افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

بهترین خوراکی ها کدامند؟

تاثیر خوراکی‌ها بر سلامت روان به سن بستگی دارد

به گزارش پزشکین به نقل از ایسنا؛ گوشت، میوه و سبزی از خوراکی‌هایی هستند که سلامت ذهن را تقویت می‌کنند اما کدام یک از آنها مفیدتر هستند.

به گزارش ایسنا، نتایج یک بررسی نشان می‌دهد تاثیر غذاهای خاص روی سلامت روان شناختی فرد تا حد زیادی به سن او وابسته است.

گروهی از متخصصان آمریکایی دریافتند تاثیر برخی خوراکی‌ها روی سلامت خُلق و روان افراد جوان با تاثیرگذاری آنها روی افراد مسن متفاوت است و عکس آن نیز صادق است.

متخصصان آمریکایی معتقدند این یافته‌ها به افراد کمک می‌کند تا برای بهبود سلامت روان و ذهن خود گزینه غذایی بهتری را انتخاب کنند.

در سال‌های اخیر متخصصان به بررسی خوراکی‌هایی پرداختند که می‌توانند تاثیر چشمگیر بر سلامت روان داشته باشند. به طور مثال نتایج یک آزمایش که اوایل سال جاری منتشر شد نشان می‌دهد مصرف میوه و سبزی می‌تواند در مدت دو هفته سلامت روان را بهبود دهد در حالیکه نتایج یک بررسی دیگر حاکی از ارتباط بین مصرف گوشت قرمز و کاهش خطر ابتلا به افسردگی است.

این باور وجود دارد که چنین فوائدی مربوط به این است که چگونه برخی خوراکی‌ها ترکیب مغز را تغییر داده و بر سلامت ذهن تاثیر می‌گذارند. هر چند در این بررسی جدید به نکته مهمی اشاره شده و آن این است که “ساختار مغز در تمام طول زندگی یکسان نیست.”

متخصصان به این نکته اشاره کردند که رشد مغز تا سن ۳۰ سالگی کامل نمی‌شود. به همین دلیل می‌توان تفاوت کنترل احساسی، عادات فکری و ترمیم پذیری بین جوانان و بزرگسالان بالغ را توجیه کرد. در نتیجه فاکتورهای تغذیه‌ای می‌تواند روی سلامت روان این دو گروه سنی تاثیر بگذارد.

در این مطالعه دو گروه سنی ۲۹-۱۸ و ۳۰ سال به بالا مورد بررسی قرار گرفتند و به ارتباط بین رژیم غذایی، ورزش و فشار روانی در دو گروه توجه شد.

متخصصان دریافتند مصرف بیشتر گوشت قرمز و طیور که سطح مواد شیمیایی بهبود دهنده خلق و خو در مغز را افزایش می‌دهد با سلامت روح و ذهن در افراد جوان مرتبط است هر چند این ارتباط در افراد مسن مشاهده نشد.

همچنین ورزش کردن به تولید این مواد شیمیایی منجر می‌شود. به بیان دیگر افراد جوان که کمتر از سه بار در هفته گوشت قرمز یا سفید مصرف می‌کنند و کمتر از سه نوبت در هفته ورزش می‌کنند بیشتر دچار فشارهای روانی هستند.

متخصصان مشاهده کردند سلامت روان شناختی بزرگسالان بالغ با مصرف بیشتر سبزی و میوه بهبود پیدا می‌کند. این تیم تحقیقاتی تاکید کردند این خوراکی‌ها سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی هستند که با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند.

با افزایش سن میزان شکل‌گیری رادیکال‌های آزاد بیشتر می‌شود بنابراین نیاز به آنتی اکسیدان‌ها بیشتر می‌شود.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، متخصصان تغذیه و سلامت در مجموع دریافتند سن فرد بر اثرگذاری رژیم غذایی روی سلامت روان شناختی تاثیر می‌گذارد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *