افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آیا آدامس جویدن مفید است؟

۱۰ فایده جویدن آدامس

به گزارش پزشکین به نقل از پروشات؛ خیلی از افراد درهنگام پیاده روی، رانندگی یا نشستن در جایی، آدامس می جوند تا بوی بدن دهان را برطرف کنند و یا اینکه فقط چیز شیرینی را در دهان مزه مزه کنند. اما فایده جویدن آدامس چیست؟

البته که همانند هرچیز دیگری، اگر آدامس هم زیاد استفاده شود می تواند ضررهایی داشته باشد. افراط در جویدن آدامس موجب میگرن در بزرگسالان می شود. بااین حال تحقیقات نشان می دهد که اگر در مصرف آن افراط نشود می تواند فوایدی داشته باشد.

دراینجا ۱۰ فایده جویدن آدامس را خواهید دید.

جویدن آدامس عادت‌های غذایی را متعادل و وزن را کنترل می‌کند

طبق تحقیقاتی که در دانشگاه لوئیزیانا انجام شده، افرادی که بعد از خوردن نهار آدامس می جوند، در طول روز کمتر هوس می کنند غذا بخورند. همچنین اگر تا سه ساعت بعد از نهار، هر یک ساعت یک بار آدامس بجوند، میلی به خوردن غذاهای پرکالری نخواهند داشت. بنابراین جویدن آدامس به طور اتوماتیک وزن تان را کاهش نمی دهد، بلکه میل به غذا را کاهش داده، در نتیجه کمتر غذا خورده و وزن تان کنترل خواهد شد.

جویدن آدامس به حافظه و عملکرد آن کمک می‌کند

طبق تحقیقات، جویدن آدامس خون‌رسانی به مغز را ۲۵ تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد. افزایش خون رسانی به مغز، میزان اکسیژن دریافتی مغز را افزایش می دهد، درنتیجه آن، عملکرد مغز نیز افزایش خواهد یافت. با جویدن آدامس، عملکردهای شناختی مغز مانند حافظه، تمرکز و واکنش، افزایش می یابد.

اندرو شولی، پروفسور یک مرکز تحقیقاتی در استرالیا، به این نتیجه رسیده است که با جویدن آدامس، حافظه کوتاه مدت به میزان ۳۵ درصد افزایش می یابد. اما افراط در جویدن آدامس هم به حافظه کوتاه مدت آسیب می رساند، بنابراین باید مراقب بود.

جویدن آدامس انرژی منفی را تخلیه کرده و با استرس و نگرانی مبارزه می‌کند

سال هاست روانشناسان ثابت کرده اند که جویدن ادامس، با کاهش هورمون استرس کورتیزول در بدن، استرس و نگرانی را کاهش داده و انرزی منفی را آزاد می کند. زمانی که از نظر عاطفی در شرایط سختی به سر می برید، جویدن آدامس شما را آرام تر خواهد نمود. درحقیقت جویدن آدامس می تواند برای عادت های بد عصبی مانند تکان دادن پا یا جویدن ناخن که در مواقع عصبانیت رخ می دهد، جایگزین خوبی باشد.

جویدن آدامس عمل هضم را آسان‌تر می‌کند

اگرچه جویدن آدامس مستقیما به هضم غذا کمک نمی کند، اما عملکرد سیستم هضم غذا را افزایش می دهد. به این صورت که بزاق دهان را افزایش می دهد، درنتیجه عمل بلع آسان تر شده و فرایند هضم مانند جریان صفرا و اسیدها و آنزیم های مهمی که غذا را هضم می کنند، فعال می شود. اگر بعد از صرف غذا آدامس بجوید، این آنزیم های گوارشی آزاد شده و باعث جلوگیری از سوهاضمه می شود.

جویدن آدامس رفلکس اسید و سوزش معده را از بین می‌برد

جویدن آدامس بعد از غذا، با کاهش اسید مری، رفلکس اسید و دیگر نشانه های سوزش معده را از بین می برد. افزایش بزاق دهان نیز به همین دلیل است. اما با معده خالی آدامس نجوید زیرا تولید این اسیدهای هضم، نفخ معده ایجاد می کند.

جویدن آدامس از تخریب دندان جلوگیری می‌کند

بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان این است که به طور مرتب مسواک بزنید، اما می دانیم که نمی شود بعد از هر وعده غذایی مسواک زد. به جای آن می توانید آدامس بدون قند مصرف کنید تا از پوسیدگی دندان جلوگیری شود. مجمع دندان پزشکی امریکا اعتقاد دارد که با ۲۰ دقیقه جویدن آدامس بعد از غذا، پوسیدگی، پلاک و ورم لثه کاهش می یابد و مینای دندان هم مقاوم تر می شود. فقط مطمئن شوید که آدامس بدون قند باشد، زیرا آدامس حاوی قند باعث پوسیدگی دندان می شود.

جویدن آدامس از خشکی دهان جلوگیری می‌کند

ازآنجاییکه جویدن آدامس بزاق دهان را تا ۱۰ برابر افزایش می دهد، بنابراین خشکی دهان را ازبین برده و مشکلات مربوط به خشکی دهان را نیز کاهش می دهد.

جویدن آدامس علائم سرماخوردگی را از بین می‌برد

سرما خوردن اصلا اتفاق جالبی نیست. علائم سرماخوردگی مانند خلط گلو هم اصلا خوشایند نیست. اما خوشبختانه با جویدن آدامس می توانید بوی نامطبوع عفونت را کاهش دهید، هرچند برای اینکه آن را کاملا از بین ببرید باید دارو مصرف کنید.

جویدن آدامس عادت‌های مضر را ازبین می‌برد

فایده دیگر جویدن آدامس ناشی از فعالیت جویدن است. جویدن آدامس نه تنها میل به تنقلات را کاهش می دهد، بلکه میل به مصرف موادی چون نیکوتین و کافئین را نیز کاهش می دهد، حتی می تواند جایگزینی برای آن ها باشد. بنابراین اگر می خواهید سیگار یا عادت های اعتیادآور دیگر را ترک کنید، جویدن آدامس راه خوبیست.

جویدن آدامس شنیدن صدای زنگ در گوش را درمان می‌کند

شنیدن صدای زنگ در گوش پدیده ای است که ۹۰% از ما حداقل یک بار در هفته با آن مواجه هستیم. صدای زنگ گوش، صدایی شبیه زنگ است که در سرمان می پیچد و هرکاری هم که انجام دهیم از بین نمی رود. بااین که ضرر خاصی ندارند اما آزاردهنده هستند و حواس مان را پرت می کنند. اکثریت ما نمی توانیم آن را ازبین ببریم فقط باید آن را تحمل کنیم. اما دیگر مجبور نیستیم آن را تحمل کنیم. محققان دانشگاهی در بریتانیا برای این مشکل درمانی یافته اند. بهترین راه برای درمان این مشکل، جویدن آدامس است. احتمالا این دلیل باعث شود همین حالا آدامس بجوید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *