افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

امکان ابتلا به بیماری قلبی در سنین بالا بر اثر مصرف زیاد گوشت

ارتباط مصرف زیاد گوشت و لبنیات با نارسایی قلبی

طبق گزارش جدید محققان، مردان میانسالی که بیش از اندازه گوشت، لبنیات و سایر مواد خوراکی حاوی پروتئین بالا مصرف می کنند در مسیر ابتلا به نارسایی قلبی قرار دارند.

به گزارش پزشکین به نقل از مهر؛ محققان در این تحقیق دریافتند پروتئین موجود در ماهی و تخم مرغ ارتباطی با افزایش ریسک نارسایی قلبی ندارند.

«جایرکی ویرتانن» سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه فنلاند شرقی، در این باره می گوید: «رژیم غذایی سرشار از پروتئین در طول سال های اخیر به محبوبیت زیادی دست یافته است. اما یافته ها نشان می دهد مصرف بالا پروتئین، مخصوصا پروتئین دارای منشاء حیوانی، دارای تاثیرات مضری بر سلامت است.»

در بیماری نارسایی قلبی، قلب تضعیف شده و نمی تواند خون و اکسیژن کافی برای تامین نیازهای بدن پمپاژ کند. نارسایی قلبی می تواند موجب کوتاه شدن طول عمر شود. از آنجائیکه هیچ درمانی برای این مشکل وجود ندارد، پیشگیری از طریق رژیم غذایی و سبک زندگی بسیار ضروری است.

به گفته ویرتانن، هنوز علت افزایش ریسک نارسایی قلبی مشخص نیست. اسیدهای آمینه بلوک های سازنده پروتئین ها هستند. طبق فرضیه وی، «برخی اسیدآمینه ها در نارسایی قلبی نقش دارند. اما این نظریه مقدماتی بوده و نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه هست.»

به گفته محققان، علاوه بر خود پروتئین، نحوه آماده سازی غذا هم نقش مهمی در افزایش ریسک نارسایی قلبی دارد. به عنوان مثال، مصرف ماهی به صورت پخته یا کباب شده به گوشت فرآوری شده ارجح است.

در این مطالعه، داده های بیش از ۲۴۰۰ مرد فنلاندی جمع آوری شد و آنها به طورمیانگین به مدت ۲۲ سال تحت نظر بودند. رده سنی مردان ۴۲ تا ۶۰ سال بود.

در طول مدت مطالعه، ۳۳۴ نفر از این مردان مبتلا به نارسایی قلبی شدند. در بین این گروه، ۷۰ درصد پروتئین مصرفی دارای منبع حیوانی و ۲۸ درصد دارای منشاء گیاهی بود.

محققان براساس میزان پروتئین مصرفی دریافتند ریسک نارسایی قلبی در مورد تمام منابع پروتئین ۳۳ درصد بود، اما در مورد پروتئین حیوانی این ریسک ۴۳ درصد و در مورد پروتئین حاصل از لبنیات این ریسک ۴۹ درصد بیشتر بود. پروتئین گیاهی با افزایش ۱۷ درصدی ریسک نارسایی قلبی مرتبط بود.

تنها پروتئین حاصل از ماهی و تخم مرغ در این مطالعه ارتباطی با ریسک نارسایی قلبی نداشت.

با این حال محققان هنوز توصیه به محدودکردن مصرف پروتئین را برای پیشگیری از نارسایی قلبی زود می دانند و بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *