افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

رژیم مناسب برای کسانی که سنگ کیسه صفرا دارند

safra2

در این مقاله از سایت پزشکین می خواهیم رژیم مناسب برای کسانی که سنگ کیسه صفرا دارند را شرح دهیم. پس اگر از آن دسته افراد هستید که از این بیماری رنج می برید حتما این مقاله را مطالعه فرمایید.

سنگ کیسه صفرا می‌تواند به شكل شن‌ریزه‌هایی در این ناحیه بر اثر تغذیه غلط و استفاده از رژیم‌های خیلی کم‌ کالری یا رژیم‌های یویویی (که باعث کاهش و افزایش سریع وزن و بازگشت به حالت اولیه می‌شوند) ایجاد ‌شود.
وقتی این شن‌ریزه‌ها به هم می‌پیوندند سنگ‌های درشت‌تر را می‌سازند. سنگ‌های ریز تحت تاثیر انقباضات کیسه صفرا می‌توانند شناور شوند.
وقتی چربی مصرف می‌کنیم باید چربی امولسیونه شود. صفرا مسوول امولسیونه کردن چربی است. چربی‌هایی که می‌خوریم سبب انقباض کیسه صفرا و هدایت آن به داخل دوازدهه می‌شود که در آنجا امولسیون انجام گرفته و انقباض ایجاد شده می‌تواند شن‌ها را حرکت داده و مسیر خروج صفرا را بگیرد که با درد بسیار زیادی همراه است.
از این جهت، در مواردی که سیستم صفرا آزرده است یا در اثر مشکلاتی تحث تاثیر بیماری‌های ویروسی یا کبد چرب نمی‌تواند وظیفه خود را خوب انجام دهد، استفاده از رژیم‌های کم‌چرب، انتخاب اول است.
در هیچ شرایطی، حتی در ابتلا به سنگ‌ کیسه ‌صفرا، نباید چربی را از رژیم‌غذایی حذف کرد؛
زیرا تركیبات حیاتی با حضور آنها ساخته می‌شوند؛ به طور مثال، کلسترولی كه در بدن، نقش بسیار مهمی در ساخت انواع هورمون‌ها و همچنین ویتامین D و سایر ترکیبات دارد، خود از چربی‌ها حاصل می‌شود.
توصیه می‌کنیم تمام افراد، از جمله مبتلایان به سنگ کیسه ‌صفرا، در تغذیه راه مناسبی را برگزینند که متناسب با سن، جنس و وضعیت بدنی بوده، متنوع و متعادل باشد تا در عین حال که تمامی نیازهای بدن تامین می‌شود، بدن قدرت کافی برای مقابله با بیماری‌ها و سالم ماندن را داشته باشد.
غیر از تغذیه فعالیت بدنی نیز بسیار مهم است تا انرژی دریافت شده در بدن انباشته نشود. در غیر این صورت، انرژی حاصل از مواد غذایی، به شکل بافت‌های چربی در بدن انباشته شده و می‌تواند مثل غدد درون‌ریز هورمون‌های متعددی را فعال یا غیرفعال کند و تمامی ارگان‌های حساس از جمله مغز، قلب، کلیه و همه سیستم‌ها را تحت تسلط خود درآورد.
در كل، افرادی که سنگ‌کیسه صفرا دارند باید چربی‌کمتری مصرف کنند تا از انباشتگی صفرا پیشگیری کرده و در ضمن باید رژیم غذایی سالمی حاوی غلات، نان‌های سبوس‌دار و میوه و سبزی داشته باشند زیرا ترکیبات نادرست در کیسه صفرا می‌تواند سبب کریستالیزه شدن‌ترکیباتی ‌شود که تشدید سنگ کیسه صفرا را به دنبال دارند.
بین روغن‌ها، جز روغن ‌نارگیل که دارای اسیدهای اشباع شده است، روغن‌های گیاهی هیدروژنه‌ نشده مفیدند. روغن‌های جامد را نیز اصلا توصیه نمی‌کنیم؛ چون هضم‌شان سخت‌تر است و بدن هم نیازی به آنها نداشته و بی‌جهت چربی خون را بالا می‌برند.
ترجیحا مبتلایان به سنگ کیسه صفرا باید روغن مایع مصرف کنند، البته در مورد روغن‌های مایع هم مساله این است که گاهی مصرف‌کنندگان تشخیص نمی‌دهند کدام روغن برای سالاد، کدام برای طبخ و کدام برای سرخ کردن مناسب است. به همین دلیل، توجه به موارد درج شده روی بسته‌بندی‌اهمیت دارد. مبتلایان حتی می‌توانند مواد غذایی دارای چربی مثل انواع مغزها، کنجد، حلوا ارده و تخم‌مرغ … را نیز مصرف کنند، مگر آنکه در اثر خوردن‌شان دچار درد و ناراحتی شوند.

 

 

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *