افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

علائم کم خونی و فقر آهن را بشناسید

1

 

  • خانم ها در جریان بارداری های مکرر، هر بار حدود ۶۰۰ میلی گرم گلبول قرمز​ از دست می دهند. به بیان دیگر یک خانم همیشه در معرض کمبود آهن است و ممکن است که با رژیم غذایی تأمین نشود.

 

شایع ترین بیماری عضوی بشر در جهان کمبود آهن است. آهن ماده حیاتی در دل گلبول های قرمز و کار اصلی آن انتقال اکسیژن از ریه به بافت هاست. اگر روزی آهن کم شود به این معناست که محتوای اصلی گلبول های قرمز کاهش یافته و کار گردش خون مختل می شود.

به طور کلی حدود ۳ تا ۴ گرم آهن در بدن وجود دارد که قسمت عمده این مقدار داخل گلبول قرمز است. هر گلبول قرمز به طور طبیعی ۱۲۰ روز عمر می کند؛ گلبول قرمز بعد از این که اکسیژن را به ریه می برد، به بافت ها برمی گردد. به این ترتیب آهن از دل گلبول قرمز رها می شود و به بدن بازمی گردد، بعضی از گلبول ها نیز دفع می شود.

 

خانم ها در جریان بارداری های مکرر، هر بار حدود ۶۰۰ میلی گرم گلبول قرمز​ از دست می دهند. به بیان دیگر یک خانم همیشه در معرض کمبود آهن است و ممکن است که با رژیم غذایی تأمین نشود. از دلایل دیگری که به فقرآهن منجر می شود، این است که اگر کسی زخمی در دستگاه گوارش داشته باشد یا معده خود را عمل کرده باشد به کم خونی مبتلا می شود. فقرآهن صرفا به معنای کم خونی نیست، آهن در داخل آنزیم های حیاتی بدن نقش کلیدی دارد. اگر روزی آهن تمام شود، علاوه بر کم خونی، ساختار اساسی بدن آسیب خواهد دید و به عملکرد مغز و عضلات و اعضای داخلی بدن آسیب وارد خواهد شد. به همین دلیل بعد از بلوغ توصیه شده که خانم ها از آهن تکمیلی بهره مند شوند، به این دلیل خانم های باردار نیز باید از آهن تکمیلی استفاده کنند. در واقع علت اصلی فقرآهن در افراد این است که به نسبت حجم آهنی که از دست می دهند، هرگز آهن جایگزین دریافت نکرده اند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *