افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

انواع بالون معده

 

  • در بالن هوا به دليل سبكي، علايم اوليه شامل درد و تهوع بسيار خفيف‌تر است. منتها از لحاظ ميزان كاهش وزن  چه بسا ممكن است در بالن مايع به دليل سنگيني بيشتر بالن، احساس كاهش اشتها و در نهايت كاهش وزن بيشتر هم باشد.

حتما تاکنون زیاد درباره بالون معده مطالبی شنیده اید. پس می دانید که نوعی جراحی است, البته جراحی ساده و سرپایی که از راه آندوسکوبی انجام می شود و لازم نیست در بیمارستان بخوابید و حتی به بیهوشی هم نیازی نیست. اکنون که خلاصه ای از کار بالون معده را گفتیم می خواهیم بطور تکمیلی در باره این بالون بیشتر توضیح بدهیم تا آشنایی بیشتری داشته باشید

نكاتي در ارتباط با بالون معده

بالون معده چيست؟

بالون معده يك روش ساده و بدون جراحي براي كاهش اشتها و كاهش حجم معده است. در اين روش، پزشک فوق تخصص گوارش توسط آندوسكوپي و پس از اطمينان از سالم بودن معده، بالون را به داخل معده فرستاده و سپس بر اساس اندازه معده بيمار آن را بسته به نوع بالون، از مايع يا هوا به ميزان ۵۰۰ تا ۸۰۰ سي سي پر مي کند. بالون حدود ۳/۲ از حجم معده را پر کرده و سبب ایجاد سیری زودرس و کاذب می شود پس از ۶ ماه پزشك دوباره آن را با آندوسكوپي خارج می کند. اخیرا از انواع جدید بالون معده با ماندگاری یکسال نیز در این مرکز بطور اختصاصی استفاده می شود.

چه افرادي كانديدهاي خوبي براي بالون هستند؟

افراد باBMI =۳۰-۴۰ به دليل اينكه اضافه‌ وزن محدودي دارند، مي‌توانند با يك دوره بالون البته به شرط رعايت رژيم غذايي كم كالري و ورزش مرتب،‌ به وزن ايده‌آل برسند.

افراد با BMI بالاي ۴۰، اين افراد مي‌توانند براي كاهش وزن، از اين روش استفاده كنند؛ ولي از آنجايي كه اضافه‌ وزن زيادي دارند، بايد نسبت به افراد دسته اول، بيشتر رعايت كنند. گاهي ممكن است براي رسيدن به وزن مطلوب از ۲ يا چند دوره بالن استفاده كرد. همچنين افراد خيلي چاق كه كانديد عمل‌هاي جراحي چاقي هستند، گاهي توسط جراحان محترم براي كاهش وزن اوليه و عوارض كمتر بيهوشي و عمل جراحي جهت بالن ارجاع داده مي‌‌شوند.

عوارض احتمالي بالون معده چيست؟

بالون معده، روش بسيار كم عارضه‌اي است. عوارض عمده آنوجود درد و تهوع و گاهي استفراغ در چند روز ابتدايي است كه در افراد مختلف، فرق مي‌كند. گاهي هيچ درد و تهوعي وجود ندارد كه فرد ممكن است با توجه به ذهنيت قبلي مبني بر وجود درد و تهوع، حتي نگران شود كه ممكن است براي بالن اتفاقي افتاده باشد،‌ درحالي كه اين افراد فقط به دليل سازگاري خوب معده هيچ علامتي ندارند. گاهي ممكن است درد و تهوع وجود داشته باشد كه در اين صورت بايد از داروهاي مناسب استفاده سود. وجود اضطراب و نگراني بر مدت و شدت عوارض مي‌افزايد. لذا بايد دانست كه اين علايم موقتي بوده و به زودي برطرف مي‌شوند. عوارض دیگر احتمالی از جمله سوراخ شدن معده و انسداد روده در موارد بسیار نادری میت واند اتفاق بیافتد. در ضمن ارتباط روزانه و مرتب با پزشك بسيار مهم است.

تفاوت بالن مايع و بالون هوا چيست؟

در بالن هوا به دليل سبكي، علايم اوليه شامل درد و تهوع بسيار خفيف‌تر است. منتها از لحاظ ميزان كاهش وزن  چه بسا ممكن است در بالن مايع به دليل سنگيني بيشتر بالن، احساس كاهش اشتها و در نهايت كاهش وزن بيشتر هم باشد.

نكات مهم براي كسب نتايج مطلوب‌تر با بالون معده:

همواره با پزشك خود ارتباط نزديك و صميمانه ‌اي داشته باشيد.

در صورتي كه عارضه‌ اي احساس كرديد يا روند كاهش وزنتان متوقف شد، بلافاصله با پزشك خود تماس بگيريد.

برنامه غذايي كم‌ كالري و ورزش منظم را هم فراموش نكنيد.

انواع جدید بالونهای معده

۱.endball (بالون مخلوط مایع هوا):

این نوع بالون ساخت کشور فرانسه با قابلیت ماندگاری تا ۹ ماه و قابلیت پر شدن همزمان با مخلوط مایع و هوا بوده که سبب کاهش عوارض ابتدایی شامل تهوع و استفراغ و درد می گردد در نتیجه تحمل آن برای بیمار راحتتر می شود.

۲.  spatz

بالون قابل تنظیم از طریق اندوسکوپی ساخت کشور آمریکا با قابلیت ماندگاری تا ۱سال که از مزایای این نوع بالون تنظیم آن از طریق آندوسکوپی بوده که به پزشک اجازه می دهد ابتدا بالون را با حجم کمتری از مایع پر نماید و در طول ۱ سال بر اساس اشتهای بیمار حجم آن را از طریق آندوسکوپی کم و زیاد نماید به همین دلیل عوارض ابتدایی شامل تهوع و درد به حداقل می رسد و در ضمن بیمار می تواند در هر زمان که احساس نمود معده اش به حجم قبلی بالون عادت نموده نسبت به افزایش حجم آن از طریق آندوسکوپی اقدام نماید. تاکنون ۱۵۰ بالون از این نوع گذاشته شده و نتایج خوبی که شامل کاهش تهوع و استفراغ و درد و کاهش وزن بیشتر نسبت به بالونهای ۶ ماهه بوده به دست آمده است.

بالون معده با قابلیت تنظیم از طریق پورت و ماندگاری طولانی

این نوع از بالونهای معده ساخت کشور فرانسه بوده و از هوا پر می شوند. این بالونها از طریق اندوسکوپی وارد معده شده و از طریق یک پورت زیر پوستی قابلیت افزایش وک اهش حجم دارند. خاصیت قابل تنظیم بودن آنها مشابه حلقه معده (gastric banding) بوده ولی عوارض احتمالی حلقه معده از جمله نفوذ به داخل معده و جابجایی اتفاق نمی افتد. از برتری این نوع بالون این است که تهوع و استفراغ ودرد وجود ندارد و باتوجه به ماندگاری طولانی امکان کاهش وزن بیشتری را می دهد. مزیت دیگر این نوع بالون قابل تنظیم بودن آن می باشدکه به پزشک این امکان را می دهد که بر اساس تحمل و اشتهای بیمار مانند حلقه معده از روی پوست حجم بالون را کم و زیاد نماید.

اولین عمل بالون با قابلیت تنظیم و ماندگاری ۲ سال با حضور نماینده شرکت فرانسوی endogast در تاریخ ۱۹/۰۱/۸۹ انجام شد و بیمار بعد از چند ساعت با حال عمومی خوب مرخص گشت.

توصيه‌هاي مهم به افراد متقاضي عمل‌هاي چاقي

همواره سعي كنيد ساده‌ترين، كم‌ عارضه‌ ترين، در عين حال موثرترين روش را انتخاب كنيد.

همواره در طول درمان با پزشك خود ارتباط صميمانه و نزديك داشته باشيد.

سعي كنيد روش درماني خود را كاملا علمي و بر اساس توضيحاتي كه در بالا داده شده انتخاب كرده تا با حداقل عوارض مواجه شد.

مقایسه بالون مایع و هوا برای اولین بار در دنیا توسط دکتر فرامرزی:

این مقایسه که برای اولین بار در دنیا انجام شده بالونهای مایع وهوا را از جهت عوارض (درد و تهوع واستفراغ در روزهای ابتدائی) و کاهش وزن نهائی بررسی نموده است. با توجه به این مطالعه اگرچه عوارض اولیه در بالونهای هوا کمتر بوده ولی کاهش وزن نهائی در بالونهای مایع به طور متوسط ۱۰ الی ۱۵ کیلوگرم بیشتر می باشد این مقاله بزودی در مجلات معتبر منتشر می شود

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *