جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین



یک غذای خوشمزه و راحت با بادمجان

fo278

بادمجان یکی از خوراکی هایی میباشد که اکثر ایرانی ها به آن علاقمند هستند و با آن غذاهای متنوعی درست و میل میکنند.امروز تصمیم داریم یک غذای راحت با گوشت چرخ کرده و بادمجان به شما عزیزان آموزش دهیم

مواد لازم براي ۲ نفر:

 

 

گوشت چرخ كرده ۲۰۰ گرم
پياز يك عدد
سير يك حبه
بادمجان ۴ عدد
گوجه فرنگي ۲ عدد
جعفري خرد شده ۲ قاشق سوپخوري
نمك و فلفل به ميزان لازم
سيخ چوبي ۴ عدد

 

طرز تهيه:

 

پياز را رنده كرده و با جعفري خرد شده و گوشت، سير و نمك و فلفل مخلوط كرده و خوب ورز دهيد. بادمجان‌ها را شسته، حلقه‌حلقه كرده و در آب نمك قرار دهيد.

 

پوست بادمجان‌ها را جدا نكنيد، پس از آن كه گوشت و مواد آن بخوبي ورز داده شد، حلقه‌هاي بادمجان را در سيخ چوبي قرار دهيد به اين صورت كه يك رديف حلقه بادمجان و در رديف بعدي گوشت‌هايي راكه به صورت نيم‌گرد در‌آورده‌ايد.

 

اين كار را ادامه دهيد تا سيخ‌ها پر شود، داخل ماهيتابه را با مقدار كمي روغن چرب كنيد و سيخ‌هاي پر شده از مواد را داخل آن قرار دهيد تا به مدت حداقل ۳۰ دقيقه مواد به صورت نيم‌پز درآيد.

 

بعد از اين مدت كف ماهيتابه را يك لايه گوجه چيده و سيخ‌ها را روي گوجه‌ها قرار دهيد و يك لايه ديگر گوجه روي آن بگذاريد و به مدت ۱۰ دقيقه بگذاريد مواد با آب گوجه‌ها پخته شود.

 

 

اهميت غذايي بادمجان:

 

بادمجان منبع بسيار خوب فيبر است. پوست بادمجان ارزش غذايي بسيار زيادي دارد كه به دليل كم‌كالري بودن آن مي‌توان به حفظ تناسب اندام و جلوگيري از چاقي اشاره كرد. اين ماده داراي مقدار كمي كلسيم بوده و براي افرادي كه دچار ناراحتي‌هاي كليه و فشار خون هستند، بسيار مفيد است.

 

قرار دادن بادمجان در آب‌نمك باعث خروج آب زرد رنگي مي‌شود كه داراي آلكولوئيدي به نام سولانين است كه در معده‌هاي ضعيف ايجاد آلرژي و مسموميت مي‌كند.

 

تخم بادمجان در افرادي كه دچار بيماري‌هاي كبدي هستند، ايجاد ناراحتي مي‌كند و توصيه مي‌شود افرادي كه دچار حساسيت و يرقان هستند از مصرف آن خودداري كنند.

 

بادمجان به علت دارا بودن آهن در رفع كم‌خوني و يبوست موثر است. اين ماده يكي از آنتي‌اكسيدان‌هاي قوي بافت‌هاي گياهي را دارد كه از ابتلا به سرطان جلوگيري مي‌كند. خاصيت درماني بادمجان به علت باز كردن عروق و تقويت‌كنندگي معده است.

 

نياسين يا همان ويتامين B3 نه‌تنها از بين برنده قوي راديكال‌هاي آزاد است كه باعث جلوگيري از رسوب آهن اضافي موجود در بدن مي‌شود.

 

آهن زياد ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي را بالا مي‌برد‌، تجمع آهن در زنان يائسه و مردان بيشتر اتفاق مي‌افتد.

 

نياسين موجود در بادمجان به حفظ كلسترول خون، از اكسيد شدن و رسوب در جداره رگ‌ها جلوگيري مي‌كند و از تخريب بافت‌هاي سلولي كه ابتلا به سرطان را افزايش مي‌دهد، ممانعت و از اثر تخريبي راديكال‌هاي موجود در مفاصل بدن ـ كه از ابتدايي‌ترين موارد ابتلا به بيماري روماتيسم است ـ جلوگيري مي‌كند.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)