افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

ریفلاکس معده شیرخوارگی و علایم آن در کودکان و نوجوانان

در این قسمت به برخی علایم غیر اختصاصی مربوط به ریفلاکس معده ی نوزادان و شیرخواران اشاره خواهد شد که مبتلایان به ریفلاکس معده در سنین بالاتر در دوران کودکی و نوجوانی از خود بروز میدهند.

درکودکانی که سابقه ی ریفلاکس معده در دوران شیرخوارگی داشته اند درمقایسه با سایر کودکانی که فاقد این سابقه می باشند علایمی یافت میشود که توجه به  سابقه ی پزشکی کودک  علاوه بر کنترل بهتر و مناسب تر  این علایم از هزینه های تشخیصی و درمانی غیر ضروری جهت کنار گذاشتن علل دیگر به وجود آورنده ی علایم مشابه خواهد کاست و در بسیاری موارد در نظر نگرفتن سابقه ی ریفلاکس معده ی نوزادی و شیرخوارگی به عدم توانایی در کنترل مناسب شکایات خواهد انجامید از این دسته علایم به موارد شایع زیر میتوان اشاره نمود.

e

۱. بسیاری از کودکان ریفلاکسی در سنین نوپایی و اوایل کودکی دچار گرفتگی در پشت بینی و حلق میباشند که به علت بزرگی لوزه ها ی  حلقی و لوز ه سوم و پولیپ های بینی در این کودکان و به علت تماس مداوم با محتویات اسیدی معده با این مناطق در سالهای فعال بودن ریفلاکس معده میباشد که عدم توجه به این سابقه در کودک و رفع نکردن ان باعث عدم موفقیت در کنترل ان خواهد بود . برای این دسته از کودکان عدم استفاده از وسایل خواب الرژی زا مانند بالشت و تشک های پر شده با پشم و پر طبیعی و کنترل ریفلاکس مخفی یا علامت دار معده از شدت انسداد در بینی و پشت حلق خواهد کاست و لزوم عمل جراحی برای برداشتن لوزه ها را کاهش خواهد داد.

۲ . در درصد بالایی از کودکان و نوجوانانی که دارای آسم فعالیتی میباشند و با ورزش و تحرک بالا علایم سرفه و نفس تنگی را دارند توجه به سابقه ی ریفلاکس معده ودرمان ریفلاکس فعال معده باعث کاهش قابل توجه علایم و استفاده از اسپری های تنفسی حاوی کورتون در این بیماران خواهد شد.

۳ . از انجایی که این کودکان در معرض استرس ناشی از برگشت محتویات اسیدی معده به مری و دهان در طول خواب هستند در بسیاری از این کودکان علایم بد خوابی . کابوس های شبانه . دندان قروچه در طول خواب و بوی بد دهان هنگام برخواستن از خواب به همراه علایم عصبی پایدار تر مانند پرخاشگری . تمایل به پرتاب اشیا . تمایل به گاز گرفتن و چنگ زدن . بدخلقی و گاه زدن سر خود به اشیای اطراف مانند دیوار و حتی سرامیک و کفپوش دیده میشود که در این موارد نیز در صورت در نظر نگرفتن ریفلاکس معده ی مخفی و سابقه ی نوزادی و شیرخوارگی ان کنترل علایم دشوار و گاه ملزم به استفاده از داروهای آرامبخش و مراجعات متعدد پزشکی جهت تشخیص علل ان خواهد بود.

۴. در کودکان و نوجوانان با سابقه ی ریفلاکس معده به علت اسیدی بودن محیط دهان و رشد میکروب های بی هوازی و تشدید پلاک های دندانی پوسیدگی های دندان بیشتر و شدید تر از سایر کودکان میباشد واین کودکان در سنین کمتری نسبت به سایر کودکان پوسیدگی های وسیع و پر تعداد را در دندان های خود نشان میدهند.

۵ . دردهای شکمی مزمن و عدم تحمل به برخی غذاها و مراجعات متعدد پزشکی جهت تعیین علت دردهای شکمی در این کودکان و نوجوانان به مراتب بیشتر از سایر کودکانی می باشد که سابقه ی ریفلاکس شیرخوارگی را نداشته اند.

۶. میزان لاغری ( به علت ترس از خوردن غذا و بی میلی نسبت به غذا خوردن ) و چاقی ( به علت پرخوری در برخی از کودکان به جهت کاهش اسید معده و برطرف نمودن خشکی و سوزش گلو به صورت عادتی ) در این کودکان در سنین مدرسه و نوجوانی نسبت به سایر کودکان تا حدود قابل توجهی بالاتر می باشد. در این گونه موارد و بسیاری موارد دیگر که در مقالات بعدی به ان اشاره خواهد شد مطلع نمودن پزشک معالج از سابقه ی نوزادی و شیرخوارگی ریفلاکس معده ی کودک به کاهش مدت درمان و پرهیز از مصرف داروهای غیرضروری کمک خواهد نمود.

دکتر بهروز مقدادی

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *