افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

توصیه هایی برای کاهش استرس شما

  • وقتی زمان خوابیدن شما زیاد شده است و شما بر خلاف همیشه، زیادتر از حد معمول می خوابید، این احتمال وجود دارد که درگیر یک مسئله استرس زا می باشید. خوابیدن یکی از مکانیسم های ناپخته و خام برای کنار ماندن از وضعیت مسئله است.

 

چهار رفتاری که استرس شما را به صورت بیمارگون و مخرب پایین می آورند:
۱: خرید کردن
یکی از رفتارهایی که بصورت ناخودآگاه استرس را پایین می آورد ولی مخرب و ناپخته است، خرید کردن می باشد. زمانی که شما بدون نیاز اصیل به چیزی، به یکباره خودتان را در حال خرید کردن اقلام و وسایلی می بینید که تصمیمی از قبل برای آن نداشتید و اصولاً جزء الزامات کنونی شما نبوده است، آگاه باشید که بصورت پنهانی در حال دور زدن استرس زندگی تان هستید. این جابجایی استرس، باعث می شود، شما مدتها از حل کردن مسئله خود طفره بروید.
۲ : خوابیدن
وقتی زمان خوابیدن شما زیاد شده است و شما بر خلاف همیشه، زیادتر از حد معمول می خوابید، این احتمال وجود دارد که درگیر یک مسئله استرس زا می باشید. خوابیدن یکی از مکانیسم های ناپخته و خام برای کنار ماندن از وضعیت مسئله است. و به زبان دیگر، سیستم ایمنی روانی شما، از طریق افزایش میزان خواب، حالت هوشیاری را از شما می گیرد. یک سند برای این مدعا، دانش آموزان و دانشجویانی است که اصولاً در زمانهای غیر از شب امتحان، بی خواب می شوند و تا ساعتها بیدار می مانند، ولی به محض نزدیک شدن به استرس های امتحانات و رو به رو شدن با کتاب، خیلی سریع خواب آلوده می شوند. در روابط زوجین، زمانی که مسئله مهمی وجود دارد و باید برای آن کوشید، یکی از زوج ها بر خلاف عادت همیشگی، زودتر به خواب می رود و واقعاً دست خودش نیست. اما در سطح ناخودآگاه، این نوع افزایش خواب در این زمانها، روشی برای سلب هوشیاری از مواجهه با مسئله است.
۳ : خوردن
بدن ما دارای دو سیستم عصبی است: سمپاتیک و پاراسمپاتیک. وقتی دچار استرس هستیم سیستم عصبی سمپاتیک ما فعال است و به ما راهبردهای جنگ و گریز نشان می دهد. در این حالت هورمونهای استرس در سطح خون بسیار هستند. یکی از راه هایی که بدن ما ابداع می کند، مشغول داشتن خود بصورت ناخودآگاه با رفتاری مثل خوردن است. خوردن یک رفتار فعال کننده سیستم پاراسمپاتیک است. برخی خانمها در جلسات مشاوره می گویند «بدون اینکه خبر داشته باشم، خودم را به کررات جلوی یخچال در حال خوردن می یابم». در بیماری بولیمیا (bulimia) یا پرخوری عصبی، افراد دارای یک استرس پنهان هستند که فقط با خوردن و زیاد خوردن خودشان را آرام می کنند. برخي از زوجين همديگر را براي لاغر شدن تحت فشار قرار مي دهند كه همواره نتيجه عكس مي دهد. به عبارت ديگر، فردي كه تحت فشار لاغر شدن هست، تصوير بدني اش زير سوال مي رود و همين عامل موجب مي شود او دچار استرس شده و بيشتر از قبل به خوردن روي آورد.
۴ :  رابطه جنسی
بر طبق توضیحاتی که برای خوردن اشاره کردیم، رفتار جنسی وسواسی و زیاد، همیشه به معنای این نیست که فرد تمایل واقعی جنسی اش زیاد است، بلکه، رابطه جنسی با فعال نگه داشتن سیستم پاراسمپاتیک، فرد را از استرس دور می سازد. ولی با پایان رابطه جنسی، استرس ها خود را دوباره نشان می دهند و فرد به صورت ناخودآگاه، تحریک به شروع رابطه دیگری می شود. این رفتار برای همسر، بعد از مدتی رو می شود و او رفتار جنسی خالی از صمیمیت را مشاهده می کند. در این مورد نیز استرس، علاوه بر ناپخته حل شدن، موجب آسیب خوردن به رابطه عاطفی نیز می شود. این مورد در بین مردها بیشتر از زنها است.
اگر این چهار رفتار را در خودتان مشاهده می کنید، حتماً با یک روانشناس و مشاور صحبت کنید تا از گسترش دامنه مشکل فردی به حوزه بین فردی جلوگیری شود.
منبع : عصر خبر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *