افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

با این خوراکی ها دهان خود را خوشبو کنید

8

  • مبارزه با بوی بدن دهان می تواند به سادگی نوشیدن آب بیشتر باشد. آب کمک می کند تا ذرات و خرده های غذا از دهانتان خارج شده و تولید بزاق دهان بیشتر شود. باکتری هایی که دلیل بدبویی دهان هستند

دندان های تان را دست کم دو بار در روز مسواک بزنید، روزانه یک بار نخ دندان بکشید و سالی دو بار به دندان پزشک مراجعه کنید؛ این ها اولین راهکارهای داشتن دهانی خوشبو می باشند. برای اقدامات بعدی، می توانید هنگام مسواک زدن روی زبانتان هم مسواک بکشید تا باکتری هایی که سبب بوی بد دهان هستند برطرف شوند. غذاها و خوراکی ها می توانند روی بوی دهان اثر بگذارند و سبب خوشبو یا بدبو شدن دهان شوند. مسلماً می دانید غذاهایی مانند سیر و پیاز و نوشیدن قهوه می تواند موجب بدبو شدن تنفس شود اما غذاهایی نیز هستند که می توانند به خوشبویی دهانتان کمک کنند.

با مصرف ترکیبی از غذاهایی که به تمیزی تنفس و بهداشت دهان کمک می کنند می توانید دهانتان را خوشبو کنید. اگر با وجود اقدامات لازم، بدبویی نفستان ادامه پیدا کرد، به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است این حالت علامتی از یک بیماری باشد.

مرکبات

همه  ی میوه ها و سبزی ها منابع سرشاری از ویتامین ث هستند، مخصوصاً مرکبات. ویتامین ث یک آنتی اکسیدان قوی است و تأثیر دیگری که می تواند داشته باشد کمک به غلبه بر بوی بد ناشی از باکتری ها در دهان است.

سبزی ها و میوه های تُرد مانند هویج، فلفل شیرین یا سیب هم می توانند به برطرف کردن بوی بد دهان کمک کنند زیرا مانند یک سابنده برای دندان ها عمل کرده و خرده های غذا را خارج می کنند. هر میوه و سبزی می تواند به رساندن ویتامین ث به بدنتان کمک کند، پس سعی کنید میوه و سبزی بیشتری در وعده ها و میان وعده های تان بگنجانید.

ماست

ماست و سایر غذاهای تخمیری منبعی از باکتری های مفید به نام پروبیوتیک ها هستند. این پروبیوتیک ها می توانند نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی و غلبه بر سایر باکتری های مضر در بدن ایفا نمایند. تحقیقات نشان داده ماست می تواند به برطرف کردن بوی بد دهان ناشی از باکتری کمک کند.

خوردن ماست و سایر منابع پروبیوتیک به تمیزی و تازگی تنفس کمک می کند. یادتان باشد بهترین انتخاب ها برای منابع پروبیوتیک، انواع خالص آن هستند که قند اضافی ندارند. باکتری های دهان می توانند از قند و شکر تغذیه کنند، بنابراین توصیه می شود که مصرف قند اضافی را محدود کنید.

ریحان و جعفری تازه

جعفری و ریحان تازه می توانند بوی بد ناشی از ترکیبات موجود در خوراکی هایی مانند سیر و پیاز را برطرف کنند. پلی فنول های موجود در گیاهان تازه مانند پروبیوتیک ها، ترکیبات سولفور موجود در غذاهای بودار را تجزیه می کنند بنابراین آن ها را در دهان خنثی کرده و به طراوت نفستان کمک می کنند. برای اینکه بیشترین بهره را از این سبزی ها ببرید، توصیه می شود همراه با غذاهایی که حاوی سیر و پیاز هستند از ریحان و جعفری نیز مصرف کنید. مثلاً می توانید سس ریحان درست کنید.

نعنای تازه هم به برطرف کردن بوی بد دهان که ناشی از باکتری هاست کمک می کند. افزودن نعنای تازه به آب نوشیدنی یا اضافه کردن نعناع به اسموتی راه های ساده ای برای استفاده از نعنای تازه در تغذیه تان است.

سایر گیاهان مانند میخک یا دانه های رازیانه هم برای حل این مشکل مفیدند. گیاهان و سبزیجات متنوع از نظر طعم و بو را همراه با غذاهای گوناگون امتحان کنید تا هم خواص آنتی اکسیدانی شان بیشتر شود و هم دهانتان خوشبو گردد.

چای غیر شیرین

چای سبز و چای سیاه منابع خوبی از آنتی اکسیدان ها هستند. این آنتی اکسیدان های چای می توانند از سلول ها در برابر آسیب ناشی از عوامل سرطان زا محافظت کرده و همچنین با باکتری های عامل بوی بد در دهان مبارزه کنند. نوشیدن چای، یک راه ساده برای استفاده از این ترکیبات ضد بوی بد دهان در تغذیه تان است. اما هشیار باشید که افزودن قند و شکر به چای می تواند رشد باکتری در دهان را تقویت کند، پس چای را بدون قند و شکر بنوشید.

بیشتر آب بنوشید

مبارزه با بوی بدن دهان می تواند به سادگی نوشیدن آب بیشتر باشد. آب کمک می کند تا ذرات و خرده های غذا از دهانتان خارج شده و تولید بزاق دهان بیشتر شود. باکتری هایی که دلیل بدبویی دهان هستند در محیط خشک بیشتر رشد می کنند، پس سعی کنید همیشه آب بدنتان را حفظ کنید تا مانع رشد این باکتری ها در دهانتان شوید.

از نوشیدنی های الکلی پرهیز کنید و قهوه هم زیاد ننوشید تا نفستان تازه تر و خوشبوتر باشد. الکل و قهوه می توانند موجب خشکی دهان شده و زمینه را برای رشد باکتری ها، مساعدتر کنند. از دهان شویه ها زیاد استفاده نکنید زیرا بیشترشان حاوی الکل بوده و دهان را خشک می کنند. شاید این دهان شویه ها موقتاً روی بوی بد دهان سرپوش بگذارند اما در درازمدت مفید نیستند.

اسفناج

فواید مصرف سبزیجات برگ تیره بی شمار است و یک دلیل دیگر برای خوردن این نوع سبزی ها مانند اسفناج این است که بوی بد دهان را برطرف می کنند. اسفناج مانند ریحان و جعفری، سرشار از آنتی اکسیدان بوده و بوی ناشی از سولفور موجود در خوراکی های بودار را برطرف می کند.

بیماری هایی که بر بوی دهان اثر می گذارند

گاهی بوی بد تنفس و دهان، به خاطر غذای خورده شده یا عدم بهداشت نیست. بوی بد دهان می تواند علامتی از بیماری های زیر باشد:

آبسه یا عفونت دندان، کرم خوردگی یا پوسیدگی دندان، ریفلاکس اسید معده، عفونت ریه یا گلو، بیماری لثه، سیگار کشیدن، عوارض جانبی برخی داروها، دیابت، مشکلات کلیوی یا کبدی و یا انسداد روده.

اگر بوی بد دهانتان با راهکارهایی که در پیش گرفتید برطرف نشد یا مکرراً تکرار شد، به پزشک یا دندان پزشک مراجعه کنید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *