افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

جریان جمع آوری قلیان ها به کجا کشید

  • هربار زمزمه‎های آزاد شدن مصرف قلیان به گوش می‏رسید،؛ وزارت بهداشت به اشکال مختلف سعی در مقابله با این ایده‎ها می‏کرد. تا سال ۱۳۸۶ که زور وزارت بهداشت به سایر سازمان‎های مخالف ممنوعیت قلیان چربید و دوباره بحث ممنوعیت قلیان مطرح شد.

 

ممنوعیت استفاده از قلیان، روند پر پیچ و خمی داشته‎است. در سال ۷۱ جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، ممنوعیت استعمال قلیان را به هیات وزیران، ریاست جمهوری و مجلس ارائه داد که از این سال تا سال ۷۶ مصوبه مجموعه هیات دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت و براساس آن استعمال سیگار و مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع اعلام شد. با این حال، قلیان دوباره بر میزهای قهوه‌خانه‎ها دیده می‌شد.

در سال ۱۳۸۳ باز مصرف قلیان در اماکن عمومی کشور ممنوع شد. ولی این ممنوعیت ادامه نداشت و در سال ۱۳۸۴ با اصلاح تبصره ماده۱ آیین نامه ممنوعیت استعمال و عرضه سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی، قهوه خانه‎ها و رستوران‏های سنتی مجاز به عرضه سیگار و مواد دخانی شدند؛ اما به فاصله کمتر از یک سال، ورق برگشت.

در همین مدت، هربار زمزمه‎های آزاد شدن مصرف قلیان به گوش می‏رسید،؛ وزارت بهداشت به اشکال مختلف سعی در مقابله با این ایده‎ها می‏کرد. تا سال ۱۳۸۶ که زور وزارت بهداشت به سایر سازمان‎های مخالف ممنوعیت قلیان چربید و دوباره بحث ممنوعیت قلیان مطرح شد.

اردیبهشت ماه ۹۳ بود که آقای یوسف بریمانی، رئیس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران ساری، بزرگ‎ترین مشکل این اتحادیه را تداخل صنفی برخی صنوف برشمرد و خاطرنشان کرد:«عرضه قلیان تنها از واحدهای کسبی صنف قهوه‌خانه‌داران مجاز است.» در این بین، خرداد ماه سال گذشته، عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس، آقای فرج الله عارفی با مثبت ارزیابی کردن مصوبه دیوان عدالت اداری مبنی بر ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی، گفت:«نیروی انتظامی و وزارت بهداشت مکلفند در راستای تأمین سلامت جامعه، با متخلفانی که حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی را لغو می‌کنند، برخورد کنند.»

صدای اعتراض‎های نمایندگان مجلس برای جمع ‏آوری قلیان‎ها هر ازگاهی بلند می‎شود. در این زمینه آقای احمد آریایی‌نژاد، عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس طی گفت‌وگویی، جمع‎آوری قلیان‌ها از قهوه‌خانه‌ها و سفره‎خانه‌های سنتی را ضروری خواند:«مگر غیر از این است که در اسلام هر چیزی که سبب بیماری، هلاکت ونابودی بشر شود حرام است. پس چرا به چنین اماکنی که جوانان کشور را به ورطه نابودی می‎کشاند اجازه فعالیت داده می‏شود و مسوولان مقدمات کار را برای جوانان فراهم می‏کنند؟ بهتر است با توجه جدی به اصل تقدم پیشگیری بر درمان، قلیان‎ها در کشور جمع‎آوری شوند»

اما حالا اعتراض نمایندگان مجلس بالا گرفته‎است. معاون قضایی دادستان کل کشور در حقوق عامه، خواستار توجه جدی همه نهادهای متولی به قانون مبارزه ملی با دخانیات شد و گفت:« پراکندگی نظرات و دیدگاه‎ها با وجود قانون لازم‎الاجرا در زمینه مقابله با عرضه دخانیات، از جمله قلیان در اماکن عمومی، موجب شده که اکنون عرضه قلیان در برخی استان‎ها ممنوع و در برخی استان‎ها بلامانع باشد و چنین تعارضی قطعاً زیبنده نیست.» حشمتی افزود:«دادستان کل کشور نیز خواستار برگزاری نشست‎های مشترک با دستگاه‎های مسوول و متولی در این زمینه شده‌اند تا با تدبیر و تصمیمی مناسب، اگر این قانون مشکلاتی در اجرا دارد، حل و فصل شود و جلسه امروز هم به همین دلیل تشکیل شده است.»

معاون دادستان کل کشور با اشاره به مضرات و آسیب‏های مصرف سیگار و قلیان در جامعه و لزوم حساس کردن مردم و خانواده‎ها در این زمینه، تاکید کرد:«برای مقابله جدی با مصرف و عرضه قلیان در اماکن عمومی و قهوه‎خانه‎ها، باید ابتدا تعارض‏های دیدگاهی و اجرایی بین متولیان از بین برود و در عین حال اگر اصلاحیه‎هایی در قانون لازم است، انجام شود.»

حشمتی با تاکید بر اینکه عرضه قلیان متاسفانه جاذبه و درآمد خوبی دارد و عده ‏ای به دلیل اینکه با ممنوعیت عرضه قلیان کسب و کارشان مختل می‎شود در این زمینه شاکی هستند، گفت: «برخی نمایندگان مجلس به ما مراجعه کرده‎اند که چرا مانع عرضه قلیان می‏شوید و چرا قهوه خانه ‏هایی را به این دلیل می‌بندید، پاسخ ما این بوده که چرا موقعی که قانونش در مجلس تصویب شد مجلسیان محترم به فکر همه ابعاد قضیه نبودند و حالا که خودشان قانون مصوب کرده‌اند چرا می گویند که با بستن قهوه خانه‌ها مشکلی حل نمی‌شود؟»

وی افزود: «مرجع قانون‎گذاری باید هنگام تصویب هر مصوبه‎ای به همه ابعاد آن توجه کنند. معاون دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه در حال حاضر موضوع منع عرضه و مصرف قلیان در اماکن عمومی بین زمین و آسمان مانده است، گفت:«دستگاه‎های متولی باید در این زمینه با دقت نظر و جدیت به اتفاق نظر برسند تا تکلیف اجرایی شدن این قانون به سرعت مشخص شود.»

منبع : سلامت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *