افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

از کجا بدانیم دچار استرس شده ایم

  • سردردهای تنشی که گاهی اوقات با عنوان سردردهای استرسی شناخته می‌شوند، به‌واسطه استرس به‌وجود می‌آیند. این سردردها از نیم ساعت تا چندین ساعت، و در دو طرف سر، ادامه پیدا می‌کنند و می‌توانند با فشار در گردن و شانه‌ها نیز همراه باشند.

 

استرس در کوتاه‌مدت مشکل‌ساز نیست، اما اگر بدون بررسی و درمان باقی بماند و برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، می‌تواند روی زندگی و سلامتی شما تاثیر منفی بگذارد. با این‌حال، بسیاری از افراد معمولا نمی‌دانند که مبتلا به استرس هستند. داشتن توانایی لازم برای شناسایی استرس، این امکان را برای شما فراهم می‌کند که علت‌های اصلی را بهتر تشخیص بدهید و زندگی سالم‌تر و شادتری را تجربه کنید. در ادامه این مطلب، شما را با نشانه‌های استرس آشنا می‌کنیم.

احساس خستگی

استرس دارای اثرات فیزیولوژیکی روی بدن است، چون هورمون‌هایی را در خون آزاد می‌سازد که ضربان قلب را تسریع می‌کنند و باعث تندتر شدن نفس می‌گردند. تداوم این حالت و فشار ناشی از آن روی بدن می‌تواند اثرات مخرب و فرسوده‌کننده‌ای داشته باشد و درنهایت به خستگی مفرط در اکثر اوقات زندگی منجر شود. به‌علاوه، استرس می‌تواند از خواب راحت و مطلوب هم جلوگیری کند. درواقع،‌ استرس این توانایی را دارد که محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال را در مغز فعال سازد که نقش مهمی در تنظیم چرخه خواب-بیداری بر عهده دارد. در این حالت، فرد دائما از خواب بیدار می‌شود و انگاری که یک مساله ثابت را دوباره و دوباره در ذهنش بررسی می‌کند.

دندان‌قروچه

دندان‌قروچه، یکی از علائم استرس است و ارتباط نزدیکی با کمبود خواب دارد. در این حالت، ضمیر ناخودآگاه شما شدیدا فعال می‌شود و نشانه فیزیکی آن از طریق دندان‌قروچه در دهان نمایان می‌گردد. ساییدن و فشردن دندان‌ها روی هم می‌تواند به مشکلات دهان و دندان منجر شود و حتی باعث درد گرفتن غیرعادی فک شود.

سردرد

سردردهای تنشی که گاهی اوقات با عنوان سردردهای استرسی شناخته می‌شوند، به‌واسطه استرس به‌وجود می‌آیند. این سردردها از نیم ساعت تا چندین ساعت، و در دو طرف سر، ادامه پیدا می‌کنند و می‌توانند با فشار در گردن و شانه‌ها نیز همراه باشند. اگر به‌طور منظم همین سردردها را تجربه می‌کنید، به احتمال زیاد از استرس مزمن رنج می‌برید.

تحریک‌پذیری عصبی

استرس می‌تواند طوری بر خلق‌وخوی ما تاثیر بگذارد که کنترل حالت‌های ما را دشوار کند. وقتی که استرس داریم، سیستم عصبی ما شدیدا فعال می‌شود و گیرنده‌های حسی ما هم به محرک‌های بیرونی کاملا حساسیت پیدا می‌کنند. در این حالت، همه چیز می‌تواند برای ما تنش‌زا شود و ما را در موقعیت واکنشی شدیدا سریع و افراطی قرار بدهد. معمولا نشانه‌های دیگر استرس مانند کمبود خواب و سردرد هم می‌توانند تاثیر منفی روی خلق‌وخو داشته باشند.

از دست دادن میل جنسی

برای این‌که میل جنسی دارای عملکرد طبیعی و عادی خودش باشد، تعادل هورمونی و مسیرهای عصبی باید با یکدیگر هماهنگی و همگامی داشته باشند. وقتی که استرس دارید، هورمون‌های استرس در بدن ترشح می‌شوند و این تعادل و همگامی را مختل می‌کنند. همین روند می‌تواند به از دست دادن میل جنسی منجر شود.

زیاده‌روی در خوردن، کم‌خوری یا استفاده از خوراکی‌های ناسالم

تغذیه نامطلوب و غیراستاندارد یا پُرخوری در افراد مبتلا به استرس رایج هستند. یکی از عوامل موثر در این روند، کمبود وقت در زندگی افراد مبتلا به استرس و استفاده آن‌ها از فست‌فودهای ناسالم در این شرایط است. افرادی که با استرس در کوتاه‌مدت مواجه هستند، معمولا کمبود اشتها را تجربه می‌کنند. با این‌حال، افراد مبتلا به استرس مزمن که این مشکل را در درازمدت تجربه می‌کنند، افزایش اشتها دارند و خصوصا به سمت مواد غذایی شیرین و نشاسته‌ای تمایل پیدا می‌کنند

منبع : بهداشت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *