افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

سیگار الکترونیک و عوارض خطرناک آن

  • دریک آزمایش مربوط به خطرات سیگارهای الکترونیکی ۳۳ نفر داوطلب که هیچ کدام سیگاری نبودند شرکت داشتند. این افراد در روزهای مختلف از یک سیگار الکترونیکی با نیکوتین و یک سیگار الکترونیکی بدون نیکوتین و یک سیگار عادی مصرف کردند.

 

سیگار الکترونیک که چندی است جایگزین سیگارها شده اند، طرفداران بسیاری پیدا کرده اند. اما اینکه آیا این نوع از دخانیات مضراتی برای سلامتی دارند یا خیر همواره مورد سوال است !

دانشمندان تحقیقات بسیاری بر روی این مسئله داشته اند و طبق آخرین نتایج، ضربان قلب افرادی که سیگار نکشیده اند به نحوی قابل تغییر است که می تواند سبب افزایش سطح آدرنالین شود.

آیا سیگار الکترونیک کاملا سالم است ؟

سیگارهای الکترونیکی که از سال ۲۰۰۷ میلادی ساخته و وارد بازار شدند، هم اکنون رایج ترین محصول تنباکو در ایالات متحده می باشند.

از آن جایی که سیگار یکی از عاملین بسیار مهم سرطان است، این وسیله از انتقال مواد سرطان زا به فرد سیگاری تا حد زیادی جلوگیری می کند.

اما به دلیل آن که این دستگاه ها میزان بالایی نیکوتین دارند، خطرات ناشی از آن ها همچنان در پرده ابهام است و پزشکان در حال تحقیق و بررسی آن می باشند.

اعتیاد به نیکوتین

سیگار الکترونیک یک گزینه بسیار مناسب جهت افراد معتاد به نیکوتین به شمار می رود. اما از سوی دیگر ممکن است این وسیله یک مسیر جدید اعتیاد را ایجاد کند و سبب نگرانی های بهداشتی شود.

تحقیقات منتشر شده در مجله انجمن قلب امریکا در مورد سیگارهای الکترونیکیبه بررسی تاثیرات نیکوتین بر روی سلامت قلب افراد غیر سیگاری پرداخته است.

دکتر هالی میدیکافف، از دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس می گوید : ” با این که سیگار های الکترونیکی معمولا مواد سرطان زا کمتری را به فرد سیگاری منتقل می کنند ولی میزان زیادی نیکوتین در آن ها به کار رفته است. ”

نیکوتین خود یکی از عوامل بسیار مهم در افزایش خطر ابتلا به سرطان و حملاتقلبی می باشد.

سیگارهای الکترونیکی و عکس العمل سمپاتیک

نیکوتین را نمی توان یک عامل اصلی ایجاد سرطان به شمار آورد. اما ترکیبات این عنصر به نحوی است که از ترکیبات سیستم عصبی سمپاتیک تقلید می کند. نیکوتین در تغییرات سطح آدرنالین، افزایش ضربان قلب و همچنین فشارخون همانند عملکرد سیستم عصبی سمپاتیک عمل می کند. فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک و افزایش آدرنالین از عوامل نگران کننده پزشکی هستند. این عکس العمل در طولانی مدت سبب بروز بیماری های قلبی عروقی خواهد شد.

فعالیت عصبی سمپاتیک قلبی رامی توان به کمک دستگاه های اندازه گیری ضربان قلب (HRV) بررسی کرد. این تغییرات با ضربان قلب نیز قابل اندازه گیری می باشد. در حقیقت این فعالیت یک هشدار است که می توان به کمک آن از بروز بیماری های قلبی عروقی خبر دار شد. (HRV) حتی کمترین احتمال اختلالات قلبی را نشان می دهد.

از آن جایی که مصرف سیگارهای الکترونیکی در دراز مدت  سبب افزایش فعالیت سمپاتیک قلبی و بالا رفتن آدرنالین می شوند، نگرانی در این زمینه را شدت می بخشد و ایمنی بهداشتی این وسیله را تا حدی کاهش می دهد.

البته دیگر مواد به کار رفته در این وسیله همانند پروپیلن گلیکول و گلیسیرین هم تا حدی مضر هستند که اثرات منفی سیگار الکترونیک از این مواد نیز می تواند حاصل شود.

سیگارهای الکترونیکی و خطر حملات قلبی

دریک آزمایش مربوط به خطرات سیگارهای الکترونیکی ۳۳ نفر داوطلب که هیچ کدام سیگاری نبودند شرکت داشتند. این افراد در روزهای مختلف از یک سیگار الکترونیکی با نیکوتین و یک سیگار الکترونیکی بدون نیکوتین و یک سیگار عادی مصرف کردند. بعد از آن میزان HRV هر فرد اندازه گیری شد. جهت اندازه گیری سطح آنزیم پاراکسوناز پلاسما و همچنین میزان استرس  اکسیداتیو، نمونه خون از شرکت کنندگان گرفته شد. در نتایج آزمایشات مشخص شد که میزان HRV به طور قابل توجهی تغییر کرده است.

افرادی که از سیگارهای الکترونیکی بدون نیکوتین مصرف کرده بودند در استرس اکسیداتیو هیچ تغییری نداشتند.

طبق نظریه محققین در این آزمایش سیگار الکترونیک که حاوی نیکوتین نباشند بر روی سطح آدرنالین و قلب تاثیری نخواهند گذاشت و این وسایل تا حدی بی ضرر محسوب می شوند.

با این حال سیگار الکترونیک گزینه مناسبی برای مصرف افرادی که تا به حال سیگار مصرف نکرده اند نیست.

دانشمندان همچنان در حال تحقیق و بررسی مضرات و مزایای سیگارهای الکترونیکی هستند. با اینکه نوع بدون نیکوتین این وسایل تا حدی کم ضرر می باشند اما همچنان اعلام داشته اند که سیگارهای الکترونیکی سرطان زا بوده و تاثیر منفی بر روی قلب خواهد گذاشت. حتی نوع بدون نیکوتین این وسیله نیز عاری از خطر نخواهد بود.

 

منبع : نت نوشت

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *