افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

قند؛ سم سفید پرخطر

از مضرات قند برای بدن بیشتر بدانید

به گزارش پزشکین به نقل از کتاب کاله؛ از مضرات قند چقدر می‌دانید؟ بگذارید با یک مقایسه ساده شروع کنیم. دو نوع قند وجود دارد؛ ساده و مرکب. بدن انسان برای تجزیه قند مرکب نیاز به زمان بیشتری دارد اما این قند برای بدن سالم‌تر است. قند مرکب در کربوهیدرات‌های طبیعی مانند غلات کامل و میوه‌ها یافت می‌شود. بر خلاف قند مرکب، قند ساده به سرعت توسط بدن تجزیه و باعث نوسان انرژی می‌شود. این نوع قند شامل انواع تصفیه شده و فرآوری شده موجود در ساکاروز  (Sucrose) است که به بسیاری از شیرینی‌ها و مواد قندی اضافه می‌شود. نباید فراموش کنید که مصرف بیش از اندازه قند ساده مشکلات بسیاری برای سلامت ایجاد می‌کند.

سیستم ایمنی

زیاده‌روی در خوردن قند ساده روی سیستم ایمنی بدن شما تا ۵ ساعت بعد از خوردن آن تاثیر عکس و منفی می‌گذارد. قند اضافی سیستم ایمنی بدن شما را از عملکرد درست باز می‌دارد و سلول های سفید را در مبارزه کردن با باکتری‌ها ناتوان می‌سازد. اما برخلاف قند ساده، کربوهیدرات‌های پیچیده چنین اثراتی ندارند. پزشکان عقیده دارند تنها ۸ قاشق چایخوری شکر، قدرت سیستم ایمنی شما را برای مبارزه با میکروب‌ها تا ۴۰٪ کاهش می‌دهد.

انرژی

تقریبا تمام افراد بعد از خوردن خوراکی‌هایی با قند ساده افت‌و‌خیزهایی را در سطح انرژی خود با تجزیه سریع قند در بدن خود تجربه می‌کنند. با این حال که تمام افراد واکنشی یکسان نسبت به قند ندارند، کسانی که به قند حساس‌ترند به طرز شدیدی با افزایش آدرنالین قندشان بالا می‌رود و بعد از خوردن مواد شیرین، قند خون‌شان افت می‌کند. این تاثیرات ممکن است مشکلاتی را در عملکرد افراد ایجاد کند، مانند دشواری توجه و ضعف در یادگیری.

فشار خون

افراط در مصرف قند هم مانند زیاده‌روی در مصرف نمک موجب بالا رفتن فشار خون در مردان می‌شود می‌شود. فراکتوز نوعی قند است که در ساکارز وجود دارد و به بسیاری از محصولات خوراکی اضافه می‌شود. بین این نوع قند و نوع دیگر آن یعنی گلوکز ارتباطی وجود ندارد. با این حال تحقیقات نشان داده که فشار خون در مردان بر اثر مصرف زیاد از حد فراکتوز است.

سلامت دندان

پر واضح است که قند تاثیر مخربی روی دندان‌ها دارد. وقتی قندی که می خورید با پلاک ترکیب می‌شود، اسیدی تولید می‌کند که به مرور زمان موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. بنابراین بهتر است تا جایی که می‌توانید غذاهایی با قند کم‌تر مصرف کنید، دندان‌ها را دوبار در روز مسواک زده و نخ دندان بکشید.

دیابت

بر خلاف باور عمومی، قند به طور مستقیم موجب بروز بیماری دیابت نمی‌شود. با این حال، مصرف زیاد قند همانند سایر عادت‌های غذایی بد به طور مستقیم موجب دیابت می‌شود. غذاهایی که دارای کالری زیاد هستند اغلب قند زیادی نیز دارند که می‌تواند منجر به بالا رفتن وزن شود. این افزایش وزن نیز می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت را بیشتر کند.

جلوگیری از مضرات قند با مصرف درست آن

قبل از خریدن محصولات غذایی برچسب تغذیه‌ای آن‌ها را مطالعه کنید تا دستتان بیاید به طور معمول مقدار قندی که مصرف می‌کنید چقدر است. قند اضافی می‌تواند درست از همان جاهایی وارد بدن شما شود که انتظارش را ندارید، مثل از طریق سس کچاپ، درسینگ سالاد و نان‌ها. خواندن اطلاعات تغذیه‌ای کمک می‌کند مواد غذایی سالم‌تری انتخاب کنید و مصرف قند از حد سالم آن خارج نشود.

نوشابه‌های گازدار یکی از محصولاتی هستند که مصرف آن‌ها باید تا جای ممکن محدود شود. درمورد شیرینی‌های دیگر مثل کیک، بیسکوئیت و بستنی نیز همین‌قدر احتیاط کنید و خوردن آن‌ها را به یک یا دوبار در هفته محدود کنید و به این شکل از مضرات قند و عواقب مصرف بیش از اندازه آن جلوگیری کنید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *