افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

عوارض و آسیب های زیاد خوابیدن بر سلامت بدن

  • اگر زياد بخوابيد، قلبتان آسيب خواهد ديد. در واقع شما خودتان را در معرض ابتلا به بيماريهاي قلبي قرار ميدهيد همچنين خوابيدن براي مدت طولاني، خطر افزايش شاخص توده بطن چپ را به دنبال دارد. با افزايش ضحامت بطن چپ قلب، خطر نارسايي قلبي هم بيشتر ميشود.

 

خواب زيادي ميتواند علامتي از بيماريها يا عوارضي گوناگون باشد که شامل خستگي مزمن، مشکلات تيروئيدي، بيماري قلبي، آپنه خواب، افسردگي، نارکولپسي (حمله خواب) و داروهايي خاص ميشود.

همچنين خواب خوب با چاقي، ديابت، بيماريهاي قلبي و مرگ زودرس و … مقابله ميکند. اما اين دليل نميشود که شما ساعتهاي زيادي را در خواب سپري کنيد. خواب با کيفيت براي سلامتي شما يک ضرورت است، اما اگر زياده روي کنيد به ضررتان است.

مؤسسه ملي خواب رهنمودهاي زير را در مورد اينکه يک نفر، بسته به سن و سالش، واقعاً به چقدر خواب روزانه نياز دارد ارائه کرده است. حالا قبل از اينکه شروع کنيد به محاسبه مقدار خواب مورد نيازتان، لازم است دليل مضر بودن زياد خوابيدن را بدانيد.

ممکن است به بيماري قلبي دچار شويد

اگر زياد بخوابيد، قلبتان آسيب خواهد ديد. در واقع شما خودتان را در معرض ابتلا به بيماريهاي قلبي قرار ميدهيد همچنين خوابيدن براي مدت طولاني، خطر افزايش شاخص توده بطن چپ را به دنبال دارد. با افزايش ضحامت بطن چپ قلب، خطر نارسايي قلبي هم بيشتر ميشود.

چاق ميشويد

بين زياد خوابيدن و چاقي هم ارتباط وجود دارد. اگر ساعتهاي طولاني بخوابيد، يعني از نظر فيزيکي در اين ساعتها غير فعال هستيد. فعاليت بدني کم هم يعني اينکه بدنتان کالري کمتري ميسوزاند و در نتيجه دچار اضافه وزن خواهيد شد.

ممکن است دچار ديابت شويد

خواب بيش از حد ميتواند روي توانايي بدن شما براي فرآوري قند اثر بگذارد و تحمل گلوکزتان را مختل کند که همان مقاومت انسوليني است که ريسک فاکتور متداولي براي ديابت نوع ۲ به شمار ميآيد. ضمناً، خواب زياد به معني فعاليت کمتر است که براي کاهش خطر ديابت اهميت زيادي دارد.

افسردهتان ميکند

اختلال خواب يکي از علائم رايج افسردگي است، اما زياد خوابيدن هم ميتواند روي خلق و خويتان اثر گذاشته و حتي منجر به افسردگي شود. خواب بر روي فرارسانهاي عصبي در مغز اثر ميگذارد. از آنجايي که خواب طولاني منجر به کاهش فعاليت بدني ميشود، سطح فرارسانهاي عصبي چون دوپامين و سروتونين کاهش پيدا کرده و ميتواند خطر افسردگي را بيشتر کند.

مغزتان آسيب ميبيند

زياد خوابيدن ميتواند قدرت مغزتان را هم تحت تأثير قرار بدهد و باعث شود مغزتان زودتر پير شود. همچنين بيش از اندازه خوابيدن مي‌‌تواند از نشانگرهاي اختلال در ساعت دروني يا مشکلاتي ديگر در سلامتي باشد که در نتيجه موجب تغييرات ساختاري مغز و ضعف در عملکرد ادراک و شناخت ميشود.

منجر به مرگ زودرس ميشود

بيش از اندازه خوابيدن حتي ميتواند مرگ زودرس را به دنبال داشته باشد. هر چند احتمالاً وحشتناک به نظر ميرسد اما تحقيقات زيادي اين موضوع را ثابت کردهاند. بيشتر از هشت ساعت خوابيدن در شب، احتمال مرگ زودرس را تا ۳/۱ برابر بيشتر ميکند. احتمال بيشتر مرگ زودرس به دليل زياد از حد خوابيدن ميتواند به دليل افزايش احتمال ديابت، بيماري قلبي، افسردگي و چاقي باشد.

باعث سر درد ميشود

زياد خوابيدن ميتواند باعث سر دردتان هم بشود. اين اتفاق به دليل نوسانات در فرارسانهاي عصبي مغز روي ميدهد شامل سروتونين که ميتواند عاملي براي سر درد باشد. همچنين اگر صبح دير از خواب بيدار شويد، ساعت نرمال صبحانه را از دست ميدهيد. در چنين شرايطي، ممکن است به دليل افت قند خون، کم آبي بدن دچار سر درد شويد.

به علاوه آنهايي که در طول روز زياد ميخوابند، به علت اختلال در خواب شبانه، صبح روز بعد احتمالاً دچار سر درد خواهند شد.

باعث کمر درد ميشود

اگر ساعتهاي طولاني پشت ميز کارتان مينشينيد و بعد هم يک راست به رختخواب ميرويد و فردا صبح تا ديروقت ميخوابيد، اين احتمال وجود دارد که دچار کمر درد شويد. نشستن و خوابيدن براي ساعتهاي طولاني، سطح فعاليت بدنيتان را کم کرده و به ضرر استخوانها و عضلات شماست. بنابراين کمر درد ميتواند از عوارض زياد خوابيدن هم باشد، مخصوصاً اگر مشکلات کمر هم داشته باشيد.

دراز کشيدن براي ساعتهاي طولاني يعني قرار دادن طولاني مدت بدن در يک وضعيت يکنواخت و تحرک نداشتن که ميتواند نشانگرهاي التهاب را افزايش بدهد و در نتيجه کمر درد بروز خواهد کرد.

منبع : نصف جهان

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *