جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین تبلیغات



همه چیز درباره ی فواید انجیر

۷ فایده انجیر برای سلامتی

به گزارش پزشکین به نقل از بانوی شهر؛ مردمان آسیا با میوه ای به نام انجیر، که ساختار و مزه‌ای متفاوت دارد، به خوبی آشنا هستند. انجیرهای خشک همیشه در دسترس هستند، اما انجیرهای تازه تنها در فصل تابستان از راه می‌رسند. امروزه، انجیر به نقاط مختلف دنیا صادر می‌شود. انجیر میوه ای خاص است با شیرینی لذیذ و بافتی که می‌توان از نرمی پوست آن، جویدن گوشتش، و خرد کردن دانه های آن زیر دندان لذت برد.

حقایقی در مورد انجیر

انجیر دارای انواع مختلفی است و رنگ و بافتش به گونه آن بستگی دارد. بیولوژیستها نشان داده‌اند که بیشتر گونه ‌های انجیر خشک هستند. این میوه وقتی در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرد، و یا طی یک فرایند مصنوعی  بطور طبیعی خشک می‌شود، تبدیل به میوه‌ای شود که نه تنها شیرین است، بلکه سرشار از مواد مغذی برای بدن است و در تمام طول سال می‌توانید از خوردن آن لذت ببرید. با این وجود، اگر یک انجیر تازه بخورید، خواهید دانست که چه طعم منحصر بفردی دارد.

  • فواید انجیر برای سلامتی

 

۱ ) کاهش سطح کلسترول و کمک به هضم غذا

یکی از مهمترین فواید انجیر برای سلامتی، توانایی آن در کاهش سطح کلسترول ناسالم است. در واقع، انجیر حاوی مقادیر قابل ملاحظه پکتین (pectin) است که آن را بعنوان یک فیبر قابل حل می‌شناسند. همانگونه که می‌دانیم، وقتی فیبر وارد دستگاه گوارش می‌شود، مقادیر زیادی از توده‌های کلسترول ناسالم را در خود حل کرده و با انتقال آنها به دستگاه دفع ادرار، آنها را از بدن بیرون می‌راند. پکتین موجود در انجیر، همراه با عملکرد یک فیبر قابل حل، حرکات سالم روده را تحریک می‌کند. علاوه براین، از آنجا که انجیر یک غذای سرشار از فیبر است، با تاثیرات ضد یبوست همراه است. بنابراین، اضافه کردن انجیر به رژیم غذایی خود را نباید فراموش کنید.

۲ ) مفید برای بیماران دیابتی

بدون شک یک بیمار دیابتی باید رژیم غذایی سخت و محدودی را رعایت کند. میوه می‌تواند کمک کننده باشد و یکی از فواید انجیر برای سلامتی، کمک به بیماران دیابتی است. در واقع، انجمن دیابت آمریکا (American Diabetes Associations)، خوردن انجیر را به دلیل داشتن فیبر بالا و تقویت کنترل عملکردی دیابت، به بیماران دیابتی توصیه کرده است. متعجبانه تر اینکه برگهای انجیر، سطح انسولین را در بیماران دیابتی که انسولین تزریق می‌کنند، کاهش می‌دهد. از طرفی، انجیر حاوی مقدار زیاد پتاسیم است که قادر است سطح قند خون را تنظیم کند. این بدان معناست که پتاسیم به شما کمک می‌کند تا مقدار قند جذب شده در بدن را بعد از هر وعده غذایی مدیریت کنید.

۳ ) پیشگیری از بیماری‌های عروق کرونر قلب 

اشکال مختلفی از بیماری‌های قلبی وجود دارد که نمی‌توان آنها را کنترل کرد. در این میان می‌توان به بیماری عروق کرونر قلب اشاره کرد که بسیار رایج است. بیماران قلبی می‌توانند درمان های مختلف، از دارو گرفته تا رژیم غذایی، را برای معالجه این عارضه دنبال کنند. با این وجود، پیشگیری همیشه بهتر از درمانست. همانطور که گفته شد، یک رژیم غذایی سالم نقش مهمی را در محافظت از قلب بازی می‌کند و به همین دلیل مصرف انجیر توصیه می‌شود. در مقاله‌ای که در می ۱۹۹۸، در آکادمی پزشکان خانواده آمریکا به چاپ رسید، علاوه بر تغییر رژیم غذایی، به بیماران توصیه می‌شود که با پزشک در مورد دنبال کردن یک برنامه ورزشی منظم و سبک زندگی مثبت، مشورت نمایند. برای مثال، مصرف دخانیات را باید ترک کرد و  وزن را باید کاهش داد. یک حقیقت جالب اینست که انجیر خشک، امگا۳، امگا۶، و فنول، که خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را کاهش می‌دهند، را در اختیار بدن قرار می‌دهد. علاوه براین، برگ های انجیر، با اثرات قابل توجهی که روی سطح گلیسیرین در بدن ما به جا می‌گذارند، برخی از فواید انجیر برای سلامتی را به دوش می‌کشند. محققان دریافته‌اند که برگ های انجیر اثر مهار کنندگی روی تری گلیسیرید دارند و مقدار کلی آن را کاهش می‌دهند. بالا رفتن گلیسیرید یکی دیگر از فاکتورهای خطرناک ابتلا به بیماری‌های قلبی است.

بطور کلی، انجیر به شما کمک می‌کند تا از بیماری عروق کرونر قلب پیشگیری کنید؛ به طوریکه باید اضافه کردن این میوه به رژیم غذایی خود را مد نظر قرار دهید. هیچ روش پیشگیرانه‌ای بهتر از داشتن یک رژیم غذایی سالم نیست. این میوه با طعم منحصر به فرد را فراموش نکنید.

۴ ) کاهش خطر سرطان سینه پس از یائسگی

یکی دیگر از فواید انجیر برای سلامتی، کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه پس از یائسگی است. به دلیل داشتن مقادیر بالای فیبر، انجیر می‌تواند از خانمها در برابر سرطان سینه محافظت کند. بعد از یائسگی، تعادل هورمونی خانمها نوسان پیدا می‌کند. هورمونها سیستم ایمنی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند و به آنتی اکسیدانها اجازه می دهند که بصورت رادیکال‌های آزاد، که در ردیف فاکتورهای اصلی رشد سرطان در بانوان قرار دارند، درآیند.

در نتیجه، پیشگیری از سرطان سینه یکی از فواید مهم انجیر است.

۵ ) سلامت استخوانها

همانگونه که می‌دانید، وقتی مقدار کافی ویتامین‌های استخوان ساز و مواد معدنی، به ویژه کلسیم، در اختیار بدن قرار گیرد، سلامت استخوانها تقویت می‌شود. نمی‌توان انکار کرد که کلسیم مهمترین نقش را در سلامت استخوان ایفا می‌کند. خوشبختانه، انجیر حاوی مقدار کافی کلسیم است که به رشد استخوانها کمک می‌کند.

۶ ) پیشگیری از یبوست

پیشگیری از یبوست، یکی از ویژگی های منحصر بفرد این میوه است. همانگونه که گفته شد، انجیر دارای غلظت بالای فیبر است. در واقع، هر ۳ انجیر، حاوی ۵ گرم فیبر است که سلامت و عملکرد منظم روده را تقویت کرده و همچنین، از یبوست نیز پیشگیری می‌کند. خوردن انجیر تازه، یک راه حل خوب برای رفع مشکلات هاضمه است. با این وجود، اگر انجیر خشک دارید، می‌توانید با مصرف ۳ – ۲ انجیر خشک همراه با یک قاشق غذاخوری عسل ارگانیک هر روز صبح، مشکل یبوست را درمان کنید. این روش را به مدت یک ماه ادامه دهید.

۷ ) کاهش وزن با انجیر

در میان فواید انجیر، خانمها ممکن است به این ویژگی انجیر بیشترین علاقه را نشان دهند. به دلیل بالا بودن فیبر در انجیر، مصرف آن به افراد چاق توصیه می‌شود. البته، گاهی به دلیل بالا بودن سطح کالری در انجیر، این میوه باعث افزایش وزن می‌شود؛ به ویژه زمانیکه آن را با شیر مصرف کنید. به همین دلیل، متخصصان تغذیه مصرف چند عدد انجیر را در روز کافی می‌دانند و نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید