلوفن از جمله داروهایی است که برای تسکین درد از آن استفاده می شود، اما مصرف دراز مدت ژلوفن عوارضی را به همراه دارد که در ادامه مهم ترین این عوارض را خواهید خواند.

444444444444

یک داروساز بالینی یا تاکید بر اینکه مصرف قرص ژلوفن در بیماران قلبی و عروقی می تواند منجر به افزایش حملات قلبی شود، گفت: مصرف دراز مدت قرص ژلوفن و این دسته از داروها با دوز بالا می تواند منجر به خونریزی معده و زخم های گوارشی به ویژه در افراد بالای ۶۵ سال، سیگاری و الکلی شود.
به گزارش گهر،دکتر سپیده الیاسی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه قرص ژلوفن جزو داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی است، گفت: از این دسته داروهای ضد التهاب که به صورت خوراکی، موضعی و تزریقی وجود دارد، می توان داروهای دیکلوفناک، پیروکسیکام و ناپروکسن را نام برد.

فروش بدون نسخه عامل مصرف خود سرانه قرص ژلوفن:

وی کاربرد این دسته از داروهای ضد التهاب را کنترل درد و التهاب دانست و گفت: این داروها با صلاحدید پزشک تجویز می شود اما به دلیل او تی سی (OTC) بودن این داروها و قرص ژلوفن که جزو داروهای فروشی بدون نسخه هستند به یکی از پرکاربردترین دارو در سطح جامعه تبدیل شده اند که به صورت بی رویه خودسرانه مصرف می شوند.

این متخصص دارو سازی بالینی تصریح کرد: با توجه به اجازه فروش بودن نسخه این دسته از داروها، شاید در ظاهر داروهای بی خطری به نظر برسند اما عوارض مختلفی برای مسکن ژلوفن و سایر داروهای اینها مطرح است؛ به همین دلیل در بعضی گروه های جمعیتی خاص این داروها باید با احتیاط مصرف شود و یا تا حد امکان مصرف نشود.

خارج شدن کنترل فشار خون با مصرف داروهای ضد التهابی:

الیاسی در خصوص مشکلات داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی برای افراد اظهار کرد: مصرف این نوع داروها در بیماران دارای فشار خون بالا می تواند منجر به خروج کنترل فشار خون شود؛ بنابراین در صورت لزوم مصرف این دسته از داروها در بیماران با فشار خون بالا باید با حداقل دوز و کوتاهترین دوره ممکن و تحت نظر پزشک مصرف شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف این دسته از داروها در کوتاه مدت نیز می تواند عوارضی مانند سوء هاضمه و سوزش سر دل داشته باشد، افزود: مصرف دراز مدت و دوز بالای این داروها می تواند منجر به خونریزی معده و زخم های گوارشی شود به ویژه خطر این عوارض در افراد بالای ۶۵ سال، بیماران با سابقه خونریزی گوارشی، افراد سیگاری، الکی و کسانی که داروهای ضد انعقادی مانند آسپرین مصرف می کنند بیشتر است؛ به همین دلیل به طور قطع باید تحت نظر پزشک از این داروها مصرف شود.
این متخصص داروسازی بالینی بیان کرد: بیمارانی که مشکلات کلیوی، نارسایی قلبی و یا بیماری های کبدی دارند نیز باید از مصرف این نوع دارو های ضد التهاب تا حد امکان خودداری کنند و در صورت لزوم مصرف با احتیاط و نظر پزشک از آن استفاده کنند.

افزایش حملات قلبی با مصرف ژلوفن در بیماران قلبی:

الیاسی افزود: مصرف ژلوفن در افرادی که ریسک فاکتور بیماری های قلبی، عروقی و یا سابقه سکته مغزی و قلبی دارند؛ می تواند خطر حملات قلبی را افزایش دهد به همین دلیل باید با احتیاط تجویز شود.
وی با اظهار اینکه مصرف قرص ژلوفن و داروهای این رده در بیماران آسمی می تواند منجر به افزایش خطر حملات آسمی شود، در پایان خاطر نشان کرد: داروهایی که به صورت OTC و بدون نسخه عرضه می شوند، به این معنا نیست که عاری از عوارض هستند بلکه باید با مشورت پزشک مصرف شوند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *