افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

اثرات مفید و مضر سحر خیز بودن و شب زنده داری بر ژن افراد

اثرات مفید و مضر سحر خیز بودن و شب زنده داری بر ژن افراد

244353

دانستنی هایی درباره اثرات مفید و مضر سحر خیز بودن و شب زنده داری بر ژن افراد را با جزئیات کامل از گفته محققان بیان می کنیم همراه ما باشید در ادامه مطلب .

همه‌ی ما شنیده‌ایم افرادی که سحرخیزند سالم‌تر، شاداب‌تر و عاقل‌تر هستند. اما این مسئله چندان به زمان خوابیدن در شب یا روز مربوط نمی‌شود، بلکه به DNA ما مربوط است. اخیرا محققان طی تحقیقاتی دریافته‌اند که ۱۵ گونه ژن مختلف در ژنوم انسان وجود دارد که با سحرخیزی مرتبط است و هفت تا از آنها با تنظیم چرخه  خواب و بیداری بدن یا همان ساعت بدن ارتباط دارد.
در این تحقیق ما می‌خواهیم اطلاعات بیشتری درباره‌ی قدرت ارجحیت فرد نسبت به بیداری اول صبح و نیز ارتباط‌های موجود با «سحرخیزی» و الگوهای مربوط به شیوه‌ی زندگی و سایر ویژگی‌ها دریابیم. در این تحقیق محققان ژنوم ۹۰ هزار داوطلب را که DNA آنها در نمونه‌ی بزاقشان به ثبت رسید، مورد بررسی قرار دادند. از هر مشتری، دو سؤال مجزا پرسیده شد که در واقع یک سؤال بود: آیا شما فرد سحرخیزی هستید یا شب زنده‌دار؟
آمار نشان داد که زنان بیشتر از مردان عادت به سحرخیزی دارند (یعنی ۴۸.۴ درصد در برابر ۳۹.۷ درصد). افراد بالای ۶۰ سال هم ترجیح می‌دهند نسبت به افراد زیر ۳۰ سال (۶۳.۱ درصد در برابر ۲۴.۲ درصد) صبح زود از خواب بیدار شوند. افرادی که عادت به سحرخیزی دارند اغلب نسبت به دسته‌های دیگر، سالم‌ترند و میزان شاخص حجم بدنشان کمتر است، از طرفی خطر بروز برخی بیماری‌ها مانند بی‌خوابی و یا وقفه تنفسی در خواب در آنها کمتر است. از طرفی آنها بیشتر دچار افسردگی می‌شوند، هرچند محققان نتوانستند دریابند که آیا این به کم‌خوابی‌شان مربوط است یا نه.
مقایسه‌ی نتایج این آمار با تحلیل ژنی، الگوهایی را بین افراد سحرخیز و افراد شب زنده‌دار به دست داد، خصوصا در ۱۵ متغیر ژنتیکی مختلف. به ازای هر متغیر افزوده، شانس شرکت کننده نسبت به سحرخیزی از ۵ تا ۲۵ افزایش می‌یافت.

پزشکین : اثرات مفید و مضر سحر خیز بودن و شب زنده داری بر ژن افراد

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *