افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

دانستنی هایی درباره ارزش غذایی گوشت

دانستنی هایی درباره ارزش غذایی گوشت

  • این گوشت، منبع خوبی از برخی املاح و عناصر کمیاب (خصوصا روی یا زینک) است. درواقع، هر ۱۱۵ گرم از گوشت بره، ۳۳ درصد از نیاز روزانه بدن به این املاح را تامین می‌کند.

 

گوشت بره (lamb) به گوشت گوسفندی گفته می‌شود که کمتر از یک‌سال عُمر کرده باشد. در زبان انگلیسی به گوشت گوسفند بالای یک‌سال hogget و به گوشت گوسفند کاملا بالغ mutton می‌گویند.

گوشت بره، منبع فوق‌العاده‌ای از پروتئین محسوب می‌شود. هر ۱۱۵ گرم آن حاوی ۲۷.۵ گرم پروتئین است که ۵۵ درصد از نیاز روزانه بدن به پروتئین را تامین می‌کند. خوردن همین مقدار از گوشت بره، این ویتامین‌های مهم را نیز برای بدن فراهم می‌سازد: ۴۸ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B۱۲، ۳۷ درصد از نیاسین (B۳) و ۱۴ درصد از ریبوفلاوین (B۲).

این گوشت، منبع خوبی از برخی املاح و عناصر کمیاب (خصوصا روی یا زینک) است. درواقع، هر ۱۱۵ گرم از گوشت بره، ۳۳ درصد از نیاز روزانه بدن به این املاح را تامین می‌کند. میزان آهن و مِس در همین مقدار از گوشت بره، به‌ترتیب به ۱۲ و ۷ درصد از نیاز روزانه بدن می‌رسد. علی‌رغم این ویژگی‌های مثبت و مهم، میزان کالری و چربی‌های اشباع در گوشت بره زیاد است. هر ۱۱۵ گرم از آن ۳۳۱ کالری و ۱۰ گرم چربی اشباع دارد. این میزان، تقریبا دوسوم از نیاز روزانه بدن به این چربی‌ها را تشکیل می‌دهد. مصرف مداوم گوشت بره با توجه به کالری زیاد آن، می‌تواند به افزایش وزن منجر شود. پورین، عنصر دیگری است که در گوشت بره وجود دارد. پورین در بدن به اسید اوریک تبدیل می‌شود و اگر به‌درستی دفع نشود، در بدن تجمع می‌کند و خطر شکل‌گیری سنگ‌های کلیوی را افزایش می‌دهد. بنابراین، افراد مستعد ابتلا به نقرس و سنگ کلیه باید از مصرف غذاهای سرشار از پورین، مثل گوشت بره، پرهیز کنند.

منبع: بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *