جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین



نقش تغذیه در کوچک شدن مغز چیست ؟

 

 

  • بررسی ها نشان داده است که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد. در رژیم غذایی مدیترانه‌ای مقادیر زیادی روغن زیتون، سبزیجات، میوه و ماهی موجود است. رعایت این رژیم غذایی بدین صورت است که فرد باید میوه، سبزی و ماهی بیشتری مصرف کند و در مقابل از مصرف گوشت و لبنیات بکاهد.این رژیم قسمت هایی از مغز را که وظیفه فکر کردن و کنترل حافظه را به عهده دارند سالم نگاه می دارد.

سالمندانی که   رژیم غذایی  آنها دارای ویتامین و اسیدهای چرب امگا ۳ دارد  احتمال کمتری دارد که  مغزآنها کوچک شود و درا صطلاح پزشکی به بیماری آلزایمر مبتلا شوند چون کسانیکه  که رژیم های غذایی آنها مواد مغذی نداشته باشد بیشتر به این بیماری مبتلا میشوند.دو نقطه کلیدی برای حفظ یک رژیم غذایی  برای مغز سالم وجود دارد. اول این است که  شکم بزرگ، مغز را کوچک میکند. بخشی از مغز که مسئول حافظه است رابطه مستقیمی میان چاقی و کم شدن هیپوکامپ دارد . پس  به منظور محدود کردن مقدار غذایی که می خورید، باید زیاد ورزش کنید. عامل دوم در یک رژیم غذایی برای  مغز سالم   آنچه که می خورید دقیق انتخاب کنید. مواد غذایی ناسالم ، شبیه قند های تصفیه شده،  که باعث افزایش التهاب و کاهش جریان خون مغز میشود.
محققان درباره رژیم های غذایی پرپروتئین می گویند: مصرف غذاهای سرشار از پروتئین، کوچک شدن حجم مغز را در پی دارد. پژوهشگران آمریکایی و کانادایی در مطالعات خود دریافتند: مصرف رژیم غذایی سرشار از پروتئین ممکن است حجم مغز را کوچک کند که این موضوع معمولا با بیماری آلزایمر نیز مرتبط است.

نتایج تحقیقات این گروه از محققان با خوراندن چند نوع رژیم غذایی از جمله غذاهای سرشار از پروتئین به موش های آزمایشگاهی، نشان داد، مغز موش هایی که غذاهای پر پروتئین و کربوهیدرات کم مصرف کرده اند، ۵ درصد از سایر موش ها کوچک تر و رشد منطقه مغزی مربوط به حافظه آن ها نیز کمتر از بقیه بوده است. محققان احتمال می دهند، خوردن غذاهای سرشار از پروتئین موجب تضعیف سلول های عصبی و نیز افزایش بیماری آلزایمر می شود. بزرگ شدن شکم و دور کمر پژوهشگران علوم پزشکی در کشور آمریکا هشدار دادند که بزرگ شدن اندازه شکم و دور کمر ، موجب کوچک تر شدن و تحلیل رفتن مغز می شود.

بررسی ها نشان داده است که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد. در رژیم غذایی مدیترانه‌ای مقادیر زیادی روغن زیتون، سبزیجات، میوه و ماهی موجود است. رعایت این رژیم غذایی بدین صورت است که فرد باید میوه، سبزی و ماهی بیشتری مصرف کند و در مقابل از مصرف گوشت و لبنیات بکاهد.این رژیم قسمت هایی از مغز را که وظیفه فکر کردن و کنترل حافظه را به عهده دارند سالم نگاه می دارد.

افرادی که مقادیر زیادی از محصولات گوشتی مانند گوشت و مرغ را مصرف می کنند و همچنین اقدام به خوردن مشروبات الکلی می کنند با احتمال بسیار زیادی خود را در معرض ابتلا به آسیب های مغزی قرار می دهند. این غذاها باعث مرگ قسمت های بسیار کوچکی از مغز انسان می شوند که می تواند در نهایت منجر به از دست دادن حافظه و بیماری آلزایمر شود. اما افرادی که رژیم غذایی شان بیشتر به رژیم مدیترانه ای نزدیک بود با احتمال ۳۶ درصد کمتر به بیماری های مغزی دچار می شدند.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)