افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

رژیم غذایی لاغری پالئو

qqq

رژیم پاﻟﺌﻮ به نام رژیم غار نشینی نیز خوانده می شود ! این رژیم، رژیمی است برای کاهش وزن، که در سال ۲۰۱۳ در گوگل مورد بررسی بسیاری افراد قرار گرفت. این رژیم شامل مصرف غذاهایی می باشد که محصول شکار یا صید است مانند گوشت و غذاهای دریایی و دربردارنده غذاهایی است که قابل نگه داری خارج از یخچال می باشد مانند تخم مرغ، مغز ها، دانه ها، میوه ها سبزیجات، گیاهان و ادویه جات

این رژیم بر اساس عادات غذایی اجداد شکارچی ما در دوران پارینه سنگی می باشد عاداتی که در میان اجداد ما پیش از گسترش کشاورزی در حدود ۱۰۰۰۰ سال قبل وجود داشت. این به آن معناست که مواد غذایی مانند گندم، شکر تصفیه شده، سیب زمینی ، نمک و هر گونه خوراکی فرآوری شده در دستور غذایی این رژیم جایی ندارد. درباره رژیم پاﻟﺌﻮ توافق رسمی وجود ندارد اما به طور معمول این رژیم حاوی کربوهیدرات اندک و پروﺗﺌﻴﻦ زیاد است البته در انواع این رژیم مقدار دریافت گوشت قرمز و کربوهیدرات متفاوت است. طرفداران این رژیم غذایی بیان می دارند رژیم پاﻟﺌﻮ یک برنامه غذایی سالم طولانی مدت است که به شما در جهت کاهش وزن یاری می رساند و خطر ابتلا به بیماری های دیابت، بیماری های قلبی، سرطان و خطر ابتلا به سایر بیماری ها را کاهش می دهد. بسیاری از مطالعات انجام شده درباره رژیم پاﻟﺌﻮ دارای محدودیت است .

برای اثبات اینکه آیا این رژیم همانند آن چه افراد بیان می دارند کارآمد است یا خیر تحقیقات بلند مدتی باید انجام پذیرد . تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ انجام شد نشان داد رژیم پاﻟﺌﻮ خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. اما محدودیت های موجود در تحقیق فوق به این معناست که نمی توان به روشنی بیان داشت آیا رژیم پاﻟﺌﻮ نسبت به سایر رژیم های کم کالری اثر بخشی بهتری دارد یا خیر.

نکات مثبت رژیم غذایی پالئو

رژیم پاﻟﺌﻮ فرد را تشویق به مصرف بیشتر میوه و سبزیجات و مصرف غذاهایی می نماید که کمتر فرآوری شده اند. در این رژیم کاهش مصرف غذاهای پر کالری دریافت کالری را در فرد کاهش می دهد و منجربه کاهش وزن می گردد. این رژیم رژیمی ساده است و نیازی به حساب مقدار کالری نیست. برخی از انواع این رژیم غذایی براساس قانون ۸۰/۲۰ پیش می رود اما اگر شما در ۸۰ درصد مواقع پایبند به این رژیم باشید ۹۹ درصد از مزایای این رژیم را دریافت می نمایید. انعطاف پذیری این رژیم موجب می گردد فرد راحت تر این رژیم را دنبال کند و به موفقیت دست یابد.

نکات منفی رژیم پالئو

هیچ پیشینه تاریخی دقیقی درباب رژیم غذایی اجداد ما در عصر سنگ وجود ندارد بنابراین رژیم غذایی پاﻟﺌﻮ به طور عمده بر اساس حدس های قریب به یقین است و ادعاهایی که درباره مفید بودن این رژیم می شود بر پایه مدارک علمی نمی باشد. بسیاری از انواع این رژیم فرد را ترغیب به مصرف مقادیر زیاد گوشت قرمز می کند که این امر بر خلاف توصیه های سلامت موجود در باب مصرف گوشت قرمز است. بسیاری از انواع این رژیم مصرف محصولات لبنی و غلات کامل را ممنوع می نماید محصولاتی که بخشی از یک رژیم متعادل سالم به حساب می آید. این رژیم مصرف گوشت قرمز و غذاهای دریایی یا تخم مرغ را ضروری می داند بنابراین این رژیم برای گیاه خواه خواران رژیم مناسبی نیست!

نظر BDA

بسیاری از انواع این رژیم گروه های اصلی غذاها را نادیده می گیرد بنابراین، این رژیم احتمال ابتلا به سوء تغذیه در فرد را افزایش می دهد مگر اینکه از جانشین مناسب به جای آن غذاها استفاده گردد و مکمل های غذایی مصرف شود. این رژیم دارای جنبه های مثبتی نیز می باشد بنابراین پیروی از نوعی از این رژیم که مصرف گونه های غذایی مانند غلات کامل، محصولات لبنی و حبوبات را حذف نمی نماید گزینه مناسبی است. این رژیم دارای تنوع نمی باشد بنابراین فرد احتمال دارد زود دلزده شود و پیروی از این رژیم را کنار گذارد. اگر شما می خواهید از یک فرد غارنشین پیروی نمایید بهتر است از مقدار فعالیتی که آن فرد داشته پیروی نمایید و نه از رژیم غذایی او !

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *