افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

برای درمان سوختگی از خمیردندان و سیب زمینی استفاده نکنید

4درک

  • متخصص پوست گفت: شایع‌ترین حادثه‌ای که در چهارشنبه سوری رخ می دهد، سوختگی درجه یک یا سطحی است ولی سوختگی های درجه دو یا شدید و درجه سه یا شدیدترین نوع سوختگی نیز در حوادث چهارشنبه سوری، زیاد دیده می شود.

 

حسین حجازی, متخصص پوست در رابطه با چهارشنبه آخر سال و خطراتی که ممکن است آتش‌بازی برای پوست به همراه داشته باشد، اظهار داشت: استفاده از مواد آتش‌زا حتی در صورتی که کاملاً مراقبت صورت گیرد، هرگز به طور کامل ایمن نیست. هر ساله شاهد حوادثی در ایام چهارشنبه سوری از جمله سوختگی‌های شدید، از دست دادن چشم یا پاره شدن پرده گوش هستیم.

وی با تأکید بر اینکه باید از حمل مواد محترقه و آتش گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف جداً خودداری شود، بیان داشت: هیچگاه مواد آتش بازی را در ظروف شیشه‌ای یا فلزی نباید قرار داد، زیرا در صورت انفجار ذرات شیشه یا فلز، به اطراف پرتاب شده و سبب صدمات و خطرات جانی خواهد شد.

متخصص پوست ادامه داد: در زمانی که سطح پوست دچار سوختگی سطحی شود اولین اقدام اورژانسی که می‌توان انجام داد این است که عضوی از بدن که دچاری سوختگی سطحی شده است را زیر شیر آب سرد گرفته و سپس گاز وازلین را روی آن بگذاریم.

وی افزود: بلافاصله نیز باید فرد حادثه دیده را که دچار سوختگی شده به اورژانس برسانیم و این مساله را به یاد داشت که در سوختگی‌های سطحی آب سرد درد را التیام می‌بخشد.

متخصص پوست ادامه داد: متاسفانه سوختگی در صورتی که به صورت عمقی باشد سطح پوست را به صورت کامل تخریب می‌کند و این مساله عوارض روحی و روانی برای فرد به همراه دارد چرا که ظاهر آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حجازی تاکید کرد: استفاده از ترقه و آتش‌بازی علاوه بر سوختگی پوست ممکن است به بینایی آسیب برساند و حتی کوری فرد را به همراه داشته باشد، البته این مساله به شدت حادثه و فاصله انفجار بستگی دارد.

متخصص پوست گفت: شایع‌ترین حادثه‌ای که در چهارشنبه سوری رخ می دهد، سوختگی درجه یک یا سطحی است ولی سوختگی های درجه دو یا شدید و درجه سه یا شدیدترین نوع سوختگی نیز در حوادث چهارشنبه سوری، زیاد دیده می شود.

وی با بیان اینکه درد، تورم، تاول و قرمزی پوست از مهمترین نشانه‌های سوختگی هستند، گفت: در میان نواحی مختلف بدن معمولا سوختگی دست از بقیه شایع تر و پس از آن، سوختگی صورت و تن بیشتر است. همچنین قطع عضو و عفونت ثانویه، دو عارضه خطرناک از میان عوارض زودرس سوختگی اند و اختلال اعصاب و روان، به ویژه افسردگی نیز یکی از عوارض دیررس سوختگی به شمار می‌رود.

حجازی به خانواده‌ها در مورد سوختگی‌های پوست توصیه کرد: تاول ها را نترکانید چون آنها مانند پانسمانی مناسب در محل سوختگی عمل می‌کنند و آن ناحیه را از آلودگی های محیطی در امان نگه می دارند. فقط در صورتی باید محل سوختگی را به طور کامل پاکسازی کرد که سوختگی شیمیایی اتفاق افتاده باشد اما این پاکسازی هم صرفا باید به وسیله پزشکان و در شرایط استریل انجام شود.

وی تصریح کرد: در صورت وقوع حادثه با گاز استریل یا یک پارچه تمیز بدون کرک، محل سوختگی را آرام بپوشانید و هرگز از خمیر دندان، سیب زمینی رنده شده و روغن برای تسکین درد و بهبود سوختگی استفاده نکنید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *